Domů     Příroda
Toyota vyvinula vodíkové napájecí vozidlo
Martin Macourek 1.10.2020

Japonská automobilka Toyota spolu se společností Denyo vyvinuly vodíkové vozidlo, které slouží jako zdroj elektrické energie v případě výpadku dodávek ze sítě nebo na neelektrifikovaných místech.

Vodíkové palivové články v autě umožní dodávat nepřetržitě elektřinu po dobu až 72 hodin..

Obě firmy nyní zahájily ověřovací zkoušky s cílem dovést vozidlo do komerční podoby. Napájecí vodíkové vozidlo se bude porovnávat s generátory na bázi konvenčních spalovacích motorů s cílem prokázat jedinečné charakteristiky napájení z palivových článků včetně dopadů na různé spotřebiče a vybavení, resp. snižování emisí CO2.

Žádné emise

Drtivá většina v současnosti používaných napájecích vozidel je vybavena naftovými motory, které slouží k pohonu vozidla na silnici a následně k výrobě elektřiny. Jelikož energii vyrábí z fosilních paliv, během jízdy i výroby elektřiny produkují zplodiny poškozující životní prostředí, včetně skleníkových plynů, oxidu uhličitého (CO2) a oxidů dusíku (NOx).

Napájecí vozidla na palivové články jsou naproti tomu poháněné elektromotory a elektřinu vyrábí ekologicky z vodíku. Jedinou emisí tak je voda, která se dá navíc dále využít.

450 litrů vody

Společně vyvinutý napájecí automobil s kapacitou 612 kWh je postavený na lehkém nákladním vozidle Toyota „Dyna“ a používá systém palivových článků z Toyoty Mirai. Napájecí jednotka využívá elektrické generátory na palivové články o jmenovitém výkonu 8,5 kW vyvinuté firmou Denyo v rámci projektu sponzorovaného Ministerstvem životního prostředí.

Vozidlo převáží přibližně 65 kg vodíkového paliva ve 27 zásobnících a dokáže tak překonat delší vzdálenost a poté zajistit výrobu elektřiny po mnoho hodin. Během jednoho cyklu vozidlo vyprodukuje kolem 450 litrů vody.

Pro živelné pohromy i koncerty

Obě firmy též společně zkoumají další možnosti uplatnění elektrifikovaných vozidel s přidanou hodnotou v podobě vysokokapacitního napájecího zdroje, operativně poskytujícího elektřinu tam, kde je to právě potřeba.

Scénáře uplatnění mohou být velmi pestré, od dodávek v místech zasažených přírodní pohromou až po venkovní akce či festivaly pod širým nebem.

Toyota je výrobcem prvního sériového vozu na palivové články Mirai. Celkově již prodala přes 10 000 vodíkových vozů. Vedle toho vyvíjí i nákladní vozy nebo lodě na vodík.

 

Související články
Objevy Příroda 19.5.2025
Klimatická změna rychle proměňuje arktickou tundru, potvrdila rozsáhlá mezinárodní studie, kterou publikoval časopis Nature. Vědci po čtyři desetiletí sledovali více než 2 000 rostlinných společenstev napříč Arktidou a zjistili, že změny nejsou jednotné – zatímco některé oblasti zaznamenaly přírůstek druhů, jiné naopak ztrácely svou biologickou rozmanitost. Mezi výzkumníky, kteří se na projektu podíleli, byl i […]
Objevy Příroda 19.5.2025
Půlroční expedice doktorského studenta z Biologického centra AV ČR a Jihočeské univerzity na tropickém ostrově Nová Guinea přinesla jedinečný objev. František Vejmělka jako první zdokumentoval jednoho z největších myšovitých hlodavců světa – velekrysu Mallomys istapantap. Tento tajemný noční tvor obývá chladné mlžné horské pralesy a pláně v nadmořských výškách 3700 metrů a pro vědu byl znám pouze z několika […]
Příroda 18.5.2025
Nově analyzovaná fosilie Archaeopteryxe, získaná Fieldovým muzeem v Chicagu v roce 2022, přinesla zcela nové poznatky o tom, jak se první ptáci naučili létat. Tento exemplář, původně pocházející z Bavorska, je prvním, u kterého byly identifikovány specializované terciální peří na části horních končetin. Tato pera vytvářejí aerodynamický přechod mezi křídlem a tělem, což je adaptace […]
Že osiřeli, je na šimpanzích znát i v dospělosti. Obzvlášť na to doplácejí samci, mívají horší postavení ve skupině a méně potomků. Trauma osiření je dokonce vidět na magnetické rezonanci, jelikož trvale mění strukturu mozku.   Šimpanzi jsou ve zvířecí říši nápadní nezvykle dlouhým dětstvím, které trvá 13 až 15 let. Důvod je podobný jako u […]
Objevy Příroda 12.5.2025
Sršni asijští se stali nechtěnou součástí evropské krajiny a snižují počty užitečných opylovačů. Tento invazní druh pochází z jihovýchodní Asie, ale od prvního výskytu ve Francii v roce 2004 se přes veškerou snahu o vymýcení postupně šíří dál. Zatím mu v tom podle odborníků nebrání ani žádný přirozený nepřítel. V polovině dubna začínají ze zimovišť vylétat […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz