Domů     Technika
Jak navrhnout lžičku…
Jan Zelenka
od Jan Zelenka 21.1.2021

S Průmyslem 4.0 vstoupí do našich životů nová kvalita, ale také mnoho změn. Na trhu práce už nebude taková poptávka po jednostranně zaměřených specialistech, žádanými se stanou spíš uchazeči s interdisciplinárními znalostmi. .

Ve vědecké práci je takový přístup nutný už dnes a seznamují se s ním například i studenti Fakulty multimediálních komunikací na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně..

Fakulta multimediálních komunikací, Ateliér Průmyslový design, František Dvořák, Kuberg Tauro, 2018

Když průmyslový designér Carl-Gustaf Jahnsson navrhoval příbory Dragon pro značku IKEA, nemusel příliš přemýšlet nad tvarem lžíce, protože ten už prověřily desítky tisíc let používání, nejstarší dochované kusy pocházejí z mladší doby kamenné.

reklama

Výzvu, před kterou stál, mu to ovšem nijak neusnadnilo. IKEA požadovala nadčasový, ale přitom originální vzhled, vyvážené proporce zaručující příjemné držení v ruce, odolný, ne však příliš drahý a na údržbu náročný materiál, ideálně s nízkou hmotností, aby nezvyšovala náklady na přepravu a zároveň vhodný pro aspoň částečně ekologickou velkovýrobu.

Takové zadání vyžaduje nejen estetické cítění, ale také hlubší znalosti z fyziky, chemie, ekonomie a nakonec i psychologie, kulturologie nebo sociologie. Jahnsson si je evidentně osvojil a dokázal prakticky aplikovat – jeho příbory Dragon prodává IKEA přes třicet let, osvědčily se jako věrní služebníci v milionech domácností a restaurací po celém světě, zatímco příborové sety ostatních návrhářů se jen krátce mihly kolem a zmizely v zapomnění.

Fakulta multimediálních komunikací, Ateliér Animovaná tvorby, Pod mrakem (2018, Filip Diviak a Zuzana Čupová)

Nové možnosti komunikace

Už svým názvem odkazuje Univerzita Tomáše Bati na slavnou tradici českého průmyslníka, který jako první spojil výrobu, obchod, dopravu, služby a finance v jeden pevně provázaný celek.

reklama

Baťovy postupy, dodnes platné v top managementu, ovlivnily myšlení mnoha ekonomů a položily základy moderního marketingu.

Na Fakultě multimediálních komunikací studenti zkoumají nové možnosti orální, textové a obrazové komunikace, které přinášejí současné technologie. Není to jen každému dobře známé prostředí webů, aplikací a sociálních sítí, ale také umění, design a virtuální či rozšířená realita.

Absolventi se pak stávají nepostradatelnými respektovanými členy týmů v komunikačních, reklamních a PR agenturách, v televizní a dokumentární tvorbě, animačních a postprodukčních studiích, grafických ateliérech, ve výstavnictví či sklářském nábytkářském a automobilovém průmyslu.

Vítání jsou též na  marketingových pozicích ve firmách, kulturních institucích nebo neziskových organizacích.

Cestování jako součást vzdělání

Tomáš Baťa podporoval zaměstnance v celoživotním vzdělávání a zřídil pro ně dokonce vlastní školu (Baťova škola práce pro mladé muže a ženy). Chápal též důležitost zahraničních studijních cest, sám takové podnikl čtyři, všechny do USA, kde sbíral zkušenosti nejen v obuvnictví, ale třeba i u Henryho Forda.

reklama

Studenti Fakulty multimediálních komunikací mají také možnost vycestovat na dvou až tříměsíční stáž či studijní pobyt, stačí si jen vybrat jednu z více než sedmdesáti partnerských univerzit. Nejrozšířenějším a nejoblíbenějším programem je Erasmus+ pro země EU, zlínská univerzita však umožňuje podívat se i do Asie, nebo Ameriky.

Výběr instituce nebo firmy, kde chce student působit, je zcela na něm, cesta však pochopitelně musí souviset s oborem studovaným na FMK.

Celofakultní Den otevřených dveří se bude konat online ve čtvrtek

4. února 2021 od 10 do 20 hodin.

Termíny podání přihlášek a přijímacích zkoušek pro bakalářské studijní programy

Do 31. března 2021 podávejte přihlášky na studium těchto oborů:

• Mediální a komunikační studia, prezenčně a kombinovanou formou studia

• Teorie a praxe animované tvorby, prezenčně

• Teorie a praxe audiovizuální tvorby, prezenčně (specializace: Kamera, Produkce, Režie a scenáristika, Střihová skladba, Vizuální efekty, Zvuková skladba)

termín přijímací zkoušky: květen – červen 2021

Termíny podání přihlášek a přijímacích zkoušek pro navazující studijní programy

Do 31. března 2021 podávejte přihlášky na studium těchto oborů:

• Mediální a komunikační studia, prezenčně a kombinovanou formou studia

• Arts Management, prezenčně a kombinovanou formou studia

• Teorie a praxe animované tvorby, prezenčně

• Teorie a praxe audiovizuální tvorby, prezenčně

• Multimédia a design, prezenčně (specializace: Design obuvi, Design oděvu, Design skla, Digitální design, Grafický design, Produktový design, Tvorba prostoru, Průmyslový design, Reklamní fotografie, Game Design).

• Teorie a praxe audiovizuální tvorby, prezenčně (specializace: Kamera, Produkce, Režie a scenáristika, Střihová skladba, Vizuální efekty, Zvuková skladba)

termín přijímací zkoušky: květen – červen 2021

reklama
Související články
Před 20 lety vznikl z iniciativy intelektuálů v čele s Arnoštem Lustigem a Prof. Antonínem Holým projekt s jediným cílem – vytvořit cenu pro vědce a techniky, která by jim pomohla získat popularitu a uznání. Dnes je soutěž Česká hlava nejprestižnějším českým oceněním za vědu a výzkum, kterého mohou vědci v naší zemi dosáhnout. V […]
Volkswagen představí na jaře 2023 už druhou generaci ID.3. A protože je o „trojky“ velký zájem, montážní linky v německém Cvikově a Drážďanech od příštího roku doplní i hlavní závod ve Wolfsburgu. Nové ID.3 bude dodáváno s nejnovější generací softwaru, která zlepšuje výkon systému a dokáže přijímat bezdrátové aktualizace OTA (Over-the-Air). Kromě toho byla rozšířena […]
Za hranice Česka a ještě dál se vydává letošní festival kosmických aktivit Czech Space Week. Odstartoval dnes 28. listopadu v prostorách Kongresového centra Praha dvoudenní akcí Space2Business a potrvá až do pátku 2. prosince. Z České republiky se pomalu stává Mekka kosmického průmyslu. Má velký potenciál a talent v oblasti kosmických aktivit. V porovnání s […]
Do žebříčku 50 nejrychleji rostoucích technologických firem ve střední a jihovýchodní Evropě se probojovalo 13 českých společností. Ve 23. ročníku soutěže Deloitte Technology Fast 50 CE získaly prestižní ocenění CE Tech Rocketship české firmy LutherOne a CYRKL, ale vůbec nejlepší a nejrychleji rostoucí tech firmou je opět FTMO. Nejrychleji rostoucí technologickou firmou ve střední Evropě […]
Staré úsloví tvrdí, že co má člověk v hlavě, to mu nikdo neukradne. Na první pohled se to zdá logické. Avšak moderní technologie v mnohém převracejí současný svět naruby. Bankovní účet, heslo k emailu, přístup k mobilnímu telefonu a řada dalších věcí. Kdo chce vymoženosti moderní doby využívat, potřebuje nějaké heslo či identifikační číslo známé […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama