Domů     Technika
Nový Hyundai Ioniq plug-in hybrid: Tankujte emoce
Jan Zelenka 26.11.2020

Buď slyšíte motor o trochu větší než je lidský mozek, nebo neslyšíte nic. Buď tankujete 95oktanový produkt z vyhynulých obratlovců, nebo čerpáte proud do baterek. Anebo to všechno spojíte dohromady ve jménu „ioniqcké“ doby. .

Přesně 100 000 Kč + jedno velké rozhodnutí. To je hranice mezi čistou esencí elektřiny a alternativní technologií plug-in hybridů. Buď chcete být naprosto čistí, ale mít omezený „rozhled“ nějakých 300 km, anebo trochu „špinit“, ale být bez limitů.

Cena elektrických aut, které opravdu můžeme nazvat auty, klesá pomalu. Hodně pomalu. Ani Hyundai není o moc levnější oproti konkurenci. Jedno se mu ale musí nechat – ať už zvolíte nový Ioniq eletric za 900 000 korun, anebo o 100 000 levnější nový Ioniq plug-in hybrid, chybu neuděláte.

My v testu brali za „bé“.

Dostane se pod kůži

První generace Ioniqu ještě trpěla dětskými nemocemi. Bylo to takové to auto, za kterým se otočíte, ale dojmy máte smíšené. Buď se líbí a nadchne, nebo ne. Nový Ioniq, až už jde o verzi electric, plug-in nebo jen hybrid, dospěl. Ve všech parametrech a ohledech.

Je hezčí, lepší, chytřejší.

A ve verzi plug-in asi i nejsmysluplnější. Rychle si zvyknete na naprosto tichou jízdu elektromotoru s maximálním dojezdem 63 km. Rychle si oblíbíte hru na brzdění, kdy prakticky nemusíte šlapat na pedál, protože většinu situací vyřešíte prostým povolením plynu a regenerativním brzděním elektromotoru, jehož intenzitu navíc přepínáte pádly pod volantem podle potřeby.

Je to efektivní, protože neopotřebováváte brzdy a vyrábíte si energii, kterou pak spotřebujete. To řidiče hodně baví. A rychle si zvyknete na zjednodušené a pokročilé telematické služby Bluelink i nejmodernější infotainment a design.

Úsporný provoz

Ioniq si na silnici nespletete. Za líbivým obalem se schovává maximálně aerodynamický tvar s minimálním odporem vzduch. Plug-in hybrid kombinuje benzínový motor Kappa 1,6 GDI s Atkinsonovým cyklem – specificky naladěnou čtyřválcovou jednotku s přímým vstřikem paliva a výkonem 105 koní – a elektromotor s výkonem 44,5 kW, který bere energii z lithium-ion polymerového akumulátoru s kapacitou 8,9kWh, umístěného pod zadními sedadly.

Celkově soustava nabízí systémový výkon 141 koní a točivý moment 265 Nm. Baterka má vynikající charakteristiky nabíjení a vybíjení. Při připojení k Wall Boxu nebo veřejné AC nabíjecí stanici zabere nabití trakčního akumulátoru do plného stavu nanejvýš 2 hodiny a 15 minut.

Při plném natankování a nabití má dojezd až 1100 km, spotřeba je ve městě skoro nulová, na dálnici 2litrová (při nájezdu 100 km). Bez nabití akumulátoru si ale Ioniq bere už 6 litrů benzinu.

Dospěl i softwarově

Od uvedení modelu Ioniq na trh se od jeho uvedení v roce 2016 prodalo přes 60 000 automobilů. Jako první vozidlo na světě nabízelo tři výrazně odlišné elektrifikované pohonné jednotky a v tomto poslání pokračuje i druhá generace.

Ta má i řadu slušných vychytávek na svou třídu: predikci klesání a stoupání, moře asistenčních systémů, ale i 8letou záruku na akumulátor (nebo nájezd 160 000 km). Volitelný 10,25 palcový audio video navigační systém je první ve své třídě vozidel, který zobrazuje širokou škálu užitečných informací, včetně softwaru pro rozpoznávání hlasu a bezdrátových aktualizací.

Špičková technologie infotainmentu s Android Auto a Apple CarPlay, stejně jako služby Hyundai LIVE standardně zabudovány standardně.

Související články
Technika 14.6.2025
Umělá inteligence se učí nejen plánovat a organizovat, ale také hackovat. Zatím jde jen o testy a izolované případy, ale odborníci varují: útoky řízené tzv. AI agenty se pomalu stávají realitou. A leckoho z ní bude bolet hlava. Termín „agent“ má v AI komunitě nový význam. Nejde o tajného operativce v obleku a slunečnými brýlemi, […]
Technika 8.6.2025
Vzácné zeminy představují skupinu 17 kovů, které se vyskytují v zemské kůře, a přestože nejsou vždy extrémně vzácné, jejich chemické vlastnosti a technické využití je činí naprosto nenahraditelnými pro dnešní průmysl. Bez těchto kovů, mezi které patří například terbium, praseodymium či dysprosium, se moderní technologie, od spotřební elektroniky až po pokročilé vojenské systémy, prostě neobejdou. […]
Technika 7.6.2025
Vši, blechy a tasemnice lidstvo doprovázejí po celou evoluční historii. Avšak největším parazitem moderní doby není žádný krev sající bezobratlý, nýbrž elegantní zařízení se skleněnou obrazovkou, navržené tak, aby bylo návykové. Ano, podle australských vědců je to chytrý telefon. Chytré telefony nejsou jen neškodnými nástroji; parazitují na našem čase, pozornosti a osobních informacích  a to […]
Technika Vesmír 5.6.2025
Nová studie naznačuje, že nejen černé díry, ale i další husté objekty ve vesmíru, jako jsou neutronové hvězdy a bílí trpaslíci, mohou postupně mizet prostřednictvím záření podobného Hawkingovu. Vědci nedávno představili teorii, podle níž všechny husté objekty ve vesmíru, včetně neutronových hvězd a bílých trpaslíků, mohou postupně mizet prostřednictvím záření podobného Hawkingovu. Tento proces, dosud […]
Technika 5.6.2025
V Michelangelově slavné fresce Stvoření Adama se prsty Boha a člověka skoro dotýkají – jakoby visela ve vzduchu jiskra stvoření. Dnes se technologie dotýká lidské ruky jinak: ne božským dechem, ale mikroskopickým čipem v prstenu pro bezkontaktní, elegantní a efektivní placení. Platební technologie už nenosíme v peněženkách ani v mobilech – ale na ruce a […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz