Domů     Technika
Jaká bude kybernetická bezpečnost na silnicích?
Jan Zelenka 14.12.2020

V digitálním věku je potřeba čím dál víc štítů. V následujících letech čeká českou i evropskou dopravu komunikační revoluce, stane mnohem flexibilnější, inovativnější a chytřejší díky projektu C-ROADS. Ale jak bezpečná bude? .

Doprava v Evropě se (z)mění. „Nacházíme se v jednom z klíčových bodů v historii přepravy, kdy dochází k revoluci v tom, jak vnímáme řízení mobility – nejen z pohledu centrálních a informačních systémů, ale i z pohledu uživatele, tedy řidiče,“ říká Jiří Vítek, architekt dopravních a inovativních řešení ze společnosti O2, která je partnerem Ministerstvem dopravy projektu C-ROADS – technologické platformy, která umožňuje vozidlům komunikovat s jinými vozidly, dopravní signalizací, silniční infrastrukturou i ostatními účastníky silničního provozu.

Otázka ale stojí – jaká je/bude ochrana datových komunikačních center a integrační platformy? Jaká je/bude bezpečnost a ochrana osobních údajů? Jaká jsou zadní kolečka kooperativních inteligentních dopravních systémů (C-ITS) a co je/bude v pozadí toho, že celé řešení bude fungovat bezpečné?

Doba datová

Informační vlny zpráv, dat a údajů se už teď šíří od palubních jednotek v autech, tramvajích, hasičských vozidel k jednotkám u silnic, na křižovatkách, na přejezdech až po datová centra. Všechno se vším komunikuje.

Postupnou evolucí se z auta stal IT systém, navíc systém, který intenzivně komunikuje se svým vzdáleným, ale nově i blízkým okolím. „Cílem této komunikace je nabídnout uživateli co největší bezpečnost a komfort při cestování.

To ale znamená, že na úrovni architektury řešení, na úrovni základních principů fungování IT systémů a komunikace musíme akcentovat právě bezpečnost,“ upozorňuje Jiří Vítek.

C-ROADS zatím jede v pilotní fázi, ale už brzy bude vše v ostrém provozu. Jaké jsou předpoklady k tomu, aby se všechny zprávy dostaly tam, kam se dostat mají, a aby se uživatelé nemuseli bát, že se jim zobrazí třeba podvržená zpráva?

Datová komunikační centra…

Důležitým prvkem toku informací je Datové komunikační centrum (DKC). Každá jednotka a každá aplikace, která slouží uživateli, jsou připojeny vždy k právě jednomu datovému komunikačnímu centru. Takovým provozovatelem může být stát, kraj, město nebo telekomunikační operátor.

DKC, ke kterému jsou připojeny jednotky a/nebo aplikace, se stará o jejich bezproblémový provoz, zajišťuje update software v jednotách, řeší problémy, ke kterým může docházet. Zároveň přijímá a zpracovává C-ITS zprávy, které od jednotek chodí mobilní sítí – je tedy tou stranou, která zprávy přijímá, vyhodnocuje, validuje, a předává je dalším uživatelům nebo dalším provozovatelům datových komunikačních center.

Související články
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
NOVINKY Objevy Technika 12.12.2024
Robotika opět pokročila na další úroveň. Vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT vyvinuli systém, díky kterému se humanoidní roboti mohou pohybovat mezi lidmi přirozeně a bezpečně. Třeba i hrát stolní hry. Tento přelomový algoritmus, nazvaný Harmonious, umožňuje humanoidům nejen reagovat na své okolí, ale také být empatickými společníky, kteří v reálném čase přizpůsobují své pohyby aktuálním […]
Společnost Honda představila robota vybaveného umělou inteligencí, který zlepšuje náladu dětí během dlouhodobé léčby a přináší revoluci do nemocniční péče. Ve Fakultní nemocnici Virgen del Rocío v Seville se odehrává revoluce v péči o malé pacienty. Společnost Honda zde ve spolupráci s místními odborníky představila robota „Haru“, navrženého speciálně pro děti podstupující dlouhodobou léčbu. Haru […]
Škoda Auto ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrobila jubilejní miliontý bateriový systém. V současnosti se pracuje na dvou montážních linkách s celkovou kapacitou 1 500 kusů denně. Kapacita se pohybuje mezi 55 a 91 kWh (využitelná 52 až 86 kWh) a vedle vozů Škoda Enyaq a Elroq se tyto komplety montují také do […]
V dubnu 2024 vyzval Bílý dům vědce, s výhledem na plánovanou přítomnost astronautů a posléze i lidských základen na Měsíci v rámci mise NASA Artemis, aby vytvořili standard lunárního času. Skutečnou otázkou však není: „Kolik hodin je na Měsíci?“, ale „Jak rychle tam plyne čas?“ Čas, který ukazují hodiny, dokáže nastavit každý časoměřič, je to […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz