Jaká bude kybernetická bezpečnost na silnicích?

V digitálním věku je potřeba čím dál víc štítů. V následujících letech čeká českou i evropskou dopravu komunikační revoluce, stane mnohem flexibilnější, inovativnější a chytřejší díky projektu C-ROADS.

Ale jak bezpečná bude?

Doprava v Evropě se (z)mění. „Nacházíme se v jednom z klíčových bodů v historii přepravy, kdy dochází k revoluci v tom, jak vnímáme řízení mobility – nejen z pohledu centrálních a informačních systémů, ale i z pohledu uživatele, tedy řidiče,“ říká Jiří Vítek, architekt dopravních a inovativních řešení ze společnosti O2, která je partnerem Ministerstvem dopravy projektu C-ROADS – technologické platformy, která umožňuje vozidlům komunikovat s jinými vozidly, dopravní signalizací, silniční infrastrukturou i ostatními účastníky silničního provozu.

Otázka ale stojí – jaká je/bude ochrana datových komunikačních center a integrační platformy? Jaká je/bude bezpečnost a ochrana osobních údajů? Jaká jsou zadní kolečka kooperativních inteligentních dopravních systémů (C-ITS) a co je/bude v pozadí toho, že celé řešení bude fungovat bezpečné?

Doba datová

Informační vlny zpráv, dat a údajů se už teď šíří od palubních jednotek v autech, tramvajích, hasičských vozidel k jednotkám u silnic, na křižovatkách, na přejezdech až po datová centra. Všechno se vším komunikuje.

Postupnou evolucí se z auta stal IT systém, navíc systém, který intenzivně komunikuje se svým vzdáleným, ale nově i blízkým okolím. „Cílem této komunikace je nabídnout uživateli co největší bezpečnost a komfort při cestování.

To ale znamená, že na úrovni architektury řešení, na úrovni základních principů fungování IT systémů a komunikace musíme akcentovat právě bezpečnost,“ upozorňuje Jiří Vítek.

C-ROADS zatím jede v pilotní fázi, ale už brzy bude vše v ostrém provozu. Jaké jsou předpoklady k tomu, aby se všechny zprávy dostaly tam, kam se dostat mají, a aby se uživatelé nemuseli bát, že se jim zobrazí třeba podvržená zpráva?

Datová komunikační centra…

Důležitým prvkem toku informací je Datové komunikační centrum (DKC). Každá jednotka a každá aplikace, která slouží uživateli, jsou připojeny vždy k právě jednomu datovému komunikačnímu centru. Takovým provozovatelem může být stát, kraj, město nebo telekomunikační operátor.

DKC, ke kterému jsou připojeny jednotky a/nebo aplikace, se stará o jejich bezproblémový provoz, zajišťuje update software v jednotách, řeší problémy, ke kterým může docházet. Zároveň přijímá a zpracovává C-ITS zprávy, které od jednotek chodí mobilní sítí – je tedy tou stranou, která zprávy přijímá, vyhodnocuje, validuje, a předává je dalším uživatelům nebo dalším provozovatelům datových komunikačních center.

Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Když se z UFO vyklube raroh…

Na záběrech z dronu z roku 2016 byl v americkém státě Utah zachycen...

Chcete se stát astronautem?...

Už odmalička vás fascinují hvězdy, planety a všechna ta vesmírná krása...

Muž, který propojil kybernetiku s...

„Věda má přinášet radost.“ Tato slova patří jednomu z...

Praha jako mongolská step… Koně...

Mluvilo se o tom roky, ale teprve teď Zoo Praha vypustila čtyři klisny...

Pomoc při cestách po EU

Evropa má několik společných dopravních projektů. C-ROADS si klade za...

Mikrobiologové zkoumali, čím je...

Guma z pneumatik, částice slunečního krému a dokonce i DNA chlamydie. Tým...

Profesorka Jitka Rychtaříková: Proč je...

Zachrání budoucnost národa migranti? Budou senioři bez důchodů? Proč během druhé...

Studie z Oxfordu: Jaká podpora...

Podle studie Oxfordské univerzity ekonomické projekty snižující hladinu...

Nové doklady o vývoji člověka

Badatelé se domnívají, že objevili pozůstatky hominida, jednoho z přímých...

Symbol Národního muzea se po 132...

Národní muzeum i v době, kdy je pro své návštěvníky uzavřeno, pokračuje v práci....

Nenechte si ujít další zajímavé články

Nakupování v době socialismu: Fronty na kečup a plesnivý sýr

Nakupování v době socialismu:...

Komunisté mají na začátku 60. let 20. století představu, že lidé jednou...
Ukázkový proces s rebelem: Na hranici skončí spisy i jejich autor

Ukázkový proces s rebelem: Na...

Německý novokřtěnec Balthasar Hubmaier (asi 1485–1528) obzvlášť rozčílí...
Sázka na kamenné hroty: Překonaly evropské geny zamrzlý oceán?

Sázka na kamenné hroty: Překonaly...

Dřívější výzkumy dokázaly, že DNA severoamerických indiánů...
Tuny oceli vs. zakázaná hudba: Rokenrolový dýchánek stál svobodu pěti lidí

Tuny oceli vs. zakázaná hudba:...

Železárny a těžba uhlí na Ostravsku, těžba uranu v Jáchymově. Československo...
Mezi dělníky stoupal počet levobočků: Rozbujela se za průmyslové revoluce nevěra?

Mezi dělníky stoupal počet...

„Co bude k večeři?“ ptá se 12letý Honza maminky. Uslyší obvyklou...
Jak nás ovlivňují biologické hodiny?

Jak nás ovlivňují biologické...

Biologické, nebo také vnitřní, hodiny významně ovlivňují tělo a mysl....
V malém pomáhá a ve velkém škodí

V malém pomáhá a ve velkém škodí

Exotické liči neboli čínská jahoda voní po růžích a chutná podobně jako...
Jak si poradíme s tetováním?

Jak si poradíme s tetováním?

Tetování sebou nese i jistá zdravotní rizika jako např. alergické reakce. Patří...
Co snímá rychleji než lidské oko?

Co snímá rychleji než lidské oko?

Prakticky všichni se s nimi setkávají každý den, doma, v obchodech i v kapse...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.