Domů     Technika
Nový Mercedes-AMG GLE: Univerzální voják
Jan Zelenka 29.12.2019
Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+;Kraftstoffverbrauch kombiniert 11,5 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert 262 g/km* Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+;combined fuel consumption 11.5 l/100 km, combined CO2 emissions 262 g/km*

Zatímco pro ostatní auta představuje den v garáži prostě jenom další den v garáži, pro třídu Mercedes-AMG GLE je to ztracený den v domácím vězení. Nový model ve vrcholné verzi je ještě výkonnější, hospodárnější a praktičtější než dosud..

Jak jen spojit dvě tak odlišná zaměření v jediném voze? Na jedné straně možnost zajet rychlý čas na ulízaném asfaltu, na té druhé extrém v podobě brouzdání po strupatých okreskách na nezpevněném povrchu s kapalným skupenstvím.

Pořád existují auta na všechno. Moderní SUV.

Pořád existují univerzální vozy, třebaže tohle slovo nevystihuje, co by mělo.

Třícípá závislost

Znáte Němce… Mají nároky na spolehlivost, chtějí smysluplný prostor a mají rádi pohodlí. Tohle všechno je dost nakažlivé a přesně to nabízejí jejich nové modely Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC+ a GLE 63 S 4MATIC+.

Tady jsou fakta: hliníkový blok V8 s objemem 4,0 litru s přeplňováním dvěma turbodmychadly a integrovaným zařízením EQ Boost s funkcemi generátoru a spouštěče a to v obou verzích (420 kW/571 k a 450 kW/612 k).

Obě turbodmychadla přitom nejsou uložena na vnější straně motoru, nýbrž mezi řadami válců. Výhodami „horkého vnitřního V“ jsou kompaktní rozměry motoru a spontánní reakce turbodmychadel. Ta používají konstrukci s dvěma oddělenými přívodními kanály, jež umožňuje optimálně využívat proudění výfukových plynů. Výsledkem jsou ještě rychlejší reakce motoru na sešlápnutí pedálu plynu.

Schopnost jízdy v terénu není umění. To je vlastnost.

Geniální motor

EQ Boost je tvořen výkonným elektromotorem, který je uložen prostorově úsporně mezi motorem a převodovkou a zajišťuje funkce konvenčního spouštěče a alternátoru. Krátkodobě využitelný nejvyšší výkon 16 kW (22 k) a točivý moment 250 N.m umožňuje nejen spontánnější akceleraci při rozjezdu.

Inovativní komponent kromě toho napájí 48V elektrickou síť, je využíván jako elektrický generátor a plní také hybridní funkce. Mezi ně patří podpora spalovacího motoru při zrychlení, rekuperace kinetické energie, optimalizace zatížení spalovacího motoru, setrvačná jízda s vypnutým motorem a téměř neznatelné opětovné spuštění motoru u aktivované funkce start-stop.

Generátor a spouštěč EQ Boost zajišťuje poprvé také regulaci volnoběhu. Díky tomu jsou možné úspory paliva, které byly dosud realizovatelné pouze prostřednictvím vysokonapěťové hybridní techniky.

Vypínání, zapínání    

Zachováno bylo nejen přímé vstřikování benzinu s piezoelektrickými vstřikovači, u něhož je tvorba směsi řízena rozprašováním paliva, ale také čtyřventilová technika s proměnným časováním natáčením vačkových hřídelů, chlazení stlačovaného vzduchu v chladičích vzduch-voda, elektronické řízení generátoru, funkce ECO Start Stop a režim setrvačné jízdy s vypnutým motorem.

A aby to vše bylo ještě smysluplnější a hospodárnější, je tu inteligentní deaktivace válců AMG Cylinder Management. V oblasti částečného zatížení jsou válce dva, tři, pět a osm deaktivovány, což zásadně snižuje spotřebu paliva.

Deaktivace válců je k dispozici v širokém rozsahu otáček od 1000 do 3250 min-1, pokud řidič zvolil provozní režim „Comfort“. Speciální ukazatel na panelu sdružených přístrojů informuje o tom, zda je systém deaktivace válců aktivní a motor aktuálně běží na čtyři nebo osm válců.

Přechody mezi oběma uvedenými provozními stavy jsou spontánní, rychlé a nezpůsobují změny točivého momentu. Cestující se tedy nemusejí obávat žádného snížení úrovně komfortu.

Ve výkonnější variantě S je osmiválec vybaven aktivními ložisky motoru, která řeší konflikt mezi požadavky na co nejměkčí uložení hnacího řetězce pro vysokou úroveň komfortu a maximálně tuhé uložení pro optimální jízdní dynamiku.

Tuhost aktivních ložisek motoru se přizpůsobuje příslušným provozním podmínkám ve dvou stupních.

Databox

Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+

Motor:                         V8 Biturbo o objemu 4,0

Výkon:                        450 kW (612 k) + 16 kW (22 k)

Max. rychlost:             280 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 3,8 s

Komb. spotřeba:         11,5 l/100 km

Související články
Objevy Technika 20.3.2025
Tento rychlý a obratný robotický hmyz by mohl v budoucnu pomáhat s mechanickým opylováním. Díky novému designu byl robot velikosti hmyzu schopen létat 100krát déle než předchozí verze. Vědci z Massachusettského technologického institutu (MIT) vyvinuli novou generaci robotického hmyzu, který by v budoucnu mohl významně přispět k mechanickému opylování rostlin. Tento drobný robot, vážící méně […]
Technika Vesmír 17.3.2025
Ve své době patřily k technologické špičce, máloco ale stárne rychleji než technologie. Sonda Voyager 1, která dala nahlédnout za oponu Jupiteru a Saturnu, se už dávno stala nejvzdálenějším člověkem-vyrobeným objektem ve vesmíru. Málokdo ale ví, co s sebou do vesmírných dálav nese… Každého Američana stál zhruba tolik, jako jeden oběd v McDonaldu. Finanční náklady na program […]
Technika 13.3.2025
Společnost Zenobē, přední britský provozovatel velkokapacitních bateriových úložišť, uvedla do provozu největší bateriové úložiště v Evropě. Nachází se v Blackhillocku ve Skotsku. Úložiště, jehož první fáze je nyní uvedena do provozu, disponuje kapacitou 200 MW, přičemž se do roku 2026 počítá s jejím rozšířením na 300 MW/600 MWh. Taková kapacita by byla schopna napájet více […]
Technika 8.3.2025
Dlouhou dobu byla jaderná energie vzhledem ke zkušenostem z Černobylu a Fukušimy vnímána jako problém a nikoli jako řešení. Při stále rostoucím hladu civilizace po energii a v souvislosti s globálním oteplováním se však z Popelky opět stává vycházející hvězda Po mnoho let byla na světových klimatických summitech jaderná energie spíše tabu než součást diskuze. […]
Objevy Technika 7.3.2025
Vědcům z Texaské univerzity v Austinu se podařilo vyvinout novou metodu získávání vody, ke které je potřeba prakticky jen běžný organický odpad. A funguje dokonce i v suchém klimatu, což dává naději mnoha lidem, žijícím v oblastech s nedostatkem pitné vody. Jak se jim to podařilo a bude metoda využitelná ve velkém? V současnosti existuje […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz