Jaká bude kybernetická bezpečnost na silnicích?

V digitálním věku je potřeba čím dál víc štítů. V následujících letech čeká českou i evropskou dopravu komunikační revoluce, stane mnohem flexibilnější, inovativnější a chytřejší díky projektu C-ROADS.

Ale jak bezpečná bude?

Doprava v Evropě se (z)mění. „Nacházíme se v jednom z klíčových bodů v historii přepravy, kdy dochází k revoluci v tom, jak vnímáme řízení mobility – nejen z pohledu centrálních a informačních systémů, ale i z pohledu uživatele, tedy řidiče,“ říká Jiří Vítek, architekt dopravních a inovativních řešení ze společnosti O2, která je partnerem Ministerstvem dopravy projektu C-ROADS – technologické platformy, která umožňuje vozidlům komunikovat s jinými vozidly, dopravní signalizací, silniční infrastrukturou i ostatními účastníky silničního provozu.

Otázka ale stojí – jaká je/bude ochrana datových komunikačních center a integrační platformy? Jaká je/bude bezpečnost a ochrana osobních údajů? Jaká jsou zadní kolečka kooperativních inteligentních dopravních systémů (C-ITS) a co je/bude v pozadí toho, že celé řešení bude fungovat bezpečné?

Doba datová

Informační vlny zpráv, dat a údajů se už teď šíří od palubních jednotek v autech, tramvajích, hasičských vozidel k jednotkám u silnic, na křižovatkách, na přejezdech až po datová centra. Všechno se vším komunikuje.

Postupnou evolucí se z auta stal IT systém, navíc systém, který intenzivně komunikuje se svým vzdáleným, ale nově i blízkým okolím. „Cílem této komunikace je nabídnout uživateli co největší bezpečnost a komfort při cestování.

To ale znamená, že na úrovni architektury řešení, na úrovni základních principů fungování IT systémů a komunikace musíme akcentovat právě bezpečnost,“ upozorňuje Jiří Vítek.

C-ROADS zatím jede v pilotní fázi, ale už brzy bude vše v ostrém provozu. Jaké jsou předpoklady k tomu, aby se všechny zprávy dostaly tam, kam se dostat mají, a aby se uživatelé nemuseli bát, že se jim zobrazí třeba podvržená zpráva?

Datová komunikační centra…

Důležitým prvkem toku informací je Datové komunikační centrum (DKC). Každá jednotka a každá aplikace, která slouží uživateli, jsou připojeny vždy k právě jednomu datovému komunikačnímu centru. Takovým provozovatelem může být stát, kraj, město nebo telekomunikační operátor.

DKC, ke kterému jsou připojeny jednotky a/nebo aplikace, se stará o jejich bezproblémový provoz, zajišťuje update software v jednotách, řeší problémy, ke kterým může docházet. Zároveň přijímá a zpracovává C-ITS zprávy, které od jednotek chodí mobilní sítí – je tedy tou stranou, která zprávy přijímá, vyhodnocuje, validuje, a předává je dalším uživatelům nebo dalším provozovatelům datových komunikačních center.

Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Pomoc při cestách po EU

Pomoc při cestách po EU

Evropa má několik společných dopravních projektů. C-ROADS si klade za...
Mikrobiologové zkoumali, čím je znečištěný vzduch v domácnostech

Mikrobiologové zkoumali, čím je...

Guma z pneumatik, částice slunečního krému a dokonce i DNA chlamydie. Tým...
Profesorka Jitka Rychtaříková: Proč je rodina vymírající druh a Češi jako národ nikdy nevymřou?

Profesorka Jitka Rychtaříková: Proč je...

Zachrání budoucnost národa migranti? Budou senioři bez důchodů? Proč během druhé...
Studie z Oxfordu: Jaká podpora nastartuje globální ekonomiku?

Studie z Oxfordu: Jaká podpora...

Podle studie Oxfordské univerzity ekonomické projekty snižující hladinu...
Nové doklady o vývoji člověka

Nové doklady o vývoji člověka

Badatelé se domnívají, že objevili pozůstatky hominida, jednoho z přímých...
Symbol Národního muzea se po 132 letech dočká kompletního restaurování

Symbol Národního muzea se po 132...

Národní muzeum i v době, kdy je pro své návštěvníky uzavřeno, pokračuje v práci....
USA přerušují letecký kontakt s Evropou

USA přerušují letecký kontakt s...

Vzhledem k situaci kolem koronaviru se administrativa...
Jak se virtuální realita stává součástí našich životů

Jak se virtuální realita stává...

Vývoj nových technologií a jejich potenciální možnosti využití jsou jedním...
V jednom smrku může zimovat až 75 tisíc lýkožroutů

V jednom smrku může zimovat až 75...

Speciální pokus provedl během zimního období entomolog Petr Doležal z Biologického...
První sklizeň z aeroponické laboratoře projektu Marsonaut

První sklizeň z aeroponické...

V září jsme vás informovali o unikátním projektu pěstování plodin pomocí...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Dějepis jinak: Proč neexistuje rok nula?

Dějepis jinak: Proč neexistuje...

Co vlastně znamenají zkratky, které někdy píšeme po...
Temné dějiny Vatikánu: Papež mrtvému předchůdci usekne prsty!

Temné dějiny Vatikánu: Papež...

„Náš papež Formosus (asi 816-896) zemřel,“ nese se Římem, „zřejmě ho otrávili!“....
Byl Bush junior nejhorším prezidentem v historii USA?

Byl Bush junior nejhorším...

Syn úspěšného otce, symbol války proti teroru. George W. Bush se pro mnohé zapíše...
Turkmenistán: Brána do pekla hoří již 50 let

Turkmenistán: Brána do pekla hoří...

Turkmenistán je země, která toho cestovatelům nemám moc co nabídnout....
Nejznepokojivější práce? Mimo jiné i umývač oken na nejvyšší budově světa

Nejznepokojivější práce? Mimo jiné i...

Práce je nedílnou součástí života, pracovat musíme...
Řež u Hradce Králové: Staré pořádky skončily, Prusko je hegemonem

Řež u Hradce Králové: Staré...

Píše se 3. červenec roku 1866 a více než dvouměsíční krvavá válka mezi Pruskem a...
Má hlídat dítě, místo toho ho chladnokrevně zabije

Má hlídat dítě, místo toho ho...

Když ráno 29. února roku 2016 opouštějí Vladimír Meščerjakov a Jekatěrina...
Tajné funkce věcí denní potřeby: Na co je modrá část gumy?

Tajné funkce věcí denní potřeby: Na...

Ne ke každé věci, kterou si v obchodě koupíte, existuje návod. Kvůli tomu...
Šáhdžahán I. nechal postavit zesnulé manželce monumentální hrobku

Šáhdžahán I. nechal postavit...

Churram, Akbarův vnuk, který přijme vladařské jméno Šáhdžahán I., se svými...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.