Převratný Brouk, ikonický Golf, revoluční Passat… Volkswagen během posledních 70 let vdechl život několika legendám jedné spalovací rodině, v běhu času s nimi zas a znova prodělal desítky let inovací a celkově prodal miliony kusů aut.
Teď je tu magický příslib další revoluční budoucnosti. Zas a znova. VW otevírá bránu elektromobility a s ní se rodí nová rodina elektroaut ID. .
Když Volkswagen letos v květnu spustil rezervační systém prvních 30 000 aut první série ID.3, strhla se nevídaná lavina. Během 24 hodin bylo zaznamenáno přes 10 000 rezervací v celé Evropě. Už za dva dny byly rozebrané všechny exempláře pro český trh.
Hlad po ID.3 byl a bude především v Norsku, Německu, Nizozemí, Francii, Velké Británii neb o Rakousku. Má potenciál být dalším nesmrtelným wolfsburgským modelem v historii značky. Elektrickým ekvivalentem Golfu.
Sama automobilka říká, že číslo 3 v označení modelu má několik významů. Třeba to, že označuje místo na škále modelů značky, takže pod trojkou zůstává místo pro dva menší elektrovolkswageny; a také má být třetím přelomovým modelem v historii automobilky: po Broukovi a Golfu.
Elektromobil pro miliony, nejen pro milionáře
S modelem ID.3 vjíždí Volkswagen do nové éry automobilismu. Jedná se o první vlaštovku z celé modelové řady, která by měla znamenat definitivní průlom v elektromobilitě. Navíc si ID.3 s sebou nese významný odkaz vůbec prvního čistě elektrického modelu značky.
Stejně jako Brouk i tato novinka nabídne široké veřejnosti převratné technologie zabalené do emotivního designu. A proto se může stát novou ikonou. Je o tom přesvědčen také Thomas Ulbrich, člen představenstva automobilky Volkswagen:
„Modulární elektrická platforma MEB je pravděpodobně nejvýznamnější projekt historie značky. Napříč celým koncernem představuje základ pro více než deset milionů elektromobilů a dláždí cestu do věku elektrické mobility.“ Výroba by měla odstartovat už příští rok a poptávka bude velká.
„Elektromobily pro miliony, nejen pro milionáře,“ zní vize wolfsburské automobilky. Opírá se o flexibilní design a koncept pokrývající malé kompaktní vozy, SUV i dodávky. „ID. představuje milník technologického vývoje.
Bude to první plně propojený elektromobil vhodný ke každodennímu používání, který si budou moci dovolit miliony lidí,“ říká Christian Senger, šéf elektromobilů ve Volkswagenu.
Revoluční architektura
Koncept ID. je víc než jen jeden pouhý model. Modulární elektrická platforma totiž představuje zcela novou architekturu automobilů, která umožňuje optimálně využít všechny výhody elektrického pohonu. Začíná to co nejlepším využitím obestavěného prostoru.
Je tu také řada možností, které ovlivňují kapacitu akumulátorů. A v neposlední řadě se koncept zabývá i vývojem nabíjecí infrastruktury – od domácích nabíječek po hustou síť vysoce výkonných nabíjecích stanic na evropských dálnicích, které chce nainstalovat a provozovat Volkswagen společně s joint venture Ionity.
Koncept ID. není jen špičkovým elektromobilem, nýbrž holistickým řešením mobility se zcela novými zážitky pro lidi. Uživatelský účet Volkswagen propojí člověka, auto a jeho okolí. Lidé si v budoucnu jeho prostřednictvím budou moci konfigurovat své osobní digitální nastavení a služby a kamkoliv si je vzít s sebou.
330 až 550 důvodů proč ano!
Co se prostornosti, flexibility a pohodlí týká, má ID. připravená nová měřítka. Totéž samozřejmě platí pro jeho provoz: akumulátory namontované v podlaze snižují těžiště automobilu a zajišťují rovnoměrné rozdělení hmotnosti mezi obě nápravy.
Výsledkem jsou jedinečné jízdní vlastnosti. Co se týká výkonu, dosáhne rodina ID. na ty nejvyšší mety. Dokonce i první koncept pod kapotu dostal elektromotor o výkonu 125 kilowattů (170 koní). Pro sériovou produkci se počítá s několika výkonovými variantami.
Což platí také pro akční rádius: podle zvolené kapacity baterií se dojezd bude pohybovat mezi 330 a 550 kilometry. Základní doporučená cena modelu ID.3 s nejmenší 45kWh sadou akumulátorů s dojezdem 330 km má podle slibů značky zůstat v Německu pod hranicí 30 000 eur (770 000 korun).
První přírůstek do ID. rodiny přijde na trh v roce 2020. Po elektrickém hatchbacku ID.3 bude následovat moderní verze busíku ID.Buzz, pak bugatka ID.Buggy, také SUV kupé ID.Crozz a velký sedan ID.Vizzion.
Šestým modelem v následujících letech bude nedávno představený ID.Roomzz – obří „esúvéčko“. Kompletní rodinka tankující proud.
Přijde boom dobíjecích stanic
Všechny modely rodiny ID. mají rychlonabíjecí baterii umístěnou v podlaze vozidla, což snižuje těžiště, a je tak lépe rozložena váha celého vozidla. Akumulátory lze nabíjet výkonem až 125 kW.
Volkswagen poskytne záruku 8 let/160 000 km na kapacitu akumulátorů modelů ID.
Základem všech modelů je nová modulární platforma MEB. Díky ní se můžete těšit na větší prostor, komfort i dynamiku.
Velké množství elektromobilů na silnicích bude samozřejmě vyžadovat příslušnou nabíjecí infrastrukturu. Podle odhadů německé Národní platformy pro elektromobilitu by například v Německu mělo v roce 2025 fungovat na 150 000 veřejných nabíjecích stanic. V dobách klasického Brouka tolik čerpacích stanic ani nestálo.