Američtí vědci se zblízka podívali na 16 000 twitterových účtů, aby zjistili, kdo všechno před americkými prezidentskými volbami v roce 2016, ve kterých zvítězil kandidát republikánů Donald Trump, šířil lži a nepravdivé informace.
Ze zkoumaného počtu vzorků vyšlo, že fake news rozšiřovalo pouhé promile uživatelů sociálních sítí..
Z 16 000 sledovaných účtů pouhých 16 z nich vytvářelo informace, které se posléze ukázaly jako nepravdivé. Ani počet dalších šiřitelů těchto zpráv nebyl příliš velký, avšak ti byli pro změnu velmi pilní.
Mezi dubnem a prosincem 2016 tito lidé přeposlali v průměru 300 tweetů. Jejich snaha se však mnohdy ukazovala jako marná, drtivá většina ostatních lidí podle studie tyto dezinformace ignorovala.
Síť Facebook nedávno provedla podobné šetření a jeho závěry se od studie amerických badatelů příliš nelišily. Mezi šiřiteli fake news převládali konzervativci starší pětašedesáti let.