Elektromobily jako pohon blízké budoucnosti, nebo stále hodně vzdálené sci-fi?

Tento článek je reklamním sdělením

Automobilky plánují v příštích 10 letech chrlit jeden elektromobil za druhým. BMW, Volkswagen, Toyota a téměř všichni ostatní se chtějí svézt na vlně zájmu o auta na elektřinu, kterou nastartovala americká Tesla Motors. Pořádný rozjezd stále brzdí vysoké pořizovací ceny. Čím tedy elektrický pohon tolik uchvátil řidiče, kteří už přesedali ze „spalováku“ na tichý elektromotor?

Pravidelné výměny oleje či svíček majitelé elektromobilů neznají. Brzdové destičky se sice vyměnit musí, ale díky regenerativním brzdám dosahují destičky dvakrát až třikrát delší životnosti. U klasického vozu se používají třecí brzdy. Jelikož při zastavení auta se zahřívají, rychleji dochází k jejich opotřebení. Naopak, elektromobil při brzdění přechází do zpětného režimu, kdy elektromotor běží obráceně a vlastně tak dobíjí baterii.

Ideální auto pro tahání karavanu

Možná už jste na internetu narazili na působivá videa, kde elektrický bourák Tesla tahá na kluzké zimní vozovce kamion anebo dokonce po letištní ranveji za sebou vleče prázdný Boeing 787 vážící 110 tun. Jaký trik či jaká technologie dovoluje elektroautu předvádět takové kousky? Elektromobily totiž umožňují využít nejvyšší točivý moment prakticky okamžitě po rozjezdu, tedy prakticky při nulových otáčkách. Proto mají svižný plynulý rozjezd a skvěle se hodí pro tahání těžkých břemen.

Menší počet součástek znamená nižší poruchovost

Zatímco v elektrickém autě najdeme obyčejně pár desítek pohyblivých součástek, plechoví miláčci se spalovacími motory si vozí ve svých útrobách několik stovek pohyblivých dílů. Obavy, že se něco porouchá, tak trápí hlavně druhou skupinu řidičů. Elektromobilisté navštěvují autoservis velmi zřídka.

Zdlouhavé nabíjení stále „brzdí“ elektromobilitu

I když na tichou a plynulou jízdu bez sahání po řadicí páce si nejeden řidič po přechodu na elektrický pohon rychle zvykne, někoho může trochu otrávit plánování delších cest podle polohy dobíjecích stanic, zejména u levnějších elektromobilů s nižším dojezdem.

Mnoho inženýrů proto pracuje na řešení tohoto problému. Například ve Švédsku právě testují nabíjení elektromobilů za jízdy po zvláštní dálnici, která pod prostředním jízdním pruhem skrývá kolejnici vedoucí elektřinu. Vozy se k ní automaticky připojí pomocí robotického ramena na podvozku. Několik společností (Continental, BMW aj.) se zase snaží o vývoj nabíjecích podložek pro bezdrátové nabíjení aut v garážích i na parkovacích místech.

Použitá fotografie: Tesla

Tento článek je reklamním sdělením
Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Ferrari mění názor: Vzpínající se kůň najede na elektro

Ferrari mění názor: Vzpínající se...

Sporťáky značky Ferrari se spalovacími motory představují vlajkovou loď...
V ČR žije přes milion diabetiků

V ČR žije přes milion diabetiků

Diabetes mellitus neboli cukrovka – nemoc, již nelze vidět a která...
Příprava vědecké mise Plato pokračuje

Příprava vědecké mise Plato...

Mise Evropské vesmírné agentury PLATO, jejímž úkolem je objevování a...
Komu hrozí rakovina kůže?

Komu hrozí rakovina kůže?

Rakovina kůže patří k vůbec nejčastějším nádorovým onemocněním, také z důvodu,...
Kyselé oceány

Kyselé oceány

Změny klimatu a s nimi spojené oteplování planety Země přináší mnoho...
Nejlepší současné dokumenty zdarma na online festivalu AFO

Nejlepší současné dokumenty...

Blíží se již 56. ročník mezinárodního festivalu...
Kvůli HPV se umírá zbytečně

Kvůli HPV se umírá zbytečně

Každých 20 hodin zemře na rakovinu děložního čípku v České republice jedna...
Vrcholí tření největšího hejna bolenů dravých v republice

Vrcholí tření největšího hejna...

Zajímavý přírodní jev je možné pozorovat v těchto dnech na vodárenské nádrži...
Hemofilici jsou při pandemii pod tlakem

Hemofilici jsou při pandemii pod...

Stres a psychické vyčerpání zažívá při pandemii kdekdo. Když však navíc...
Změna migrace ryb zlepší stav chráněných biotopů na Šumavě

Změna migrace ryb zlepší stav...

Nad Údolní nádrží Lipno vyroste mobilní konstrukce, která bude sloužit k omezení...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Vodík jako palivo budoucnosti

Vodík jako palivo budoucnosti

Vodík (H) v současné době vede v porovnání s ostatními alternativními palivy....
Habsburk Leopold II. nakupoval české látky

Habsburk Leopold II. nakupoval...

Rakouský císař Leopold II. na počátku svoji vlády. uklidňuje situaci...
Záhadné zvuky, které věda nedokáže vysvětlit

Záhadné zvuky, které věda...

Když nastražíte uši, možná je uslyšíte i vy. Tajemné zvuky, pro které vědci...
Tajemství zaniklých Sudet: Co skrývá osada Wunderbach?

Tajemství zaniklých Sudet: Co...

Nehostinná, ale překrásná šumavská strž svažující se k Pěknému potoku ukrývá...
Medvídek Pú a jeho přátelé: Slavné hračky opravdu existují

Medvídek Pú a jeho přátelé: Slavné...

Možná se tu někde schovává klokánek Rú, ale jinak je stokorcový les už desítky let...
Jak fungují jednotlivé hemisféry v mozku?

Jak fungují jednotlivé hemisféry...

Mozek je velmi komplexní orgán a jeho vliv na tělo není zdaleka plně objasněný....
Sturmgewehr 44: To nejlepší ze samopalu i pušky

Sturmgewehr 44: To nejlepší ze...

Zatímco v první polovině války u německé armády jednoznačně dominovaly...
Tajemství zemských znaků: Šlechtická orlice se srpem a kladivem i bezhlavý opeřenec

Tajemství zemských znaků:...

Babenberský vévoda Leopold V. se na jaře 1191 stává velitelem třetí křižácké...
Největší loupež v dějinách České republiky: půl miliardy korun

Největší loupež v dějinách České...

1. prosinec roku 2007 je v dějinách české kriminalistiky označován...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.