Automobilky plánují v příštích 10 letech chrlit jeden elektromobil za druhým. BMW, Volkswagen, Toyota a téměř všichni ostatní se chtějí svézt na vlně zájmu o auta na elektřinu, kterou nastartovala americká Tesla Motors.
Pořádný rozjezd stále brzdí vysoké pořizovací ceny. Čím tedy elektrický pohon tolik uchvátil řidiče, kteří už přesedali ze „spalováku“ na tichý elektromotor?.
Pravidelné výměny oleje či svíček majitelé elektromobilů neznají. Brzdové destičky se sice vyměnit musí, ale díky regenerativním brzdám dosahují destičky dvakrát až třikrát delší životnosti. U klasického vozu se používají třecí brzdy.
Jelikož při zastavení auta se zahřívají, rychleji dochází k jejich opotřebení. Naopak, elektromobil při brzdění přechází do zpětného režimu, kdy elektromotor běží obráceně a vlastně tak dobíjí baterii.
Ideální auto pro tahání karavanu
Možná už jste na internetu narazili na působivá videa, kde elektrický bourák Tesla tahá na kluzké zimní vozovce kamion anebo dokonce po letištní ranveji za sebou vleče prázdný Boeing 787 vážící 110 tun.
Jaký trik či jaká technologie dovoluje elektroautu předvádět takové kousky? Elektromobily totiž umožňují využít nejvyšší točivý moment prakticky okamžitě po rozjezdu, tedy prakticky při nulových otáčkách. Proto mají svižný plynulý rozjezd a skvěle se hodí pro tahání těžkých břemen.
Menší počet součástek znamená nižší poruchovost
Zatímco v elektrickém autě najdeme obyčejně pár desítek pohyblivých součástek, plechoví miláčci se spalovacími motory si vozí ve svých útrobách několik stovek pohyblivých dílů. Obavy, že se něco porouchá, tak trápí hlavně druhou skupinu řidičů. Elektromobilisté navštěvují autoservis velmi zřídka.
Zdlouhavé nabíjení stále „brzdí“ elektromobilitu
I když na tichou a plynulou jízdu bez sahání po řadicí páce si nejeden řidič po přechodu na elektrický pohon rychle zvykne, někoho může trochu otrávit plánování delších cest podle polohy dobíjecích stanic, zejména u levnějších elektromobilů s nižším dojezdem.
Mnoho inženýrů proto pracuje na řešení tohoto problému. Například ve Švédsku právě testují nabíjení elektromobilů za jízdy po zvláštní dálnici, která pod prostředním jízdním pruhem skrývá kolejnici vedoucí elektřinu.
Vozy se k ní automaticky připojí pomocí robotického ramena na podvozku. Několik společností (Continental, BMW aj.) se zase snaží o vývoj nabíjecích podložek pro bezdrátové nabíjení aut v garážích i na parkovacích místech.
Použitá fotografie: Tesla