Budoucnost zas a znovu: VW rodinka na baterky

Převratný Brouk, ikonický Golf, revoluční Passat… Volkswagen během posledních 70 let vdechl život několika legendám jedné spalovací rodině, v běhu času s nimi zas a znova prodělal desítky let inovací a celkově prodal miliony kusů aut. Teď je tu magický příslib další revoluční budoucnosti. Zas a znova. VW otevírá bránu elektromobility a s ní se rodí nová rodina elektroaut ID.

Rodinka elektrických VW

Když Volkswagen letos v květnu spustil rezervační systém prvních 30 000 aut první série ID.3, strhla se nevídaná lavina. Během 24 hodin bylo zaznamenáno přes 10 000 rezervací v celé Evropě. Už za dva dny byly rozebrané všechny exempláře pro český trh. Hlad po ID.3 byl a bude především v Norsku, Německu, Nizozemí, Francii, Velké Británii neb o Rakousku. Má potenciál být dalším nesmrtelným wolfsburgským modelem v historii značky. Elektrickým ekvivalentem Golfu. Sama automobilka říká, že číslo 3 v označení modelu má několik významů. Třeba to, že označuje místo na škále modelů značky, takže pod trojkou zůstává místo pro dva menší elektrovolkswageny; a také má být třetím přelomovým modelem v historii automobilky: po Broukovi a Golfu.

VW ID.3

Elektromobil pro miliony, nejen pro milionáře

S modelem ID.3 vjíždí Volkswagen do nové éry automobilismu. Jedná se o první vlaštovku z celé modelové řady, která by měla znamenat definitivní průlom v elektromobilitě. Navíc si ID.3 s sebou nese významný odkaz vůbec prvního čistě elektrického modelu značky. Stejně jako Brouk i tato novinka nabídne široké veřejnosti převratné technologie zabalené do emotivního designu. A proto se může stát novou ikonou. Je o tom přesvědčen také Thomas Ulbrich, člen představenstva automobilky Volkswagen: „Modulární elektrická platforma MEB je pravděpodobně nejvýznamnější projekt historie značky. Napříč celým koncernem představuje základ pro více než deset milionů elektromobilů a dláždí cestu do věku elektrické mobility. Výroba by měla odstartovat už příští rok a poptávka bude velká. „Elektromobily pro miliony, nejen pro milionáře,“ zní vize wolfsburské automobilky. Opírá se o flexibilní design a koncept pokrývající malé kompaktní vozy, SUV i dodávky. „ID. představuje milník technologického vývoje. Bude to první plně propojený elektromobil vhodný ke každodennímu používání, který si budou moci dovolit miliony lidí,“ říká Christian Senger, šéf elektromobilů ve Volkswagenu.

Baterie budou v podlaze.

Revoluční architektura

Koncept ID. je víc než jen jeden pouhý model. Modulární elektrická platforma totiž představuje zcela novou architekturu automobilů, která umožňuje optimálně využít všechny výhody elektrického pohonu. Začíná to co nejlepším využitím obestavěného prostoru. Je tu také řada možností, které ovlivňují kapacitu akumulátorů. A v neposlední řadě se koncept zabývá i vývojem nabíjecí infrastruktury – od domácích nabíječek po hustou síť vysoce výkonných nabíjecích stanic na evropských dálnicích, které chce nainstalovat a provozovat Volkswagen společně s joint venture Ionity. Koncept ID. není jen špičkovým elektromobilem, nýbrž holistickým řešením mobility se zcela novými zážitky pro lidi. Uživatelský účet Volkswagen propojí člověka, auto a jeho okolí. Lidé si v budoucnu jeho prostřednictvím budou moci konfigurovat své osobní digitální nastavení a služby a kamkoliv si je vzít s sebou.

Čtyři ze šesti (zleva): ID.3, ID.Buzz, ID.Crozz a ID.Vizzion

330 až 550 důvodů proč ano!

Co se prostornosti, flexibility a pohodlí týká, má ID. připravená nová měřítka. Totéž samozřejmě platí pro jeho provoz: akumulátory namontované v podlaze snižují těžiště automobilu a zajišťují rovnoměrné rozdělení hmotnosti mezi obě nápravy. Výsledkem jsou jedinečné jízdní vlastnosti. Co se týká výkonu, dosáhne rodina ID. na ty nejvyšší mety. Dokonce i první koncept pod kapotu dostal elektromotor o výkonu 125 kilowattů (170 koní). Pro sériovou produkci se počítá s několika výkonovými variantami. Což platí také pro akční rádius: podle zvolené kapacity baterií se dojezd bude pohybovat mezi 330 a 550 kilometry. Základní doporučená cena modelu ID.3 s nejmenší 45kWh sadou akumulátorů s dojezdem 330 km má podle slibů značky zůstat v Německu pod hranicí 30 000 eur (770 000 korun). První přírůstek do ID. rodiny přijde na trh v roce 2020. Po elektrickém hatchbacku ID.3 bude následovat moderní verze busíku ID.Buzz, pak bugatka ID.Buggy, také SUV kupé ID.Crozz a velký sedan ID.Vizzion. Šestým modelem v následujících letech bude nedávno představený ID.Roomzz – obří „esúvéčko“. Kompletní rodinka tankující proud.

Busík ID.Buzz nahradí legendární Tansportér.

Přijde boom dobíjecích stanic

  • Všechny modely rodiny ID. mají rychlonabíjecí baterii umístěnou v podlaze vozidla, což snižuje těžiště, a je tak lépe rozložena váha celého vozidla. Akumulátory lze nabíjet výkonem až 125 kW.
  • Volkswagen poskytne záruku 8 let/160 000 km na kapacitu akumulátorů modelů ID.
  • Základem všech modelů je nová modulární platforma MEB. Díky ní se můžete těšit na větší prostor, komfort i dynamiku.
  • Velké množství elektromobilů na silnicích bude samozřejmě vyžadovat příslušnou nabíjecí infrastrukturu. Podle odhadů německé Národní platformy pro elektromobilitu by například v Německu mělo v roce 2025 fungovat na 150 000 veřejných nabíjecích stanic. V dobách klasického Brouka tolik čerpacích stanic ani nestálo.

 

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Česká města stále dusí automobilová doprava

Česká města stále dusí...

Že automobilová doprava založená na spalovacích motorech je jedním z největších...
Tiché elektromobily jsou minulostí. EU požaduje hlasitější zvuk…

Tiché elektromobily jsou minulostí....

Především s ohledem na bezpečnost chodců vstupuje v platnost nová legislativa EU,...
Lev bude tankovat proud

Lev bude tankovat proud

Automobilka Peugeot ve Francii spustila ofenzívu elektrifikace...
Pneumatiky budoucnosti? Nepropíchnutelné a bez vzduchu

Pneumatiky budoucnosti?...

Známý francouzský výrobce pneumatik Michelin před několika dny představil...
Švédský zájemce o elektromobil vynalezl nabíjení za jízdy

Švédský zájemce o elektromobil...

Je to téměř osm let, co Švéd Dan Zethraeus koketoval s...
Škoda představí svůj první elektromobil na MS v hokeji

Škoda představí svůj první...

Jak možná víte, automobilka Škoda je hlavním sponzorem aktuálně...
Elektromobily Tesla nenabíjejte na 100 %, radí Musk

Elektromobily Tesla nenabíjejte...

Před několika dny obdržel podnikatel a vynálezce Elon Musk dotaz...
Mercedes rozjíždí sériovou výrobu elektromobilů

Mercedes rozjíždí sériovou výrobu...

Zatímco některé automobilky si elektromobily teprve oťukávají, jiné...
Model Rapide E: První elektromobil značky Aston Martin

Model Rapide E: První...

Je to jen několik dní, co britská automobilka Aston Martin...
Volkswagen testuje autonomní vozy v ostrém provozu německého Hamburku

Volkswagen testuje autonomní vozy v...

Autonomní vozy e-Golf od automobilky Volkswagen se jako jedny z...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Módní výstřelky v historii: S klobouky se nesmělo do tramvaje!

Módní výstřelky v historii: S...

Anglická královna Anna Boleynová 19. května 1536 vystupuje po žebříku na popraviště....
Švábi se vyvíjejí. Rodí se s imunitou vůči insekticidům

Švábi se vyvíjejí. Rodí se s...

Skrytý před našimi zraky vede se dlouhodobý, krutý boj mezi odolnými šváby a...
Mayové znetvořovali lebky i měsíčním kojencům

Mayové znetvořovali lebky i...

Indiánská matka přitiskne svému měsíc starému kojenci k hlavičce z každé strany...
Samec, nebo samička? Výr překvapil své pečovatele sneseným vajíčkem

Samec, nebo samička? Výr překvapil...

Již třiadvacet let žije sova jménem Kaln v útulku v Gloucesteru v...
Vědci z Olomouce se zaměřili na klíšťata. Co zjistili nového?

Vědci z Olomouce se zaměřili na...

Podle odborníků z Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého a brněnské Fakulty...
Stanovovali Mayové délku roku podle těhotenství žen?

Stanovovali Mayové délku roku podle...

Výprava španělského conquistadora Hernána Cortése vtrhne roku 1519 na mexický poloostrov...
Bolí vás kyčle, kolena, nebo záda? Možná máte ploché nohy!

Bolí vás kyčle, kolena, nebo záda?...

Trápí vás často nevysvětlitelná bolest kolen a kyčlí? Připisujete bolení hlavy a...
VIDEO: Světélkující návnada přilákala ke kameře obří oliheň

VIDEO: Světélkující návnada...

Teprve po druhé v historii se před nedávnem podařilo oceanologům zachytit na kameru...
Symboly gotiky: Urozené dámy se trumfovaly výškou svého čepce

Symboly gotiky: Urozené dámy se...

Dvorní dáma pomáhá své urozené paní upravit dlouhý čepec zvaný henin....
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.