Udržitelný rozvoj je stále používanější slovní spojení. Objevuje se v soukromé sféře a čím dál častěji také v podnikání. Po firmách se požaduje společenská odpovědnost a šetrný přístup k přírodě. Každá společnost se pak s tímto náročným úkolem vypořádává po svém.
Zavedení zásad udržitelného rozvoje do podnikání přináší mnoho výhod nejen pro planetu, ale také pro byznys jako takový.
Aby tady mohly žít i naše děti
Udržitelný rozvoj chápeme jako přístup k rozvoji společnosti, který neohrozí nebo neomezí budoucí generace. Chce zachovat plnohodnotné životní prostředí i společenskou situaci. Stojí na třech pilířích.
Ekonomický – jak nakládáme s finančními zdroji
Environmentální – ochrana biodiverzity, ohled na čerpání neobnovitelných zdrojů, zásahy do přírodních systémů a další
Sociální – vyvažování nerovností mezi lidmi
V rámci těchto pilířů vznikají konkrétní cíle, některé jsou zakotveny v mezinárodních úmluvách. Nejnovější dokument týkající se udržitelného rozvoje se jmenuje Budoucnost, kterou chceme.
Podepsali jej zástupci OSN na konferenci v Riu v roce 2012. Najdeme zde 17 konkrétních cílů udržitelného rozvoje. Patří k nim například konec chudoby, konec hladu, rovnost mužů a žen, dostupné a čisté energie, odpovědná výroba a spotřeba, kvalitní vzdělání, pitná voda a kanalizace nebo důstojná práce a ekonomický růst.
Firmy se ujímají odpovědnosti různě
Na českém trhu se k udržitelnému rozvoji uchyluje čím dál více společností. Před 10 lety očekávali zákazníci od firem, že budou přispívat na charitu, dnes už oceňují hlavně udržitelnost.
Nejvíce od firem požadují odpovědnost lidé z generace mileniálů. Ti se často rozhodují, zda u firmy nakoupí hlavně podle toho, jaký je její přístup životnímu prostředí nebo společnosti.
Nakládání s odpadem
Důležité téma je odpovědné nakládání s odpadem. Firmy z oděvního průmyslu pak často řeší textilní odpad.
Příkladem firmy, která nabízí pro podnikání co nejšetrnější způsob práce s oblečením, je Lindström. Nabízí totiž šikovnou službu pronájmu pracovních oděvů, čímž redukují spotřebu textilu. Oblečení může být používané opakovaně.
Další krok k redukci odpadu, který společnost podniká, jsou opravy a tzv. upcycling, neboli využití materiálů pro nový účel. Pokud se oděvy opravují, nestává se z nich tak brzy odpad a slouží mnoho dalších let.
A posledním tématem v oblasti textilního odpadu jsou nové technologie recyklace. V tomto ohledu je ideální koncept cyklického hospodaření.
Firma Lindström spolupracuje s výzkumných střediskem VTT ve Finsku, které testuje novou technologii, kdy se chemicky rozpustí použitá vlákna a připraví se k novému použití.
Emise
Další téma, které firmy v rámci udržitelného rozvoje řeší, jsou emise. Příkladem prodejce, který udělal radikální krok v oblasti emisí je společnost Lidl.
Od roku 2017 odebírá veškerou energii pouze z obnovitelných zdrojů. Podle propočtů tak naší planetě ušetří zátěž v podobě více než 121 000 tun CO2. To je množství, které vyprodukuje osobní automobil v případě, že by objel celý svět 15 600krát. .
Životní prostředí
Pokud výroba firmy úzce souvisí se přírodou, společnosti se angažují v oblastech životního prostředí. Jednou z možností je kompenzace zásahu do přírody nějakou jinou pomocí. Touto cestou šla například firma Heineken.
Ta potřebuje pro výrobu svého piva velké množství pitné vody. Její zaměstnanci dobrovolně pomáhají v projektech, které pomáhají s vodohospodařením v oblastech, odkud vodu získávají.
Pomoc v zemích třetího světa
Česká rozvojová agentura přišla s programem pro české firmy. Nabízí jim možnost pomoci svým projektem v zemích třetího světa. Pokud společnost nějak pomůže k ekonomickému růstu těchto zemí, otevřou se jí poté i dveře k podnikání na jejím trhu.
Spojuje se tak podpora cíle vyrovnávání rozdílů ve světě s ekonomickými možnostmi pro české firmy.
Odpovědné firmy jsou u zákazníků oblíbené
Pokud se společnosti zapojí do programů udržitelného rozvoje, přináší jim to nejen dobrý pocit. Pojí se s tím řada dalších výhod, které jim pomohou v konkurenceschopnosti. Firma, která dbá zásad udržitelného rozvoje, získává vyšší status u svých zákazníků..
Často u ní poté utrácí právě proto, že jsou spokojeni s jejím odpovědným přístupem ke společnosti. Odpovědné a udržitelné podnikání také otevírá dveře novým podnikatelským kontaktům.
Například některé hotely, uzavírají partnerství jen s firmami, které fungují na základě zásad udržitelného rozvoje.
Závěrečný tip: V rámci nejnovějších trendů v ČR se i stále více domácích společností zaměřuje na vytvoření online kurzu na míru, které přináší hodnotu nejen jejich zaměstnancům, ale také širší komunitě.