Budoucnost zas a znovu: VW rodinka na baterky

Převratný Brouk, ikonický Golf, revoluční Passat… Volkswagen během posledních 70 let vdechl život několika legendám jedné spalovací rodině, v běhu času s nimi zas a znova prodělal desítky let inovací a celkově prodal miliony kusů aut. Teď je tu magický příslib další revoluční budoucnosti. Zas a znova. VW otevírá bránu elektromobility a s ní se rodí nová rodina elektroaut ID.

Rodinka elektrických VW

Když Volkswagen letos v květnu spustil rezervační systém prvních 30 000 aut první série ID.3, strhla se nevídaná lavina. Během 24 hodin bylo zaznamenáno přes 10 000 rezervací v celé Evropě. Už za dva dny byly rozebrané všechny exempláře pro český trh. Hlad po ID.3 byl a bude především v Norsku, Německu, Nizozemí, Francii, Velké Británii neb o Rakousku. Má potenciál být dalším nesmrtelným wolfsburgským modelem v historii značky. Elektrickým ekvivalentem Golfu. Sama automobilka říká, že číslo 3 v označení modelu má několik významů. Třeba to, že označuje místo na škále modelů značky, takže pod trojkou zůstává místo pro dva menší elektrovolkswageny; a také má být třetím přelomovým modelem v historii automobilky: po Broukovi a Golfu.

VW ID.3

Elektromobil pro miliony, nejen pro milionáře

S modelem ID.3 vjíždí Volkswagen do nové éry automobilismu. Jedná se o první vlaštovku z celé modelové řady, která by měla znamenat definitivní průlom v elektromobilitě. Navíc si ID.3 s sebou nese významný odkaz vůbec prvního čistě elektrického modelu značky. Stejně jako Brouk i tato novinka nabídne široké veřejnosti převratné technologie zabalené do emotivního designu. A proto se může stát novou ikonou. Je o tom přesvědčen také Thomas Ulbrich, člen představenstva automobilky Volkswagen: „Modulární elektrická platforma MEB je pravděpodobně nejvýznamnější projekt historie značky. Napříč celým koncernem představuje základ pro více než deset milionů elektromobilů a dláždí cestu do věku elektrické mobility. Výroba by měla odstartovat už příští rok a poptávka bude velká. „Elektromobily pro miliony, nejen pro milionáře,“ zní vize wolfsburské automobilky. Opírá se o flexibilní design a koncept pokrývající malé kompaktní vozy, SUV i dodávky. „ID. představuje milník technologického vývoje. Bude to první plně propojený elektromobil vhodný ke každodennímu používání, který si budou moci dovolit miliony lidí,“ říká Christian Senger, šéf elektromobilů ve Volkswagenu.

Baterie budou v podlaze.

Revoluční architektura

Koncept ID. je víc než jen jeden pouhý model. Modulární elektrická platforma totiž představuje zcela novou architekturu automobilů, která umožňuje optimálně využít všechny výhody elektrického pohonu. Začíná to co nejlepším využitím obestavěného prostoru. Je tu také řada možností, které ovlivňují kapacitu akumulátorů. A v neposlední řadě se koncept zabývá i vývojem nabíjecí infrastruktury – od domácích nabíječek po hustou síť vysoce výkonných nabíjecích stanic na evropských dálnicích, které chce nainstalovat a provozovat Volkswagen společně s joint venture Ionity. Koncept ID. není jen špičkovým elektromobilem, nýbrž holistickým řešením mobility se zcela novými zážitky pro lidi. Uživatelský účet Volkswagen propojí člověka, auto a jeho okolí. Lidé si v budoucnu jeho prostřednictvím budou moci konfigurovat své osobní digitální nastavení a služby a kamkoliv si je vzít s sebou.

Čtyři ze šesti (zleva): ID.3, ID.Buzz, ID.Crozz a ID.Vizzion

330 až 550 důvodů proč ano!

Co se prostornosti, flexibility a pohodlí týká, má ID. připravená nová měřítka. Totéž samozřejmě platí pro jeho provoz: akumulátory namontované v podlaze snižují těžiště automobilu a zajišťují rovnoměrné rozdělení hmotnosti mezi obě nápravy. Výsledkem jsou jedinečné jízdní vlastnosti. Co se týká výkonu, dosáhne rodina ID. na ty nejvyšší mety. Dokonce i první koncept pod kapotu dostal elektromotor o výkonu 125 kilowattů (170 koní). Pro sériovou produkci se počítá s několika výkonovými variantami. Což platí také pro akční rádius: podle zvolené kapacity baterií se dojezd bude pohybovat mezi 330 a 550 kilometry. Základní doporučená cena modelu ID.3 s nejmenší 45kWh sadou akumulátorů s dojezdem 330 km má podle slibů značky zůstat v Německu pod hranicí 30 000 eur (770 000 korun). První přírůstek do ID. rodiny přijde na trh v roce 2020. Po elektrickém hatchbacku ID.3 bude následovat moderní verze busíku ID.Buzz, pak bugatka ID.Buggy, také SUV kupé ID.Crozz a velký sedan ID.Vizzion. Šestým modelem v následujících letech bude nedávno představený ID.Roomzz – obří „esúvéčko“. Kompletní rodinka tankující proud.

Busík ID.Buzz nahradí legendární Tansportér.

Přijde boom dobíjecích stanic

  • Všechny modely rodiny ID. mají rychlonabíjecí baterii umístěnou v podlaze vozidla, což snižuje těžiště, a je tak lépe rozložena váha celého vozidla. Akumulátory lze nabíjet výkonem až 125 kW.
  • Volkswagen poskytne záruku 8 let/160 000 km na kapacitu akumulátorů modelů ID.
  • Základem všech modelů je nová modulární platforma MEB. Díky ní se můžete těšit na větší prostor, komfort i dynamiku.
  • Velké množství elektromobilů na silnicích bude samozřejmě vyžadovat příslušnou nabíjecí infrastrukturu. Podle odhadů německé Národní platformy pro elektromobilitu by například v Německu mělo v roce 2025 fungovat na 150 000 veřejných nabíjecích stanic. V dobách klasického Brouka tolik čerpacích stanic ani nestálo.

 

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Nový Peugeot 208: Světová premiéra začala v Česku

Nový Peugeot 208: Světová premiéra...

Ikonický prcek, vítr segmentu B (malých aut), na který dostanete glejt, že...
Samořídící auta nedokážou počítat s nebezpečnými lidskými řidiči. Vědci se je to snaží naučit

Samořídící auta nedokážou počítat s...

Vývoj autonomních vozidel jde sice rychle kupředu, ale k dokonalosti zbývá...
Revoluce v automobilismu: Tištěná elektronika made in JLR

Revoluce v automobilismu:...

Jaguar Land Rover jako první na světě vyvíjí technologii lehké elektroniky ve...
Uhasit hořící Teslu? Není to žádná sranda!

Uhasit hořící Teslu? Není to...

Minulý měsíc obletěla svět zpráva o nehodě Tesly v Rakousku. Vozidlo tehdy...
Muskova Tesla se za poslední rok vzchopila

Muskova Tesla se za poslední rok...

Tesla amerického podnikatele Elona Muska v letošním třetím čtvrtletí...
Odpočítávání do zahájení výroby ID.3

Odpočítávání do zahájení výroby...

Už jen 6 dní. Pak se zahájí sériová výroba elektromobilu ID.3. První vozidlo...
Tesla jako poslušný pejsek: Funkci přivolání vozu řidiči využili více než milionkrát

Tesla jako poslušný pejsek: Funkci...

Tradiční čtvrtletní zpráva Tesly se pochlubila jednak neočekávaně pozitivními...
Paříž zaplaví samoobslužné elektrické skútry

Paříž zaplaví samoobslužné...

Poslední dobou je (nejen) u nás stále běžnější kritika elektrokoloběžek Lime,...
Tesla může být v klidu. Britský Dyson upouští od svého projektu s elektromobily…

Tesla může být v klidu. Britský...

Společnost Dyson byla až dosud známá především svými vysoušeči rukou na...
Spása pro silnice? Švédská společnost vyvíjí minibusy jezdící do strany

Spása pro silnice? Švédská...

Představme si na chvíli, jak by to na silnicích vypadalo, kdyby vozidla...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Vysvětlení: Protesty v Hongkongu

Vysvětlení: Protesty v Hongkongu

Už šestým měsícem jsou v Hongkongu nepokoje, masové...
Jaké jsou největší bolesti, které můžete zažít?

Jaké jsou největší bolesti, které...

Jaký je váš práh bolesti? A co považujete za největší...
Kam musíte jet, aby vám bylo co největší horko?

Kam musíte jet, aby vám bylo co...

Amerika, Death Valley neboli Údolí smrti. To je název...
Proč Karel IV. omezil dovoz zahraničních vín do Čech?

Proč Karel IV. omezil dovoz...

Za vlády Karla IV. se Praha stává rezidenčním městem císaře, což se promítá do růstu...
Císař Ferdinand I. připravoval prachatické měšťany o zisky

Císař Ferdinand I. připravoval...

Stádo soumarů naložených solí líně jde cestou k Prachaticím. „Jakmile...
Války kazí kšeft: Zničili husité evropskou obchodní stezku?

Války kazí kšeft: Zničili husité...

Italská města Florencie a Milán v pozdním středověku vzkvétají. Organizují...
A tohle jste o pivu věděli? Ochutnejte to ze slin nebo si kupte láhev za 24 tisíc

A tohle jste o pivu věděli?...

Zlatavý nápoj, ve kterém se mihotají tisíce bublinek. Bělostná koruna z nadýchané...
Čeští králové bez peněz: Vladislav II. Jagellonský neměl ani na šaty

Čeští králové bez peněz: Vladislav...

Po nástupu Vladislava II. Jagellonského na trůn v roce 1471 začíná v zemi...
Jaké jsou ty nejextrémnější závody na světě?

Jaké jsou ty nejextrémnější závody...

Pokud si chcete sáhnout opravdu na dno a otestovat své limity, mrkněte se na seznam...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.