Severní mořská cesta byla po léta přístupná jen za pomoci mohutných ledoborců. Klimatické změny a s nimi související tání ledovců ji však může otevřít pro běžnou lodní dopravu. Jak je cesta průchozí, hodlá vyzkoušet dánská lodní společnost Maersk..
Loď Venta Maersk, která na své palubě poveze 3600 kontejnerů, ještě tento měsíc vypluje z Vladivostoku na východě Ruské federace a v září by měla zakotvit v Petrohradu. Jedná se o průzkumnou plavbu, o pravidelné lodní dopravě Dánové zatím neuvažují.
I když podle propočtů by tato cesta měla proti jižní trase skrze Suezský průplav být o 14 dní kratší.
Podmínky lodi, jejíž konstrukce by se bez problémů měla srovnat s teplotami kolem -25 °C přejí. Hladina ledu na severní cestě je nejnižší od doby, kdy jsou tyto hodnoty měřeny a teplota se pohybuje třicet stupňů nad dlouhodobým průměrem.
Podle studie kodaňské univerzity bude trasa běžně přístupná po roce 2040. Už loni proplul severní trasou jako první loď bez cizí pomoci tanker na zkapalněný zemní plyn Christophe de Margerie. Cesta z Norska do Jižní Koreje mu trvala 19 dní.
Pokud se však severní cesta otevře, už tak rozkládající se arktický ekosystém dostane další tvrdou ránu. Pokud dopravci začnou tuto trasu využívat ve velkém, klimatické změny v oblasti se výrazně urychlí.
Modely, které předpovídaly ústup arktického ledu tak budou muset být přehodnoceny, protože s dopravním ruchem v Arktidě nepočítaly.