Revoluční baterie budou mít větší kapacitu i bezpečnost. To znamená, že budou elektromotory, ale také smartphony ještě funkčnější. Výhod se dočkají i zájemci o hybridní vozy, kterým se díky nové technologii zvýší výkon.
Smartphony, notebooky nebo elektromobily obvykle využívají lithium-iontové akumulátory. Jsou tvořeny grafitovou anodou a katodou s obsahem kobaltu. Elektrolyty, které se v nich používají, jsou těkavé a hořlavé organické látky.
Nové elektrolyty, které vyvinuli odborníci z TRINA a Universita Monash, jsou založeny na tekutých solích, které eliminují hořlavost a zvyšují stabilitu baterií.
Nové řešení představují elektrolyty, které nejsou těkavé, jsou elektrochemicky stabilní a lze je využívat mimo jiné v lithium-iontových, hořčíkových nebo nikl-metal hydridových akumulátorech. Díky nim bude možné zvýšit výkon hybridních aut, dojezd elektromobilů na jedno nabití a mobilní telefony či notebooky budou schopny déle pracovat bez připojení ke zdroji.
„Nové materiály jsou založeny na iontech tvaru pravidelného dvacetistěnu, konkrétně aniontech kyseliny karboranové, tvořených hlavně borem a chlórem. Poslední výzkumy ukázaly, že jsou tyto materiály vysoce stabilní a naleznou využití i jinde než v lithium-iontových bateriích,” podotkl Rana Mohtadi, vedoucí projektu.
V současnosti Toyota ve většině svých hybridů využívá svoje nikl-metal hydridové trakční akumulátory. Mají sice nižší kapacitu než lithium-iontové baterie, ovšem více než dvacet let masové výroby hybridů Toyoty prokázalo jejich odolnost a trvanlivost.
V příští dekádě má japonský koncern v úmyslu uvést na trh lithium-iontové baterie s pevným elektrolytem. Toto revoluční řešení umožní zásadně zkrátit čas nabíjení a zvýší kapacitu baterie, čímž se radikálně rozšíří funkcionalita elektromobilů.