Domů     Technika
Chytré silnice budeme mít i v Česku

komerční sdělení

Neděle večer. Frčíte si to po dálnici předpisovou rychlostí 130 km/h. Auta jsou v levém i pravém pruhu, všichni už se vidí doma, unaveni po náročném víkendu. Je to okamžik, kdy před vámi jedoucí auto nejednou zprudka vybočí.

„To si snad dělá srandu!“ stačíte vykřiknout a pak už tomu nejde zabránit. Plnou rychlostí vrazíte do stojícího auta, které mělo před chvilkou poruchu.

Vraťme se na začátek situace. Neděle vecer a vy si to frčíte po dálnici. Už se vidíte doma po náročném víkendu, když najednou se vám na palubní desce objeví výstražný trojúhelník s informací, že pár kilometru před vámi v levém pruhu stojí nepojízdné auto.

Okamžitě sundáte nohu z plynu, zařadíte se do pravého pruhu a oči máte na stopkách. Po chvilce skutecně projíždíte kolem stojícího vozu. A to vše díky systému C-Roads, který se v současné době testuje i na českých silnicích.

Kolony na dálnicích jsou problémem hlavně pro sanitky…

Budoucnost je v datech

Když se řeknou chytré silnice, každý si hned představí vozovky napěchované senzory, které nepustí řidiče do žádné extrémní situace. Budoucnost není v asfaltu, ale v datech, která sbírají všichni účastníci silničního provozu a předávají je dál.

Díky tomu bude každý řidič informovaný o překážkách na vozovce, blížícím se vlaku nebo například náledí. „Podstata systému spočívá v práci s důvěryhodnými a zabezpečenými informacemi, v jejich zpracování a výměně mezi dopravním prostředkem, prvkem na dopravní síti a řídícím centrem,“ vysvětluje Martin Pichl, šéf oddělení inteligentních dopravních systémů na Ministerstvu dopravy ČR. To projekt C-Roads zaštiťuje.

„V ideálním případě pojedete po dálnici, auto za vás vyhodnotí nebezpečí a pošle informace vozidlům v nejbližším okolí a do centrály, která pak informuje ostatní,“ dodává Pichl.

Auta si mezi sebou povídají

K tomu, abyste mohli využívat systém C-Roads, bude potřeba aplikace ve vašem chytrém telefonu. Ta vás bude informovat o nehodách, kolonách, změnách počasí nebo o vozech integrovaného záchranného systému, která se blíží.

Pro vzájemnou komunikaci mezi vozy, laicky řečeno, aby si automobily mohly mezi sebou povídat, bude zapotřebí speciální jednotka, instalovaná na palubní desce. Do budoucna se počítá s tím, že by se tento systém instaloval přímo do vozidla.

Aby byl celý systém funkční a vycházel z praktických zkušeností, spolupracuje ministerstvo s Ředitelstvím silnic a dálnic, Správou železnic, Brnenskými komunikacemi, mobilními operátory O2 a T-Mobile, technologickými firmami AŽD, Intens, Dopravními podniky, s firmou Škoda Auto a s Fakultou dopravní pražského ČVUT, které projekt vyhodnocuje.

Autoři projektu věří v to, že pokud by celých 20 procent řidičů na doporučení, která dostanou, reagovalo, výrazně by to pomohlo k plynulosti provozu.

S novým systémem by o sanitkách řidiči věděli dřív, než v dálce uslyší houkání.

České prvenství

Projekt je součástí rodiny projektu C-Roads, které zastřešuje mezinárodní Platforma C-Roads s cílem vytvořit jednotný evropský standard. Platforma vznikla v roce 2015 v Praze jako společná iniciativa ČR, Rakouska a Německa.

Také další evropské země testují podobný systém, Česko má ale v rámci Evropské unie jedno privilegium. Jako první totiž netestuje systém jen na dálnicích, ale také ve městech v souvislosti s hromadnou dopravou, zapojeny jsou i železnice.

V současné době je celý projekt ve fázi testování a vyhodnocování. Senzory, které snímají aktuální situaci, jsou umístěny na dálnicích D1, D5 a D11. Testuje se ale i na městských hromadných prostředcích v Brně, Ostravě a Plzni.

I když se kvůli celosvětové pandemii koronaviru celý projekt opozdil, jeho tvůrci pevně věří, že naostro by měl fungovat už v příštím roce.

Lenka Vlčková

Související články
Vesmír bude opět na dosah ruky. Od 20. do 26. října ožije Praha, Brno i další města festivalem Czech Space Week – největší přehlídkou kosmických aktivit v Česku. Česko má vlastní družice, podílí se na mezinárodních misích a brzy vyšle astronauta Aleše Svobodu na Mezinárodní vesmírnou stanici. To a mnoho dalšího oslaví 8. ročník Czech […]
Medicína Technika 15.10.2025
Řada lidí ji podceňuje. Ovšem chřipka není jen obyčejná rýmička. Koneckonců může vyústit v závažné zdravotní problémy a nakonec i smrt. Proto se proti této nemoci nechává mnoho lidí očkovat. Jenže vytvoření funkční vakcíny je tak trochu alchymie Rok co rok mají před sebou experti stejnou výzvu. Jejich úkolem je zvolit kmeny chřipky, které budou […]
Příroda Technika 14.10.2025
Nepoužívané smartphony mohou pomoci snížit množství elektroodpadu i těžbu vzácných kovů. V rámci dnešního Mezinárodního dne elektroodpadu na tento aspekt upozorňuje studie Fraunhofer Austria a ukazuje, že jen v českých domácnostech leží 11,3 milionu starých smartphonů plných cenných surovin. V Evropě se nachází až 642 milionů nevyužívaných smartphonů, z nichž 211 milionů by se po […]
Příroda Technika 11.10.2025
Snižování uhlíkové stopy s sebou nese také reporting. Do hry nově vstupuje umělá inteligence, která pomáhá firmám všech velikostí sledovat a řídit jejich dopad na životní prostředí. Díky chytrým algoritmům lze odhalit plýtvání energií, optimalizovat dopravu i produkci a zároveň ušetřit nemalé náklady.   Od tabulek k datové analytice Sledování uhlíkové stopy je relativně nová aktivita, […]
Objevy Technika 7.10.2025
Letošní Nobelova cena za fyziku byla udělena třem vědcům za průlomový výzkum kvantového chování v elektrických obvodech – konkrétně za ukázání kvantového tunelování a kvantování energie v systémech dostatečně velkých na to, aby je bylo možné držet v ruce. Jejich práce otevírá cestu novým kvantovým technologiím, od výkonnějších počítačů po citlivé senzory. Královská švédská akademie […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz