(R)evoluce v železniční dopravě: Chytré vlaky přijíždějí…

Na unikátním projektu C-ROADS pracuje 18 evropských zemí, Česko bylo v trojici zakladatelů a dodnes je jedním z nejaktivnějších. Je tak daleko, že inteligentní dopravní systémy zavádí nejen na dálnice či do ulic velkých měst, ale hlasem budoucnosti brzy promluví také železniční přejezdy.

Stojíme na prahu (r)evolučního a chytrého cestování, kdy kooperativní inteligentní dopravní systémy (C-ITS) zajistí datovou výměnu mezi auty a infrastrukturou nebo mezi vozidly navzájem. Zatímco letošní končící rok byl především testovací/pilotní, další bude už finální.

Doprava ve městech i mimo ně se bude řídit vzájemně kompatibilními komunikujícími systémy a aplikacemi a každým dalším vybaveným dopravním prostředkem (MHD, vlaky, auta, IZS…) se posune bezpečnost a plynulost o kousek dál.

Spolek pokročilých

Aby auto komunikovalo s okolím, potřebuje nápovědu v podobě „chytré krabičky“. Ty jsou instalovány do vozidla buď při jeho výrobě, nebo se mohou dovybavit následně. „Vzhledem k současné pořizovací ceně v řádu nižších desítek tisíc korun jsou ale v současnosti vhodné zatím pro vozidlové parky (flotily) speciálních vozidel nebo vozidel veřejného sektoru jako např.

MHD, vozidla údržby nebo vozidla IZS, popř. pro pilotní testování,“ říká Ing. Martin Pichl, Ph.D., vedoucího oddělení ITS (inteligentních dopravních systémů), výzkumu a vývoje na ministerstvu dopravy, které projekt v tuzemsku koordinuje.

„Co se týče koncových uživatelů/řidičů, cílem je, aby těmito „krabičkami“ byla vozidla postupně vybavována už z výroby.“

Inteligence na přejezdech

A další meta? Křížení železnice se silnicí… společnost AŽD Praha spolu s firmou RADOM navrhly v projektu C-ROADS řešení umožňující nasazení inteligentních systémů na železniční přejezdy. Právě kvůli vysoké rizikovosti a míře smrtelných dopravních nehod.

Každoroční statistiky potvrzují na 170 událostí s přibližně 40 oběťmi a 70–100 zraněnými. To vše v důsledku nepozornosti a nekázni řidičů. Od pilotního nasazení si proto vývojáři slibují nejen ověření bezpečného fungování v součinnosti se zabezpečovacím zařízením přejezdů, ale především zjištění, jak informace na samotné řidiče působí.

Zda-li je včasná, srozumitelná a efektivní. K pilotnímu ověření byly vybrány přejezdy se světelným zabezpečovacím zařízením a případně i se závorami. Právě na nich je možné jednak zajistit napájení C-ITS systému, ale především získat důležitou informaci o blížícím se vlaku.

Vysílač v radiovém pásmu ITS G5 (5,9 GHz) na přejezdu vyšle blížícím se vozidlům zprávu, jež se zobrazí na palubním systému. Řidič bude v tu chvíli informován o tom, zda je přejezd ve výstraze a případně jestli se blíží se vlak či drážní vozidlo.

Příjemcem zpráv budou i autonomní vozidla.

Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Návrat důležitého smyslu

Vědci ze Švédska sledovali čtyři lidi, kteří v průběhu 3 až 7 let...

Taxi nové generace

Sny o malých létajících strojích, které by představovaly taxislužbu, mají...

Tesla na pranýři: Elektromobil měl...

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu se pouští do vyšetřování...

ROLLS-ROYCE – Ze silnice do oblak

Britská společnost Rolls-Royce je známá především díky svým luxusním...

Stále menší a menší plasty

Plasty jsou zkázou pro naši planetu a mikroplasty ničí naše těla. Zatímco...

Na první pohled nerozeznatelné od...

Kůže je největším smyslovým orgánem a zároveň ochranným pláštěm člověka....

Čeká nás nová průmyslová revoluce?

V jakých oblastech dosáhla umělá inteligence značného pokroku? 1. Robustnější...

Znovuzrození ruského Moskviče?...

Moskevský automobilový závod Moskvič před několika dny překvapil...

Nanotkaniny využitelné v medicíně

Univerzita Karlova a Akademie věd ČR spojily své síly prostřednictvím...

Nukleární Francie

„Francie postaví v nadcházejících desetiletích nejméně šest nových...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Svátek nejmenších: Dětem jako první vzdal hold turecký prezident Atatürk

Svátek nejmenších: Dětem jako...

„Vyhlašuji přestávku. Jednání bude pokračovat za půl hodiny,“ prohlásí předseda tureckého...
Museli jsme za svoji účast v bojích pod křídly RAF zaplatit?

Museli jsme za svoji účast v...

„Rudý kroužek s nápisem Fire výstražně září a v optickém zaměřovači před naším...
Křídla pod drobnohledem

Křídla pod drobnohledem

V zoologické terminologii se pod označením křídla myslí specializované přední...
Zakladatel spolku nejtlustších mužů zhubnul pomocí spánku

Zakladatel spolku nejtlustších...

Diety jsou staré téměř jako lidstvo samo. Svědectví o nich máme už z...
Proč Ladislava Pohrobka korunovali uherským králem bez svatoštěpánské koruny?

Proč Ladislava Pohrobka korunovali...

Ani ne po skončení šestinedělí vezme 27. března 1440 královna Alžběty...
Nan Madol: Kdo postavil umělé ostrovy uprostřed Pacifiku?

Nan Madol: Kdo postavil umělé...

Na 92 umělých ostrůvcích v Mikronésii leží záhadné a rozbořené...
Jak vybrat kliniku estetické medicíny?

Jak vybrat kliniku estetické...

Pokud plánujete větší estetický zákrok, pravděpodobně budete důkladně...
Proč bojovník Odoaker ušetřil život chlapeckého císaře?

Proč bojovník Odoaker ušetřil život...

Romulus Augustulus se na přelomu srpna a září 476 dozví o popravě svého otce...
Pivo je podle vědců i prospěšné

Pivo je podle vědců i prospěšné

Říká se, že pivo dělá hezká těla. To ovšem nemusí být nadsázka. Jeho...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.