OBRAZEM: Příběh vzducholodi Hindenburg

Obyvatelé Paříže toho dne mysleli, že je šálí zrak. Zatímco kalendář ukazoval 24. září 1852, nad hlavami Pařížanů letělo cosi, co připomínalo velký doutník. Pod ním byla změť lan a v nich seděl člověk. Pilotem a zároveň konstruktérem první vzducholodi byl Henri Giffard (1825–1882). Ve svém stroji uletěl 27 kilometrů přes Versailles do Trappes při průměrné cestovní rychlosti 8 kilometrů za hodinu.
Prakticky použitelnou, řiditelnou vzdušnou loď s benzinovým motorem postavil Brazilec Alberto Santos-Dumont (1873–1932) v roce 1898. Záhy se vzducholodě začaly stavět po celém světě. Série různých havárií však způsobila, že mnohé země od nich ustupovaly a ve 30. letech 20. století je rozvíjelo již jen Německo. Tomu se zatím nehody vyhýbaly, i když své vzducholodě plnilo výbušným vodíkem. Synonymem vzducholodí se stal právě německý Hindenburg.

V roce 1936 přišel vrchol německého konstruktérství v podobě vzducholodi LZ 129 Hindenburg, pojmenované na památku zesnulého maršála a prezidenta.

Stroj byl dlouhý 245 metrů a hravě převýšil desetipatrový dům a byl schopen letět rychlostí 130 km/hod. asi 200 metrů nad zemí.

Duralová kostra vzducholodi ve Friedrichshafenu.

První sezona Hindenburgu roku 1936 byla nesmírně úspěšná. Loď absolvovala bez problémů sedm zpátečních letů do Brazílie a cekem deset na vůbec první pravidelné vzdušné lince spojující Evropu a USA.

11. květen 1936, Hindenburg se připravuje na cestu z USA do Německa.

Interiéry vzducholodi

Hindenburg nad Bostonem

Americká pobřežní stráž doprovází vzducholoď nad letištěm Lakehurst v New Jersey. Právě tam vzducholodě přistávaly.

Vývoj vzducholodi započal už v roce 1931 v době Výmarské republiky. Do provozu se dostala už za vlády nacistů, kteří původní černočervenožlutou vlajku nahradili vlajkou s hákovým křížem.

Obrovský hangár na letišti Lakehurst.

Hindenburg na Lakehurstu 9. května 1936.

Další momentka z letiště Lakehurst

Hindenburg nad Manhattanem.

Moderní elektrifikovaná kuchyně.

Cestující měli při letu neopakovatelný výhled

Vzducholoď plující nad New Yorkem. Kalendář ukazoval 6. květen 1937…

Právě ten den došlo nad Lakehurstem ke katastrofě…

Při běžném přistávacím manévru vzducholoď vzplála.

V troskách lodi zahynulo 36 lidí, dalším 62 se z ohnivého pekla podařilo uprchnout.

Příčinou katastrofy byl pravděpodobně elektrický výboj

Odvoz raněných

Trosky vzdušného korábu

To byl konec německých vzducholodí. Poslední z nich byla rozebrána v roce 1940 a materiál z ní byl použit na výrobu stíhaček.

Pohřební obřad, oběti na poslední cestu vyprovázejí nacistické vlajky…

 

Rubriky:  Letectví Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Odborníci se zaměřili na tobogány

Odborníci se zaměřili na tobogány

Vědci z Ústavu mechaniky těles, mechatroniky a biomechaniky Fakulty...
Jak metr poslal sáhy do historických expozic

Jak metr poslal sáhy do...

Dálniční ukazatel jasně říká, že z Prahy do Plzně je to po dálnici 92...
V Číně se na kolejích svezete nejrychleji na světě

V Číně se na kolejích svezete...

To, že Čína patří mezi železniční velmoci, je všeobecný fakt. Nyní se...
Robot basketbalista od Toyoty se zapsal do Guinnessovy knihy rekordů

Robot basketbalista od Toyoty se...

Byli to samotní zástupci Guinnessovy knihy rekordů, kdo oslovil...
Tiché elektromobily jsou minulostí. EU požaduje hlasitější zvuk…

Tiché elektromobily jsou minulostí....

Především s ohledem na bezpečnost chodců vstupuje v platnost nová legislativa EU,...
Zabezpečení dnešních domácností? Špičkové elektronické systémy i „stará dobrá“ klasika

Zabezpečení dnešních domácností?...

Kdy jindy přemýšlet nad zabezpečením domova než v létě? Bytaři dovolenou neznají a...
Autonomní roboti-zabijáci čekají na svou chvíli. Bude to již za dva roky?

Autonomní roboti-zabijáci čekají...

Na webu Vox se před několika dny objevil článek na téma autonomních...
Byl vyhlášen 13. ročník projektu L´Oréal UNESCO Pro ženy ve vědě

Byl vyhlášen 13. ročník projektu...

Projekt společnosti L’Oréal a Světové organizace UNESCO podporuje mladé...
První nositelný senzor bez baterie pro zlepšení bezpečnosti pokožky na slunci

První nositelný senzor bez baterie...

Firma La Roche-Posay tento týden oznámila celosvětové uvedení My Skin...
Čeští vědci budou v poušti vyrábět vodu ze vzduchu

Čeští vědci budou v poušti...

Ze sídla Univerzitního centra energeticky efektivních budov ČVUT v Buštěhradu byl...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Všechny krásy Říma

Všechny krásy Říma

Do hlavního města Itálie se dá jet kdykoli. Užasnete pokaždé, když...
Projeďte Benešov vláčkem! Doveze vás až na Konopiště

Projeďte Benešov vláčkem! Doveze...

Městský turistický ekovláček můžeme využít v turistické sezoně od dubna do...
Český kras: Kraj posetý skalami

Český kras: Kraj posetý skalami

Chráněná krajinná oblast založená roku 1972 se rozkládá mezi Radotínem a...
Hornický skanzen Mayrau: Vinařice u Kladna

Hornický skanzen Mayrau:...

Ve Vinařicích u Kladna můžeme navštívit jedinečnou technickou památku –...
Empírová Kačina: Bílý dům Česka

Empírová Kačina: Bílý dům Česka

Majestátní zámek ve tvaru otevřené podkovy, nazývaný mimo jiné také „český Bílý...
Cyklotrasa: Ze Stromovky do Roztok

Cyklotrasa: Ze Stromovky do Roztok

Tato cyklotrasa nabízí nádherné výhledy do krajiny a vesměs klidnou cestu bez...
Podzemí Benešova: EXPERIMENTA nezklame

Podzemí Benešova: EXPERIMENTA...

Jako návštěvníci Benešova můžeme zamířit do podzemní! Nově zpřístupněné...
Pivní lázně v Česku: Kde se pivo vaří

Pivní lázně v Česku: Kde se pivo...

Tam se dobře daří! Máte-li rádi zlatavý mok, dopřejte si relax v pivních lázních!...
Pro děti: Botanicus Ostrá s vůní bylinek

Pro děti: Botanicus Ostrá s vůní...

Středověká vesnička (mezi Lysou nad Labem a Nymburkem), založená roku 1999, postavená...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.