Společnost Rolls-Royce dodává bateriové systémy pro lodě již dlouhá léta. V roce 2010 začala dodávat modulární baterie s kapacitou 15 MWh, od příštího roku by se do oběhu měly dostat dokonce systémy s kapacitou až 18 MWh..
Modulární systém pod označením SAVe by měl znamenal velký pokrok v lodní dopravě a ve snížení emisí. Výhodou jsou kapalinou chlazené li-ion baterie, které lze přizpůsobit prakticky všem lodím a to jak dle velikosti, tak i využití.
Není překvapením, že výroba proběhne v norském Bergenu. Právě severské země se snaží v oblasti elektrifikace lodní dopravy dělat maximum.
Kromě toho se samotné Norsko finančně podílelo přes program ENERGIX a Norskou výzkumnou radu na připravovaném projektu a vývoji nového systému SAVe. Výhodou je, že Rolls-Royce zvládne z lodí udělat jak hybridní, tak i plně elektrické lodě.
SAVe lze použít také jako stacionární bateriové uložiště v přenosové síti. Podle dostupných informací začal výrobce v současnosti pracovat na elektrifikaci nejen lodí, ale také trajektů norské poštovní společnosti Hurtigruten, která zajišťuje rozvoz pošty západního pobřeží Norska ve vzdálenosti 2700 kilometrů.
Možnosti nového projektu hodlá Rolls-Royce využít také při vývoji rybářské lodi firmy Prestfjord. Není se čemu divit. Norský parlament v letošním roce potvrdil a rozhodl, že je nutné ukončit v norských fjordech provoz lodí a trajektu, které ničí zdejší životní prostředí.
Oblast spadá do Světového dědictví UNESCO, a tak bylo nutné hledat nové řešení. Výsledkem je rozhodnutí, že provoz klasických lodí s naftovými motory, bude ukončen nejpozději v roce 2026. Poté do oblasti budou smět lodě výhradně na elektrický pohon.