V Česku máme skoro 6 milionů dobíjecích míst pro elektroauta. Proč to nestačí?

Tento článek je reklamním sdělením

Každý elektromobil můžete nabíjet z klasické domácí zásuvky. U nás najdeme 5 900 000 míst s odběrem elektřiny, takže když odhlédneme od zásuvek ve vyšších patrech elektromobilisté mohou využít pár milionů nabíječek. Tento způsob se ale hodí spíše pro nabíjení auta v noci, jelikož nabití vozu zabere 6 až 8 hodin, a to neuvažujeme o prémiových značkách typu Tesla. Jaké další možnosti čeští elektromobilisté mají?

Přestože se zvyšují počty veřejných nabíjecích stanic v ČR, řidiči elektrických vozů stále postrádají stanice pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem (DC). U takových nabíječek lze elektromobil se silnou baterií dobít na 80 % kapacity za pár desítek minut. Například Tesla Model S doplní energii do 80 % za 40 minut, což se rovná dojezdu na dalších 330 km.

Česko má 3 Superchargery pro rychlé nabíjení Tesel

Výstavba rychlých DC nabíječek ale stojí poměrně dost peněz, proto zatím v Česku rychlonabíječky chybí, anebo jich v porovnání se západní Evropou není tolik. Například Superchargery od Tesly u nás najdeme jen 3, zatímco v sousedním Rakousku jich stojí 17. Na druhou stranu ve 4krát větším Polsku se nacházejí také pouze 3 Superchargery a na Slovensku nyní stojí 2 takové stanice.

Nicméně celkem v ČR máme kolem 80 DC nabíjecích stanic s nejběžnějšími typy konektorů CHAdeMO a CSS. Většinou je řidiči najdou u dálnic nebo poblíž větších obchodních center. Méně časté je narazit na tento typ stanice v centru města. Jednou z výjimek je nově otevřená nabíječka PRE v pražských Holešovicích. Nabíjecí stanice kromě netypické polohy vyniká i netradičním zdrojem energie. Část energie pro elektroauta si totiž sama vyrobí díky 30 fotovoltaickým panelům na střeše stanice.

Elektromobilistům komplikují život různé způsoby placení za nabíjení

Když už řidiči BMW i3, Volkswagenu e-Golf nebo Nissanu Leaf (tři nejprodávanější elektromobily u nás) či dalších elektroaut mají kde nabít, mohou narazit na jiný problém. Různí provozovatelé nabíjecích stanic mají totiž rozdílné požadavky při placení. Zatímco v zahraničí stačí se vytasit s platební kartou a za „ natankovanou“ energii zaplatit, u nás často řidič musí předem zaplatit paušální poplatek, aby získat čip nebo kartu, které ale využije jen u daného provozovatele dobíjecích stanic. Toto rozdělení stanic je značně nepraktické a už zamotalo hlavu nejednomu cizinci, který v mylné naději, že bude moci dobít svůj elektromobil, přijel k české nabíjecí stanici a nakonec odjel s prázdnou. V tomto ohledu má Česko ještě co dohánět.

Použité fotografie: Pixabay

 

Tento článek je reklamním sdělením
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Mikrobiologové zkoumali, čím je znečištěný vzduch v domácnostech

Mikrobiologové zkoumali, čím je...

Guma z pneumatik, částice slunečního krému a dokonce i DNA chlamydie. Tým...
Profesorka Jitka Rychtaříková: Proč je rodina vymírající druh a Češi jako národ nikdy nevymřou?

Profesorka Jitka Rychtaříková: Proč je...

Zachrání budoucnost národa migranti? Budou senioři bez důchodů? Proč během druhé...
Studie z Oxfordu: Jaká podpora nastartuje globální ekonomiku?

Studie z Oxfordu: Jaká podpora...

Podle studie Oxfordské univerzity ekonomické projekty snižující hladinu...
Nové doklady o vývoji člověka

Nové doklady o vývoji člověka

Badatelé se domnívají, že objevili pozůstatky hominida, jednoho z přímých...
Symbol Národního muzea se po 132 letech dočká kompletního restaurování

Symbol Národního muzea se po 132...

Národní muzeum i v době, kdy je pro své návštěvníky uzavřeno, pokračuje v práci....
USA přerušují letecký kontakt s Evropou

USA přerušují letecký kontakt s...

Vzhledem k situaci kolem koronaviru se administrativa...
Jak se virtuální realita stává součástí našich životů

Jak se virtuální realita stává...

Vývoj nových technologií a jejich potenciální možnosti využití jsou jedním...
V jednom smrku může zimovat až 75 tisíc lýkožroutů

V jednom smrku může zimovat až 75...

Speciální pokus provedl během zimního období entomolog Petr Doležal z Biologického...
První sklizeň z aeroponické laboratoře projektu Marsonaut

První sklizeň z aeroponické...

V září jsme vás informovali o unikátním projektu pěstování plodin pomocí...
Česká republika jako platný člen ESA! Během 11 let jsme se zapojili do mnoha misí

Česká republika jako platný člen...

O mimořádných kvalitách našich vědců se přesvědčujeme ve zprávách den co...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Jak fungovaly první polepšovny?

Jak fungovaly první polepšovny?

Špinavý kluk v roztrhaných šatech se tváří trucovitě. „Jak se jmenuješ?“ ptá se ho...
Přiměl filozof šlechtičny kojit děti?

Přiměl filozof šlechtičny kojit...

Kateřina se vytrhne chůvě z rukou a vběhne do dveří, kde zahlédla maminku. Marie...
Kde žije největší zvíře planety?

Kde žije největší zvíře planety?

Jsou to obři, před kterými máme právem respekt. Jejich...
Kde se vzaly nejstarší legendy o upírech?

Kde se vzaly nejstarší legendy o...

Pobledlá bytost se pod závojem tmy blíží k lidskému obydlí. Má znetvořené rysy,...
Sověti platili za Pepsi Colu ponorkami

Sověti platili za Pepsi Colu...

Nikita Chruščov opatrně přiblíží kelímek k ústům. Nedůvěřivě si lokne doušku...
Proč jsou hodinky Rolex tak drahé?

Proč jsou hodinky Rolex tak drahé?

Takzvané „Rolexky“ jsou jednou z nejznámějších a nejprodávanějších...
70 stupňů aneb kde na planetě vám bude nejtepleji?

70 stupňů aneb kde na planetě...

Vedro, že se i koleje kroutí a asfalt bublá. České...
Oskarový zvrhlík boří bariéry: Charlie Chaplin bez příkras

Oskarový zvrhlík boří bariéry:...

Za poťouchlým výrazem, umělým knírkem, typickou buřinkou a hůlkou skrývá...
Varšavský kat Jürgen Stroop: Kochá se hořícími synagogami

Varšavský kat Jürgen Stroop: Kochá...

Než se zhoupl na šibenici, dokázal důstojník Waffen-SS a přesvědčený nacista...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.