Rok 2018: Co přinesl pro vědu?

V roce 2018 věda rozhodně nestála tiše v koutě. Řada událostí a nových poznatků vzešlých z laboratoří, archeologických nalezišť či vzdáleného vesmíru se dozajista zapíše do učebnic, jiné zase změní vnímání okolního světa.

LEDEN * Číňané oznámili, že naklonovali makaky, a to stejným způsobem, jakým v roce 1996 přišla na svět ovečka Dolly. Jedná se o první naklonované primáty. Koncem roku pak čínští badatelé přivedli na svět děti s upravenou DNA, aby byly odolné proti viru HIV.

Čínské genetické pokusy jsou sice zahaleny rouškou tajemství, ale z toho, co čas od času pronikne na veřejnost je patrné, že tamější vědci dosahují nemalých pokroků.

* 2015, 2016 a 2017. Co mají tyto tři roky společného? Z globálního hlediska nejteplejší od druhé poloviny 19. století. V lednu to oznámila Světová meteorologická organizace. * Lidé svou africkou pravlast opustili již před 185 000 lety, tedy o 80 000 let dříve, než se dosud tušilo.

Paleoantropology k tomuto závěru vedl nález čelisti na území Izraele.

ÚNOR * 6. února 2018 ve 21:45 SEČ odstartovala s kosmodromu Canaveral raketa Falcon Heavy soukromé společnosti SpaceX. A téměř vše dopadlo podle plánů. Raketa do kosmu vynesla i červený kabriolet Tesla.

Ten se dostal na heliocentrickou dráhu protínající mimo jiné oběžnou dráhu Marsu Dva boostery posléze téměř synchronně přistály podle plánu. Jen centrální stupeň se na určené místo netrefil a spadl do moře.

Dva ze tří motorů se mu totiž nepodařilo zažehnout. * Na severu Guatemaly byly objeveny stovky dosud neznámých staveb pocházejících z období mayské civilizace. * Nová studie sedmi planet obíhajících kolem mimořádně chladného červeného trpaslíka TRAPPIST-1 ukázala, že tělesa jsou většinou tvořena horninami a mohou nést dokonce větší množství vody než planeta Země.

BŘEZEN * 14. března zemřel fyzik a ikona současné vědy Stephen Hawking. * V americkém Phoenixu došlo k nehodě, při které se člověk stal poprvé obětí samořiditelného vozu. * Britským vědcům se podařilo v rámci klinického testování kmenových buněk vrátit dvěma lidem zrak.

DUBEN * Téměř devítitunová stanice Tchien-kung 1 (Nebeský palác), nad níž Číňané v roce 2016 ztratili kontrolu, dopadla do vod Pacifiku poblíž Tahiti. * Ve vzdálenosti 9,3 miliard let od Země byl nalezen modrý veleobr.

jedná se tak o nejvzdálenější objevenou hvězdu. * Čeští a američtí vědci představili novou metodu, jak bojovat s rakovinou. Její gros je v odebrání aminokyseliny glutaminu zhoubným buňkám, která jim slouží jako pohon.

KVĚTEN * Mezinárodní tým astronomů použil dalekohledy ESO k prozkoumání objektu, který je pozůstatkem primordiální hmoty Sluneční soustavy. Vědci zjistili, že neobvyklé těleso Kuiperova pásu s katalogovým označením 2004 EW95 je značně bohaté na uhlík.

Jedná se o první planetku v této vzdálené, chladné oblasti Sluneční soustavy, u které bylo něco takového pozorováno. Tento podivný objekt pravděpodobně vznikl v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem a následně byl vypuzen z místa původu do miliardy kilometrů vzdáleného exilu v Kuiperově pásu.

ČERVEN * Rover Curiosity, který na Marsu pracuje od roku 2012, narazil při svém výzkumu na organický materiál. Ten byl zachovaný v dávných jezerních usazeninách starých tři miliardy let. * IBM předstvila nejvýkonnější počítač na světě.

Superpočítač Summit se může pochlubit výkonem 200 petaflopů, čímž dosavadního rekordmana z Číny překonává více než dvojnásobně. * Astronomická měření ukázala, že první hvězdy vznikaly již 250 milionů let po Velkém třesku, tedy o 150 000 000 let dříve, než se dosud předpokládalo.

* Japonská sonda Hajabusa 2 po tříapůlleté cestě doleděla k asteroidu Ryugu, který je od Země vzdálen 280 milionů kilometrů.

ČERVENEC * Zoologové z ČR, Německa a Itálie uměle vyvinuli embryo nosorožce. Tento krok by měl pomoci zachránit populaci kriticky ohroženého nosorožce severního bílého. * Měsíční rodina krále sluneční soustavy je rozsáhlejší, než dosavadní učebnice předpokládaly.

Američtí badatelé objevili dalších dvanáct měsíců, čímž počet známých Jupiterových oběžnic dosáhl čísla 79. * Dánští a britští vědci prozkoumali zbytky potravin nalezených v archeologické lokalitě na severovýchodě Jordánska.

Analýza ukázala, že zdejší lidé jedli chléb již před 14 000 lety, tedy v době, kdy přechod k zemědělskému způsobu obživy byl ještě velmi vzdálený. * Podle zjištění italských vědců se pod povrchem Marsu nachází solné jezero.

K tomuto zjištění dospěli po analýze dat, která získala evropská sonda Mars Express.

SRPEN * Pozorování pohybů hvězd v extrémním gravitačním poli superhmotné černé díry v centru naší Galaxie, která získal dalekohled ESO/VLT, poprvé odhalila efekty předpovězené Einsteinovou obecnou teorií relativity.

* 11. srpna se do vesmíru vydala americká sonda Parker Solar Probe. Aparát se má stát rekordmanem v přiblížení ke Slunci, když se dostane na vzdálenost pouhých 6,2 milionu kilometrů od povrchu. Vůbec poprvé tak lidmi vyrobený přístroj pronikne do vrstvy sluneční koróny.

* Evropská organizace pro jaderný výzkum (CERN) zahlásila další pokrok ve výzkumu Higgsova bosonu. Badatelé pozorovali jeho rozpad na dva spodní kvarky (kvarky b).

ZÁŘÍ * Tým archeologů uveřejnil studii, podle níž shluk červených čar na kousku kamene objeveném v jihoafrické jeskyni představuje nejstarší známou lidskou kresbu.

ŘÍJEN * V soustavě hvězdy Kepler-1625 8000 světelných let od nás byl objeven první exoměsíc. Jeho velikost odpovídá planetě Neptun. * Raketa Sojuz-FG, která měla na ISS dopravit v kosmické lodi Sojuz MS-10 dva nové členy posádky, selhala.

Oba astronauti se však pomocí nouzového přistání zachránila. * 20. října vynesla raketa Ariane 5 do kosmu evropsko-japonskou dvojsondu BepiColombo. Jejím cílem je první planeta sluneční soustavy Merkur.

LISTOPAD * Mezinárodní uskupení vědců zahájilo obří projekt nazvaný Earth BioGenome Project (EBP), během něhož chtějí odborníci v následujících deseti letech dekódovat genetickou informaci všech známých živočišných a rostlinných druhů na Zemi.

* Naměřená data ukázala, že ozónová vrstva se postupně uzdravuje. * Kolem Barnardovy hvězdy – Slunci nejbližší osamocené stálice a jedné z nejbližších sousedních hvězd vůbec – obíhá planeta hmotností alespoň třikrát převyšující Zemi.

* 26. listopadu přistála na povrchu americká Marsu sonda InSight.

PROSINEC * Z kosmodromu Si-čchang na jihozápadě Číny odstartovala k Měsíci raketa CZ-3B/G3Z se sondou Čchang-e 4. Ta má přistát na odvrácené strane Měsíce. * Americká sonda OSIRIS-REx, která dorazila k planetce Bennu, na ní našla stopy vody.