Nový Mercedes-AMG GLE: Univerzální voják

Zatímco pro ostatní auta představuje den v garáži prostě jenom další den v garáži, pro třídu Mercedes-AMG GLE je to ztracený den v domácím vězení. Nový model ve vrcholné verzi je ještě výkonnější, hospodárnější a praktičtější než dosud.

Jak jen spojit dvě tak odlišná zaměření v jediném voze? Na jedné straně možnost zajet rychlý čas na ulízaném asfaltu, na té druhé extrém v podobě brouzdání po strupatých okreskách na nezpevněném povrchu s kapalným skupenstvím.

Pořád existují auta na všechno. Moderní SUV.

Pořád existují univerzální vozy, třebaže tohle slovo nevystihuje, co by mělo.

Třícípá závislost

Znáte Němce… Mají nároky na spolehlivost, chtějí smysluplný prostor a mají rádi pohodlí. Tohle všechno je dost nakažlivé a přesně to nabízejí jejich nové modely Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC+ a GLE 63 S 4MATIC+.

Tady jsou fakta: hliníkový blok V8 s objemem 4,0 litru s přeplňováním dvěma turbodmychadly a integrovaným zařízením EQ Boost s funkcemi generátoru a spouštěče a to v obou verzích (420 kW/571 k a 450 kW/612 k).

Obě turbodmychadla přitom nejsou uložena na vnější straně motoru, nýbrž mezi řadami válců. Výhodami „horkého vnitřního V“ jsou kompaktní rozměry motoru a spontánní reakce turbodmychadel. Ta používají konstrukci s dvěma oddělenými přívodními kanály, jež umožňuje optimálně využívat proudění výfukových plynů.

Výsledkem jsou ještě rychlejší reakce motoru na sešlápnutí pedálu plynu.

Schopnost jízdy v terénu není umění. To je vlastnost.

Geniální motor

EQ Boost je tvořen výkonným elektromotorem, který je uložen prostorově úsporně mezi motorem a převodovkou a zajišťuje funkce konvenčního spouštěče a alternátoru. Krátkodobě využitelný nejvyšší výkon 16 kW (22 k) a točivý moment 250 N.m umožňuje nejen spontánnější akceleraci při rozjezdu.

Inovativní komponent kromě toho napájí 48V elektrickou síť, je využíván jako elektrický generátor a plní také hybridní funkce. Mezi ně patří podpora spalovacího motoru při zrychlení, rekuperace kinetické energie, optimalizace zatížení spalovacího motoru, setrvačná jízda s vypnutým motorem a téměř neznatelné opětovné spuštění motoru u aktivované funkce start-stop.

Generátor a spouštěč EQ Boost zajišťuje poprvé také regulaci volnoběhu. Díky tomu jsou možné úspory paliva, které byly dosud realizovatelné pouze prostřednictvím vysokonapěťové hybridní techniky.

Vypínání, zapínání

Zachováno bylo nejen přímé vstřikování benzinu s piezoelektrickými vstřikovači, u něhož je tvorba směsi řízena rozprašováním paliva, ale také čtyřventilová technika s proměnným časováním natáčením vačkových hřídelů, chlazení stlačovaného vzduchu v chladičích vzduch-voda, elektronické řízení generátoru, funkce ECO Start Stop a režim setrvačné jízdy s vypnutým motorem.

A aby to vše bylo ještě smysluplnější a hospodárnější, je tu inteligentní deaktivace válců AMG Cylinder Management. V oblasti částečného zatížení jsou válce dva, tři, pět a osm deaktivovány, což zásadně snižuje spotřebu paliva.

Deaktivace válců je k dispozici v širokém rozsahu otáček od 1000 do 3250 min-1, pokud řidič zvolil provozní režim „Comfort“. Speciální ukazatel na panelu sdružených přístrojů informuje o tom, zda je systém deaktivace válců aktivní a motor aktuálně běží na čtyři nebo osm válců.

Přechody mezi oběma uvedenými provozními stavy jsou spontánní, rychlé a nezpůsobují změny točivého momentu. Cestující se tedy nemusejí obávat žádného snížení úrovně komfortu.

Ve výkonnější variantě S je osmiválec vybaven aktivními ložisky motoru, která řeší konflikt mezi požadavky na co nejměkčí uložení hnacího řetězce pro vysokou úroveň komfortu a maximálně tuhé uložení pro optimální jízdní dynamiku.

Tuhost aktivních ložisek motoru se přizpůsobuje příslušným provozním podmínkám ve dvou stupních.

Databox

Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+

Motor: V8 Biturbo o objemu 4,0

Výkon: 450 kW (612 k) + 16 kW (22 k)

Max. rychlost: 280 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 3,8 s

Komb. spotřeba: 11,5 l/100 km

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Projekt CROCODILE: Inteligentní doprava Evropy

Projekt CROCODILE: Inteligentní...

„Jak chcete vládnout zemi, kde se vyrábí 246 druhů sýra?“ vystřihl...
Česko finalizuje unikátní projekt dopravy budoucnosti

Česko finalizuje unikátní...

Představte si Evropu bez dopravních nehod, kdy už nikdo na silnici...
Volvo XC60 B5: Elektrizující diesel ve světě čistoty

Volvo XC60 B5: Elektrizující diesel...

Volvo chce do roku 2025 v porovnání s rokem 2018 snížit uhlíkovou...
Až příliš spoléhala na techniku… Za loňskou nehodu autonomního vozu má pykat jeho „řidička“

Až příliš spoléhala na techniku… Za...

Psal se 18. březen roku 2018, když se na silnici v arizonském městě...
Japonsko investuje do létajících aut. Chtělo by je komercializovat do roku 2023

Japonsko investuje do létajících...

Reálný plán, nebo jen naivní sen? Japonská vláda nedávno oznámila, že hodlá...
Peugeot: Ekologická výzva současnosti

Peugeot: Ekologická výzva...

Recyklace. Trendové slovo současnosti, které se automobilky učí používat....
Bezpečnější silnice? Rusko chce do automobilů umístit alkoholové zámky

Bezpečnější silnice? Rusko chce do...

Ať už se nám to líbí, nebo ne, alkohol za volant zkrátka nepatří. Rusové...
Nesmrtelný dvoutakt na závodních okruzích – Výstava motocyklů v Hořicích

Nesmrtelný dvoutakt na závodních...

Městské muzeum ve spolupráci s hořickým historikem motocyklových závodů na okruzích Mgr....
Nový Peugeot 2008: Svůdný a chytrý

Nový Peugeot 2008: Svůdný a chytrý

Vyrostl z malého hatchbacku 208 do kompaktního SUV s jednou nulou navíc....
Německo chce lidi donutit ke koupi elektromobilů. Nabíječky budou na každém rohu…

Německo chce lidi donutit ke koupi...

Německo se ze všech sil snaží urychlit přechod na elektromobily. Proto se...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Zařízení z VUT pomůže jadernému výzkumu

Zařízení z VUT pomůže jadernému...

Vědci z brněnské techniky spustili novou experimentální smyčku pro výzkum...
Co by se stalo, kdybychom si přestali čistit zuby?

Co by se stalo, kdybychom si...

Za jeden jediný den se každému z nás vytvoří na zubech...
V Zoo Liberec se poprvé v historii podařilo odchovat zoborožce šedolícé

V Zoo Liberec se poprvé v historii...

Výjimečný chovatelský úspěch zaznamenali ošetřovatelé z pavilonu tropů....
Záhadná smrt Dostojevského: Skolila ruského velikána násadka s perem?

Záhadná smrt Dostojevského: Skolila...

Podle manželky Anny  se Fjodor Michajlovič Dostojevskij stane v noci z 25. na 26....
Vynese a zároveň postupně vypustí až 96 družic

Vynese a zároveň postupně vypustí...

Na zářijový úspěch brněnské firmy SAB Aerospace navazuje další. Po...
Židle navržená pomocí umělé inteligence

Židle navržená pomocí umělé...

Každý designér sní o tom, že dostane příležitost pracovat na projektu,...
Zničilo Osmanskou říši spojenectví s Německem?

Zničilo Osmanskou říši spojenectví...

Turci neskousnou v roce 1683 porážku u Vídně. S Rakouskem válčí v letech 1737–1739 a...
Oslavy ve stínu pandemie

Oslavy ve stínu pandemie

Na 13. listopad každoročně připadá Mezinárodní den nevidomých. Toto datum...
Evropu před zemí půlměsíce zachránila husarská jízda

Evropu před zemí půlměsíce...

Mongolové vyženou ve 13. století turecké kmeny na západ až na území kolem dnešního města Konya ve středním Turecku. Hranici...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.