Při nedávné Železniční konferenci v Pardubicích se Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) rozhodla, že uzrál čas, aby se Česká republika zařadila mezi státy, jež provozují rychlovlaky.
Zástupci SŽDC si slibují pomoc ve vytvoření základního manuálu, jak vyprojektovat první českou vysokorychlostní železniční síť. Pomoci by jim měla smlouva o spolupráci, kterou uzavřeli s francouzským národním dopravcem Société nationale des chemins de fer français (SNCF), ten provozuje vysokorychlostní TGV. .
„Jedním z cílů je zajistit realizaci vládního Programu rozvoje rychlých železničních spojení v ČR a zahájit výstavbu prvního úseku vysokorychlostní tratě (VRT) do roku 2025,“ říká generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Jako první by VRT měla spojit Prahu s Brnem, rychlost, se kterou se počítá, by měla přesáhnout 250 km/h a ulevit by se následně mělo především dálniční dopravě. Někteří odborníci však tvrdí, že stanovená lhůta se nedá stihnout, minimálně už jen z důvodu, že stále ještě není přesunuto brněnské hlavní nádraží, s jehož novým umístěním se v dané studii již počítá.