Domů     .Top
Elektromobily jako pohon blízké budoucnosti, nebo stále hodně vzdálené sci-fi?

komerční sdělení

Automobilky plánují v příštích 10 letech chrlit jeden elektromobil za druhým. BMW, Volkswagen, Toyota a téměř všichni ostatní se chtějí svézt na vlně zájmu o auta na elektřinu, kterou nastartovala americká Tesla Motors.

Pořádný rozjezd stále brzdí vysoké pořizovací ceny. Čím tedy elektrický pohon tolik uchvátil řidiče, kteří už přesedali ze „spalováku“ na tichý elektromotor?.

Pravidelné výměny oleje či svíček majitelé elektromobilů neznají. Brzdové destičky se sice vyměnit musí, ale díky regenerativním brzdám dosahují destičky dvakrát až třikrát delší životnosti. U klasického vozu se používají třecí brzdy.

Jelikož při zastavení auta se zahřívají, rychleji dochází k jejich opotřebení. Naopak, elektromobil při brzdění přechází do zpětného režimu, kdy elektromotor běží obráceně a vlastně tak dobíjí baterii.

Ideální auto pro tahání karavanu

Možná už jste na internetu narazili na působivá videa, kde elektrický bourák Tesla tahá na kluzké zimní vozovce kamion anebo dokonce po letištní ranveji za sebou vleče prázdný Boeing 787 vážící 110 tun.

Jaký trik či jaká technologie dovoluje elektroautu předvádět takové kousky? Elektromobily totiž umožňují využít nejvyšší točivý moment prakticky okamžitě po rozjezdu, tedy prakticky při nulových otáčkách. Proto mají svižný plynulý rozjezd a skvěle se hodí pro tahání těžkých břemen.

Menší počet součástek znamená nižší poruchovost

Zatímco v elektrickém autě najdeme obyčejně pár desítek pohyblivých součástek, plechoví miláčci se spalovacími motory si vozí ve svých útrobách několik stovek pohyblivých dílů. Obavy, že se něco porouchá, tak trápí hlavně druhou skupinu řidičů. Elektromobilisté navštěvují autoservis velmi zřídka.

Zdlouhavé nabíjení stále „brzdí“ elektromobilitu

I když na tichou a plynulou jízdu bez sahání po řadicí páce si nejeden řidič po přechodu na elektrický pohon rychle zvykne, někoho může trochu otrávit plánování delších cest podle polohy dobíjecích stanic, zejména u levnějších elektromobilů s nižším dojezdem.

Mnoho inženýrů proto pracuje na řešení tohoto problému. Například ve Švédsku právě testují nabíjení elektromobilů za jízdy po zvláštní dálnici, která pod prostředním jízdním pruhem skrývá kolejnici vedoucí elektřinu.

Vozy se k ní automaticky připojí pomocí robotického ramena na podvozku. Několik společností (Continental, BMW aj.) se zase snaží o vývoj nabíjecích podložek pro bezdrátové nabíjení aut v garážích i na parkovacích místech.

Použitá fotografie: Tesla

Související články
Vesmír 8.8.2019
Působivá kolekce slabých, ale barevných kosmických objektů na tomto snímku je známá jako mlhovina Racek, protože svým vzhledem připomíná ptáka v letu. Útvar tvoří oblaky prachu, vodíku, hélia a malého množství těžších chemických prvků. Celá oblast je místem zrodu nových hvězd. Mimořádné rozlišení tohoto záběru pořízeného pomocí přehlídkového teleskopu ESO/VST odhaluje detaily jednotlivých astronomických objektů, […]
Zřejmě největší druh papouška v historii objevili australští paleontologové. Podle všech indicií dosahoval výšky až jednoho metru, vážil asi 7 kilogramů, nelétal a mohl se chlubit skutečně silným zobákem. Pták dostal pojmenování Heracles inexpectatus a doba jeho života je datována přibližně před 19 miliony lety. „Nový Zéland je dobře známý svými velkými nelétavými ptáky. Dominantní […]
Čeští egyptologové mají v brzké době v plánu tříměsíční výpravu do lokality Abúsír, kde chtějí pokračovat v průzkumu údolního chrámu faraona Niuserrea a okolí hrobky hodnostáře Ceje. Lucie Jirásková z Českého egyptologického ústavu FF UK řekla, že je v plánu také zpracování vykopaných předmětů. „V průběhu výzkumů není moc času na zpracování nálezů. Necháváme si na to tedy měsíc, kdy […]
Protože elektrokola nebývají úplně levnou záležitostí, je pro každého majitele nejdůležitější ze všeho kvalitní ochrana před krádeží. Toho si je dobře vědom i nizozemský výrobce kol VanMoof, který bez mrknutí oka tvrdí, že má tu nejlepší ochranu na světě. Skutečně nepřehání? Pokud se podrobněji podíváme na ochranu jejich elektrokol Electrified S2 a X2, pak je […]
Příroda 7.8.2019
Kriticky ohrožený sýček obecný letos významně posílil populaci díky velkému množství hrabošů. Teď pro něj malý hlodavec může být hrozbou. Zemědělci dostali povolení trávit hraboše plošně rozhozeným jedem. Od 5. srpna jim to umožňuje rozhodnutí Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) podřízeného ministerstvu zemědělství. Ornitologové varují, že v ohrožení je mnoho živočichů a především […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz