Evropa má několik společných dopravních projektů. C-ROADS si klade za cíl harmonizaci a spolupráci při zavádění systémů C-ITS ve státech střední Evropy. Projekt CROCODILE zajišťuje, aby řidičům byly poskytovány informace o silničním provozu a o mimořádných událostech po celou dobu svojí cesty po EU bez ohledu na stát, kde se právě nachází..
Jde o mnohaleté projekty, které se teprve teď realizují a ukazují smysl a vizi. Něco podobného začalo před 17 lety – tehdy vznikla evropská tísňová linka 112, společný projekt EU.
Stodvanáctka od roku 2004 propojuje všechny složky záchranného systému a jako jediná v ČR garantuje možnost komunikace v cizím jazyce. „Odbavujeme hovory i v angličtině nebo němčině, nicméně operátoři umí hovořit i dalšími jazyky,“ řekla Kateřina Suchánská, která působí jako operační důstojník.
Linka 112 byla jedním z prvních celoevropských společných projektů. Z ní se vymodeloval další stupeň pomoci – eCall.
Revoluční eCall…
Každý rok v Evropě dojde k více než 1,2 milionu dopravních nehod, při kterých zemře asi 39 000 lidí a dalších 1,7 mil. osob je zraněno. Statistiky ale budou pomalu klesat, jak se bude obměňovat vozový park, protože každé auto, které bylo schváleno do výroby po 31. březnu 2018, musí mít systém eCall nainstalován.
Používá se u všech vozidel v EU včetně Švýcarska a Norska a v případě vážné dopravní nehody automaticky zavolá na bezplatné číslo tísňového volání 112. Anebo lze systém aktivovat i ručně stisknutím tlačítka.
Podle odhadů Evropské komise zavedení eCall jednou zachrání až 2 500 životů ročně, a ušetří majetek až za 26 miliard eur (ročně).
Systém eCall umožňuje rychlejší a daleko přesnější identifikaci dopravních nehod – zejména těch závažných. Když havarujete, palubní zařízení eCall (vybaveno SIM kartou libovolného mobilního operátora) spustí tísňové volání, kterým se spojí s telefonním centrem tísňového volání 112 datově i hlasově.
K operátorovi se v ten moment přenáší minimální soubor dat. Ten obsahuje informace o nehodě, včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla a stavu systému eCall (údaj o tom, zda bylo volání spuštěno manuálně nebo automaticky).
Stodvanáctka v kterékoli zemi po přijetí eCall následně zašle potvrzení o obdržení dat do palubní jednotky a interpretuje tato data operátorovi na obrazovce. Systém se neustále vyvíjí a zpřesňuje. Na vrcholu bude s novou generací celosvětových systémů družicové navigace, zejména evropským systémem Galileo.
…a nadslužba HeERO
Systém eCall se nicméně aktivuje pouze v případě vážné dopravní nehody, jinak je neaktivní. To znamená, že během běžné jízdy nedochází k žádnému sledování (určování polohy vozidla, monitoring řízení) ani přenosu údajů.
Pilotní ověření fungování systému eCall v mezinárodním provozu bylo testováno v rámci jiného evropského projektu HeERO (Harmonised eCall European Pilot).