Nový Mercedes-AMG GLE: Univerzální voják

Zatímco pro ostatní auta představuje den v garáži prostě jenom další den v garáži, pro třídu Mercedes-AMG GLE je to ztracený den v domácím vězení. Nový model ve vrcholné verzi je ještě výkonnější, hospodárnější a praktičtější než dosud.

Jak jen spojit dvě tak odlišná zaměření v jediném voze? Na jedné straně možnost zajet rychlý čas na ulízaném asfaltu, na té druhé extrém v podobě brouzdání po strupatých okreskách na nezpevněném povrchu s kapalným skupenstvím.

Pořád existují auta na všechno. Moderní SUV.

Pořád existují univerzální vozy, třebaže tohle slovo nevystihuje, co by mělo.

Třícípá závislost

Znáte Němce… Mají nároky na spolehlivost, chtějí smysluplný prostor a mají rádi pohodlí. Tohle všechno je dost nakažlivé a přesně to nabízejí jejich nové modely Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC+ a GLE 63 S 4MATIC+.

Tady jsou fakta: hliníkový blok V8 s objemem 4,0 litru s přeplňováním dvěma turbodmychadly a integrovaným zařízením EQ Boost s funkcemi generátoru a spouštěče a to v obou verzích (420 kW/571 k a 450 kW/612 k).

Obě turbodmychadla přitom nejsou uložena na vnější straně motoru, nýbrž mezi řadami válců. Výhodami „horkého vnitřního V“ jsou kompaktní rozměry motoru a spontánní reakce turbodmychadel. Ta používají konstrukci s dvěma oddělenými přívodními kanály, jež umožňuje optimálně využívat proudění výfukových plynů.

Výsledkem jsou ještě rychlejší reakce motoru na sešlápnutí pedálu plynu.

Schopnost jízdy v terénu není umění. To je vlastnost.

Geniální motor

EQ Boost je tvořen výkonným elektromotorem, který je uložen prostorově úsporně mezi motorem a převodovkou a zajišťuje funkce konvenčního spouštěče a alternátoru. Krátkodobě využitelný nejvyšší výkon 16 kW (22 k) a točivý moment 250 N.m umožňuje nejen spontánnější akceleraci při rozjezdu.

Inovativní komponent kromě toho napájí 48V elektrickou síť, je využíván jako elektrický generátor a plní také hybridní funkce. Mezi ně patří podpora spalovacího motoru při zrychlení, rekuperace kinetické energie, optimalizace zatížení spalovacího motoru, setrvačná jízda s vypnutým motorem a téměř neznatelné opětovné spuštění motoru u aktivované funkce start-stop.

Generátor a spouštěč EQ Boost zajišťuje poprvé také regulaci volnoběhu. Díky tomu jsou možné úspory paliva, které byly dosud realizovatelné pouze prostřednictvím vysokonapěťové hybridní techniky.

Vypínání, zapínání

Zachováno bylo nejen přímé vstřikování benzinu s piezoelektrickými vstřikovači, u něhož je tvorba směsi řízena rozprašováním paliva, ale také čtyřventilová technika s proměnným časováním natáčením vačkových hřídelů, chlazení stlačovaného vzduchu v chladičích vzduch-voda, elektronické řízení generátoru, funkce ECO Start Stop a režim setrvačné jízdy s vypnutým motorem.

A aby to vše bylo ještě smysluplnější a hospodárnější, je tu inteligentní deaktivace válců AMG Cylinder Management. V oblasti částečného zatížení jsou válce dva, tři, pět a osm deaktivovány, což zásadně snižuje spotřebu paliva.

Deaktivace válců je k dispozici v širokém rozsahu otáček od 1000 do 3250 min-1, pokud řidič zvolil provozní režim „Comfort“. Speciální ukazatel na panelu sdružených přístrojů informuje o tom, zda je systém deaktivace válců aktivní a motor aktuálně běží na čtyři nebo osm válců.

Přechody mezi oběma uvedenými provozními stavy jsou spontánní, rychlé a nezpůsobují změny točivého momentu. Cestující se tedy nemusejí obávat žádného snížení úrovně komfortu.

Ve výkonnější variantě S je osmiválec vybaven aktivními ložisky motoru, která řeší konflikt mezi požadavky na co nejměkčí uložení hnacího řetězce pro vysokou úroveň komfortu a maximálně tuhé uložení pro optimální jízdní dynamiku.

Tuhost aktivních ložisek motoru se přizpůsobuje příslušným provozním podmínkám ve dvou stupních.

Databox

Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+

Motor: V8 Biturbo o objemu 4,0

Výkon: 450 kW (612 k) + 16 kW (22 k)

Max. rychlost: 280 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 3,8 s

Komb. spotřeba: 11,5 l/100 km

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Ženy a dívky jsou žádané pro...

Automobilka Toyota spustila program, jehož cílem je zvýšit podíl...

Strojaři představili už 6....

V předvečer dubajského EXPA, kde se závěrem výstavy představí ty...

Jaká bude budoucnost luxusních...

Auta a lidstvo se mění v čase a místě. A ještě více se změní do roku 2030. Ze...

Lázně, které prodlužují životnost...

Pokud přemýšlíte o koupi nového automobilu, možná se vám dostal do hledáčku i některý...

Děti z měst jsou zdatnější než děti...

Děti z velkých měst jsou fyzicky zdatnější než děti z vesnic a malých obcí....

BMW Group zrychluje udržitelnou...

BMW Group bude v příštích letech urychlovat expanzi elektromobility. Očekává...

Ferrari mění názor: Vzpínající se...

Sporťáky značky Ferrari se spalovacími motory představují vlajkovou loď...

Toyota vyrábí v Austrálii zelený...

Toyota otevřela v australském státě Victoria první komerční podnik na...

Toyota vyvinula chladírenský vůz...

Automobilka Toyota vyvinula chladírenské vozidlo pro bezpečnou...

Bidenův boj za ekologii: Prezident chce...

Po značně kontroverzních rozhodnutích v oblasti sportu či armády přichází...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Jan III. Sobieski: Turkobijec psal svojí ženě něžné dopisy

Jan III. Sobieski: Turkobijec psal...

„Nejlíbeznější, nejpůvabnější a nejmilovanější Maryšenko, jediná paní mého srdce,“ píše...
Chrám tajemné Hatšepsut

Chrám tajemné Hatšepsut

Naproti Karnaku, na západním břehu řeky Nil, v lokalitě Dér el-Bahrí...
Chyby v Jurském parku: Byl Tyrannosaurus Rex barevný zabiják?

Chyby v Jurském parku: Byl...

Tyrannosaurus rex bezesporu patřil k nejvýznamnějším dinosaurům celé historie....
Záviš z Falkenštejna: K moci se dostal přes královninu postel

Záviš z Falkenštejna: K moci se...

„Pelešíte se tu s tím lumpem jako obyčejná děvečka,“ vytýká v roce 1281 Mikuláš...
Hrobky faraonů: Skutečně jsou prokleté, nebo jde o povídačky?

Hrobky faraonů: Skutečně jsou...

Pouhé místo odpočinku vyzdobené výjevy z egyptské mytologie, nebo prokleté...
Stalin a Soči: Proč si nechal luxusní vilu nabarvit zeleně?

Stalin a Soči: Proč si nechal...

Kde má většina ruských prominentů své luxusní domy? V Moskvě? Možná. Hlavně...
Uherská koruna Marii Terezii tlačila

Uherská koruna Marii Terezii...

Zklamaná Marie Terezie kráčí bratislavským dómem svatého Martina. Při jejím...
Viry vládnou světem už miliony let!

Viry vládnou světem už miliony let!

Ať se nám to líbí, nebo ne, viry jsou součástí našeho života. Což není...
Jediní lidé, kteří zahynuli ve vesmíru: Sovětská posádka se udusila v modulu

Jediní lidé, kteří zahynuli ve...

Ačkoliv smrt kosmonautů ve vesmíru je především pro katastrofické...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.