OBRAZEM: Příběh vzducholodi Hindenburg

Obyvatelé Paříže toho dne mysleli, že je šálí zrak. Zatímco kalendář ukazoval 24. září 1852, nad hlavami Pařížanů letělo cosi, co připomínalo velký doutník. Pod ním byla změť lan a v nich seděl člověk. Pilotem a zároveň konstruktérem první vzducholodi byl Henri Giffard (1825–1882). Ve svém stroji uletěl 27 kilometrů přes Versailles do Trappes při průměrné cestovní rychlosti 8 kilometrů za hodinu.
Prakticky použitelnou, řiditelnou vzdušnou loď s benzinovým motorem postavil Brazilec Alberto Santos-Dumont (1873–1932) v roce 1898. Záhy se vzducholodě začaly stavět po celém světě. Série různých havárií však způsobila, že mnohé země od nich ustupovaly a ve 30. letech 20. století je rozvíjelo již jen Německo. Tomu se zatím nehody vyhýbaly, i když své vzducholodě plnilo výbušným vodíkem. Synonymem vzducholodí se stal právě německý Hindenburg.

V roce 1936 přišel vrchol německého konstruktérství v podobě vzducholodi LZ 129 Hindenburg, pojmenované na památku zesnulého maršála a prezidenta.

Stroj byl dlouhý 245 metrů a hravě převýšil desetipatrový dům a byl schopen letět rychlostí 130 km/hod. asi 200 metrů nad zemí.

Duralová kostra vzducholodi ve Friedrichshafenu.

První sezona Hindenburgu roku 1936 byla nesmírně úspěšná. Loď absolvovala bez problémů sedm zpátečních letů do Brazílie a cekem deset na vůbec první pravidelné vzdušné lince spojující Evropu a USA.

11. květen 1936, Hindenburg se připravuje na cestu z USA do Německa.

Interiéry vzducholodi

Hindenburg nad Bostonem

Americká pobřežní stráž doprovází vzducholoď nad letištěm Lakehurst v New Jersey. Právě tam vzducholodě přistávaly.

Vývoj vzducholodi započal už v roce 1931 v době Výmarské republiky. Do provozu se dostala už za vlády nacistů, kteří původní černočervenožlutou vlajku nahradili vlajkou s hákovým křížem.

Obrovský hangár na letišti Lakehurst.

Hindenburg na Lakehurstu 9. května 1936.

Další momentka z letiště Lakehurst

Hindenburg nad Manhattanem.

Moderní elektrifikovaná kuchyně.

Cestující měli při letu neopakovatelný výhled

Vzducholoď plující nad New Yorkem. Kalendář ukazoval 6. květen 1937…

Právě ten den došlo nad Lakehurstem ke katastrofě…

Při běžném přistávacím manévru vzducholoď vzplála.

V troskách lodi zahynulo 36 lidí, dalším 62 se z ohnivého pekla podařilo uprchnout.

Příčinou katastrofy byl pravděpodobně elektrický výboj

Odvoz raněných

Trosky vzdušného korábu

To byl konec německých vzducholodí. Poslední z nich byla rozebrána v roce 1940 a materiál z ní byl použit na výrobu stíhaček.

Pohřební obřad, oběti na poslední cestu vyprovázejí nacistické vlajky…

 

Rubriky:  Letectví Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Model Rapide E: První elektromobil značky Aston Martin

Model Rapide E: První...

Je to jen několik dní, co britská automobilka Aston Martin...
Volvo chce svým automobilům umožnit vzájemnou komunikaci

Volvo chce svým automobilům...

Automobilka Volvo je dlouhodobě známá svým důrazem na bezpečnost. Právě z...
Vzlétlo největší letadlo na světě

Vzlétlo největší letadlo na světě

Americká společnost Stratolaunch Systems vyvinula největší letadlo...
Jaký je nejvýkonnější počítač v České republice?

Jaký je nejvýkonnější počítač v...

Fakulta elektrotechnická a Fakulta informačních technologií ČVUT v Praze...
Rychle, chtějí rychlovlaky

Rychle, chtějí rychlovlaky

Při nedávné Železniční konferenci v Pardubicích se Správa železniční...
Minidružice přestaly po několika měsících komunikovat

Minidružice přestaly po několika...

Na sklonku roku 2018 vyslala společnost SpaceX na oběžnou dráhu několik...
Kalhotky proti znásilnění

Kalhotky proti znásilnění

Textilní společnost Moira ze Strakonic, která vyrábí funkční prádlo, začala vyvíjet...
Volkswagen testuje autonomní vozy v ostrém provozu německého Hamburku

Volkswagen testuje autonomní vozy v...

Autonomní vozy e-Golf od automobilky Volkswagen se jako jedny z...
Bloodhound SSC: Zdánlivě ztracený projekt je zachráněn

Bloodhound SSC: Zdánlivě ztracený...

Bloodhound SSC je smělým projektem, který si klade za cíl postavit...
3D tisk pokořil další hranice

3D tisk pokořil další hranice

Otevřely se nové dimenze ve 3D tisku, a to svou rychlostí, tiskovou...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Proč mají egyptské sochy rozbité nosy?

Proč mají egyptské sochy rozbité...

Staří Egypťané po sobě zanechali nemálo uměleckých artefaktů, zejména v...
40 let zpět: Británii poprvé povede žena!

40 let zpět: Británii poprvé...

Dcera majitele obchodu se smíšeným zbožím Margaret už odmala projevuje...
Přehledně: TOP 5 nejnebezpečnějších povolání

Přehledně: TOP 5...

Mysleli jste si, že jedním z nejnebezpečnějších povolání je...
Přelom v astronomii: První snímek černé díry

Přelom v astronomii: První snímek...

Vědci z mezinárodního projektu Event Horizon Telescope (Teleskop...
Tajemství městských erbů: Proč mají Pardubice ve znaku přepůleného koně?

Tajemství městských erbů: Proč mají...

Ješek z Pardubic se roku 1158 účastnil tažení císaře Fridricha Barbarossy na Milán. Po...
Nejšpinavější předměty, kterých se denně dotýkáme!

Nejšpinavější předměty, kterých se...

Většina lidí považuje za bakteriemi nejvíc zamořenou věc v domácnosti...
Co se skrývá pod nejvyšší horou sluneční soustavy?

Co se skrývá pod nejvyšší horou...

Jedním z nejvýraznějších útvarů na povrchu Marsu je obrovská štítová sopka...
Jakými vlastnostmi vynikali Hunové, kteří se stali postrachem Evropy?

Jakými vlastnostmi vynikali...

Římská říše se ocitá v poslední agónii. Většinu evropského kontinentu tehdy...
Jak se ubránit před útoky nebezpečných zvířat?

Jak se ubránit před útoky...

Útok žraloka, medvěda, nebo tygra. Nebezpečí, které může číhat třeba i...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.