Domů     Zajímavosti
Pomoc při cestách po EU
Jan Zelenka 18.11.2020

Evropa má několik společných dopravních projektů. C-ROADS si klade za cíl harmonizaci a spolupráci při zavádění systémů C-ITS ve státech střední Evropy. Projekt CROCODILE zajišťuje, aby řidičům byly poskytovány informace o silničním provozu a o mimořádných událostech po celou dobu svojí cesty po EU bez ohledu na stát, kde se právě nachází..

Jde o mnohaleté projekty, které se teprve teď realizují a ukazují smysl a vizi. Něco podobného začalo před 17 lety – tehdy vznikla evropská tísňová linka 112, společný projekt EU.

Stodvanáctka od roku 2004 propojuje všechny složky záchranného systému a jako jediná v ČR garantuje možnost komunikace v cizím jazyce. „Odbavujeme hovory i v angličtině nebo němčině, nicméně operátoři umí hovořit i dalšími jazyky,“ řekla Kateřina Suchánská, která působí jako operační důstojník.

Linka 112 byla jedním z prvních celoevropských společných projektů. Z ní se vymodeloval další stupeň pomoci – eCall.

Revoluční eCall…

Každý rok v Evropě dojde k více než 1,2 milionu dopravních nehod, při kterých zemře asi 39 000 lidí a dalších 1,7 mil. osob je zraněno. Statistiky ale budou pomalu klesat, jak se bude obměňovat vozový park, protože každé auto, které bylo schváleno do výroby po 31. březnu 2018, musí mít systém eCall nainstalován.

Používá se u všech vozidel v EU včetně Švýcarska a Norska a v případě vážné dopravní nehody automaticky zavolá na bezplatné číslo tísňového volání 112. Anebo lze systém aktivovat i ručně stisknutím tlačítka.

Podle odhadů Evropské komise zavedení eCall jednou zachrání až 2 500 životů ročně, a ušetří majetek až za 26 miliard eur (ročně).

Systém eCall umožňuje rychlejší a daleko přesnější identifikaci dopravních nehod – zejména těch závažných. Když havarujete, palubní zařízení eCall (vybaveno SIM kartou libovolného mobilního operátora) spustí tísňové volání, kterým se spojí s telefonním centrem tísňového volání 112 datově i hlasově.

K operátorovi se v ten moment přenáší minimální soubor dat. Ten obsahuje informace o nehodě, včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla a stavu systému eCall (údaj o tom, zda bylo volání spuštěno manuálně nebo automaticky).

Stodvanáctka v kterékoli zemi po přijetí eCall následně zašle potvrzení o obdržení dat do palubní jednotky a interpretuje tato data operátorovi na obrazovce. Systém se neustále vyvíjí a zpřesňuje. Na vrcholu bude s novou generací celosvětových systémů družicové navigace, zejména evropským systémem Galileo.

…a nadslužba HeERO

Systém eCall se nicméně aktivuje pouze v případě vážné dopravní nehody, jinak je neaktivní. To znamená, že během běžné jízdy nedochází k žádnému sledování (určování polohy vozidla, monitoring řízení) ani přenosu údajů.

Pilotní ověření fungování systému eCall v mezinárodním provozu bylo testováno v rámci jiného evropského projektu HeERO (Harmonised eCall European Pilot).

Související články
Archeologické nálezy v Caralu, sídle prehispánské civilizace v dnešním Peru, svědčí o tom, že i v Americe existovala starověká společnost, souběžně s prvními velkými civilizacemi v Mezopotámii, Egyptě, Indii a Číně, která se musela vypořádal s katastrofálním suchem, jež postihlo planetu před 4200 lety. A zvládla to bez uchýlení se k násilí. Tým vedený renomovanou […]
Většina rostlin potřebuje k tomu, aby vzkvétala, přijímat dusík, často obsažený v umělých hnojivech. Jen některé se bez něj obejdou. A právě na ně se zaměřili vědci, aby studovali, zda by se změny, ke kterým u nich došlo, daly adaptovat i na plodiny potřebné k našemu přežití, jako jsou pšenice, kukuřice či rýže. Pro většinu […]
Nový výzkum, provedený odborníky z The Peter Doherty Institute for Infection and Immunity v australském Melbourne, ukazuje, že lymfatické uzliny, které jsou často během operací rakoviny z těla rovněž odstraňovány, aby se zabránilo šíření nádorového bujení, mohou být ve skutečnosti klíčové pro úspěšnou léčbu nemoci. Zachování lymfatických uzlin během operace rakoviny by mohlo dramaticky zlepšit […]
Zaoceánský parník HMHS Britannic se potopil za první světové války v listopadu 1916 poté, co najel na námořní minu. Na konci října letošního roku ho zkoumali členové české expedice Britannic 2025 pod vedením Petra Slezáka. Kvůli extrémním podmínkám, proudům a hloubce, ve které se vrak v Egejském moři nachází, patří jeho zkoumání k nejnáročnějším na […]
Zajímavosti 2.11.2025
Ve výzkumu publikovaném v časopise Nature Communications pod názvem “Resolution limit of the eye – how many pixels can we see?” autoři z Cambridghské univerzity a společnosti Meta přišli s překvapivým závěrem: pro běžné domácí sledování výrazně lepší obrazovka s vyšším rozlišením (např. 4K či 8K) často nepřináší znatelný rozdíl oproti běžnému Full HD displeji. […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz