V Česku máme skoro 6 milionů dobíjecích míst pro elektroauta. Proč to nestačí?

Tento článek je reklamním sdělením

Každý elektromobil můžete nabíjet z klasické domácí zásuvky. U nás najdeme 5 900 000 míst s odběrem elektřiny, takže když odhlédneme od zásuvek ve vyšších patrech elektromobilisté mohou využít pár milionů nabíječek. Tento způsob se ale hodí spíše pro nabíjení auta v noci, jelikož nabití vozu zabere 6 až 8 hodin, a to neuvažujeme o prémiových značkách typu Tesla. Jaké další možnosti čeští elektromobilisté mají?

Přestože se zvyšují počty veřejných nabíjecích stanic v ČR, řidiči elektrických vozů stále postrádají stanice pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem (DC). U takových nabíječek lze elektromobil se silnou baterií dobít na 80 % kapacity za pár desítek minut. Například Tesla Model S doplní energii do 80 % za 40 minut, což se rovná dojezdu na dalších 330 km.

Česko má 3 Superchargery pro rychlé nabíjení Tesel

Výstavba rychlých DC nabíječek ale stojí poměrně dost peněz, proto zatím v Česku rychlonabíječky chybí, anebo jich v porovnání se západní Evropou není tolik. Například Superchargery od Tesly u nás najdeme jen 3, zatímco v sousedním Rakousku jich stojí 17. Na druhou stranu ve 4krát větším Polsku se nacházejí také pouze 3 Superchargery a na Slovensku nyní stojí 2 takové stanice.

Nicméně celkem v ČR máme kolem 80 DC nabíjecích stanic s nejběžnějšími typy konektorů CHAdeMO a CSS. Většinou je řidiči najdou u dálnic nebo poblíž větších obchodních center. Méně časté je narazit na tento typ stanice v centru města. Jednou z výjimek je nově otevřená nabíječka PRE v pražských Holešovicích. Nabíjecí stanice kromě netypické polohy vyniká i netradičním zdrojem energie. Část energie pro elektroauta si totiž sama vyrobí díky 30 fotovoltaickým panelům na střeše stanice.

Elektromobilistům komplikují život různé způsoby placení za nabíjení

Když už řidiči BMW i3, Volkswagenu e-Golf nebo Nissanu Leaf (tři nejprodávanější elektromobily u nás) či dalších elektroaut mají kde nabít, mohou narazit na jiný problém. Různí provozovatelé nabíjecích stanic mají totiž rozdílné požadavky při placení. Zatímco v zahraničí stačí se vytasit s platební kartou a za „ natankovanou“ energii zaplatit, u nás často řidič musí předem zaplatit paušální poplatek, aby získat čip nebo kartu, které ale využije jen u daného provozovatele dobíjecích stanic. Toto rozdělení stanic je značně nepraktické a už zamotalo hlavu nejednomu cizinci, který v mylné naději, že bude moci dobít svůj elektromobil, přijel k české nabíjecí stanici a nakonec odjel s prázdnou. V tomto ohledu má Česko ještě co dohánět.

Použité fotografie: Pixabay

 

Tento článek je reklamním sdělením
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Mikrobiologové zkoumali, čím je znečištěný vzduch v domácnostech

Mikrobiologové zkoumali, čím je...

Guma z pneumatik, částice slunečního krému a dokonce i DNA chlamydie. Tým...
Profesorka Jitka Rychtaříková: Proč je rodina vymírající druh a Češi jako národ nikdy nevymřou?

Profesorka Jitka Rychtaříková: Proč je...

Zachrání budoucnost národa migranti? Budou senioři bez důchodů? Proč během druhé...
Studie z Oxfordu: Jaká podpora nastartuje globální ekonomiku?

Studie z Oxfordu: Jaká podpora...

Podle studie Oxfordské univerzity ekonomické projekty snižující hladinu...
Nové doklady o vývoji člověka

Nové doklady o vývoji člověka

Badatelé se domnívají, že objevili pozůstatky hominida, jednoho z přímých...
Symbol Národního muzea se po 132 letech dočká kompletního restaurování

Symbol Národního muzea se po 132...

Národní muzeum i v době, kdy je pro své návštěvníky uzavřeno, pokračuje v práci....
USA přerušují letecký kontakt s Evropou

USA přerušují letecký kontakt s...

Vzhledem k situaci kolem koronaviru se administrativa...
Jak se virtuální realita stává součástí našich životů

Jak se virtuální realita stává...

Vývoj nových technologií a jejich potenciální možnosti využití jsou jedním...
V jednom smrku může zimovat až 75 tisíc lýkožroutů

V jednom smrku může zimovat až 75...

Speciální pokus provedl během zimního období entomolog Petr Doležal z Biologického...
První sklizeň z aeroponické laboratoře projektu Marsonaut

První sklizeň z aeroponické...

V září jsme vás informovali o unikátním projektu pěstování plodin pomocí...
Česká republika jako platný člen ESA! Během 11 let jsme se zapojili do mnoha misí

Česká republika jako platný člen...

O mimořádných kvalitách našich vědců se přesvědčujeme ve zprávách den co...

Nenechte si ujít další zajímavé články

První Šípková Růženka: Záletný král ji znásilní ve spánku!

První Šípková Růženka: Záletný král...

Příběh o krásné princezně, která se v království jednoho dne píchne do...
Skrývá hrad Potštejn skutečný poklad?

Skrývá hrad Potštejn skutečný...

Hrabě Jan Antonín Harbuval Chamaré si nedá pokoj. Po tajemném pokladu kdesi...
Není pilot jako pilot: Roboti mají letadla stavět, udržovat i řídit!

Není pilot jako pilot: Roboti mají...

Americké Air Force nezahálí a pouští se do pomalé revoluce v létání. Do...
Jak funguje závislost?

Jak funguje závislost?

Když se řekne slovo závislost, asi první věc, která se nám...
Wilhelm Frick: Zapomenutý protektor loutka

Wilhelm Frick: Zapomenutý...

„Zejména v budoucnu bude myšlena jako místo pro penzistu na dožití,“...
Kongamato: Létající lebka, která děsí Afriku!

Kongamato: Létající lebka, která...

Nad Kongem se vznáší stín. Vrhá ho tělo netvora, kterému místní říkají kongamato....
Případ Gypsy Blanchardové: Tak trochu jiná mateřská láska

Případ Gypsy Blanchardové: Tak...

Už od malička trpí leukémií a svalovou dystrofií, úsměv její tvář...
Neporazitelný Rocky Marciano: Boxerské legendě dá K.O. až chyba pilota

Neporazitelný Rocky Marciano:...

Dlouhou prohrává na body a vypadá to, že jeho sen se rozplyne. Jenže...
Záludná škytavka: Vědci jí stále nemůžou přijít na kloub

Záludná škytavka: Vědci jí stále...

Oni dva na rande. Dívka je nervózní, proto do sebe kopne sklenku koly. A pak to...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.