Tunel Seikan: Dopravní chlouba Japonska slaví třicátiny

Tunely jsou fascinující stavby. A postavit rekordně dlouhý tunel je extrémně náročné. Jedním z nejdelších dopravních tunelů v současnosti je ten, kterým jezdí vlaky mezi japonskými ostrovy Honšú a Hokkaidó.

Jmenuje se Seikan a 13. března od jeho otevření uplyne 30 let. Tunel Seikan je dlouhý 54 kilometrů a položen je v hloubce až 84 metrů. S výstavbou se započalo v roce 1971 a trvala dlouhých 17 let, než mohl být Seikan slavnostně otevřen.

Japonsko je ostrovní zemí, což přináší určitá specifika. Budování dopravní infrastruktury je v tomto případě poněkud komplikovanější. S myšlenkou postavit síť tunelů mezi ostrovy si Japonci pohrávali již v první polovině 20. století.

Tehdejší projekty dokonce počítaly s propojením mezi japonskými domovskými ostrovy a Koreou či Sachalinem, což tehdy byla území pod správou říše vycházejícího slunce. V roce 1954 Japonsko postihla velká katastrofa, když se v Cugarském průlivu potopilo pět trajektů.

Tehdy přišlo o život 1430 lidí. Krátce po této smutné události byly zahájeny geologické práce, které měly zjistit, jak nejlépe propojit ostrovy Honšú a Hokkaidó.

Již první průzkumy ukázaly, že výstavba tunelu bude nesmírně obtížná.

Mořské podloží mezi oběma ostrovy totiž tvoří tvrdá skaliska sopečného původu. Ta jsou navíc propustná, takže zprvu se musela provést betonová injektáž skály.

V roce 1971 se tedy konečně mohlo začít razit. Vzhledem k tvrdosti skály dělníci museli pracovat s výbušninami a vzniklá suť byla poté odklízena. To stavbu velmi zdržovalo. A navíc se brzy objevily první problémy.

Hned čtyřikrát byl tunel zaplaven, například v roce 1976 tekla do tunelu voda rychlostí 80 tun za minutu. Veškerá voda byla odčerpána až po dvou měsících. Rozpracovaný tunel postihlo také několik požárů.

Při výstavbě zahynuly čtyři desítky pracovníků a místo plánovaných 9 let se stavělo let 17. Ostatně, do tunelu zatéká dodnes. Čtyřiadvacet hodin denně zde pilně pracují vysoce výkonná odsávací zařízení.

Kdyby se všechna naráz porouchala, Seikan by byl do 3 dnů kompletně zaplaven… Při stavbě bylo spotřebováno 168 000 tun oceli a náklady se zde vyšplhaly na 3,6 miliardy dolarů, což pětkrát překročilo původní rozpočet.

Nakonec zde však 13. března 1988 konečně projel první vlak. Minul i dvě podmořské železniční stanice. Ne snad, že by delfíni měli zájem se svézt vlakem, stanice jsou zamýšleny jako nouzové a v případě nenadálých událostí se zde cestující mohou ukrýt.

Zajímavě je zde vyřešena i klimatizace. Vzduch je do tunelu vháněn ze šikmých šachet a pilotními chodbami na obou stranách stavby. Aby zde nebyl vzduch zatuchlý, je neustále vyměňován. Proudí sem rychlostí 3,2 km/hod.

Takové tempo udržuje i stálou teplotu.

Nad osudem unikátní stavby se ovšem dlouhou dobu vznášela řada otazníků. Například ji nemohly využívat známé vlaky Šinkanzen. V tunelu totiž byly položené úzkorozchodné koleje. Původně zde měl fungovat i běžný rozchod kolejí, na to však už nezbyly finance.

Navíc byl seikanský tunel velmi málo využíván. Cesta mezi ostrovy totiž byla na japonské poměry neúměrně dlouhá, ještě před třemi lety vlakem z Tokia do Sappora trvala 10,5 hodiny. Přitom letadlem vše vyjde na 3,5 hodiny včetně času stráveného na letišti.

Od roku 2016 však tunelem jezdí i vlaky Šinkanzen, což cestu podstatně zkrátilo. V tom samém roce také Seikan přišel o primát nejdelšího železničního tunelu na světě, když jej s 57 kilometry délky překonal Gotthardský tunel ve Švýcarsku.

Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Je libo garsonku, nebo 3+1?

3D tisk ušel za několik málo let skutečně dlouhou cestu,...

Návrat důležitého smyslu

Vědci ze Švédska sledovali čtyři lidi, kteří v průběhu 3 až 7 let...

Taxi nové generace

Sny o malých létajících strojích, které by představovaly taxislužbu, mají...

Na sklonku června to uteklo....

Naše domovská planeta si před pár týdny připsala nový světový rekord. 29....

Kde hledat dokonalý pigment?

Pigmenty jsou práškové barvy, jež jsou prakticky nerozpustitelné nejen ve...

Jak se těží sůl?

Sůl kamenná je český název pro minerál halit. V minulosti se využívala nejen...

Jak se žije astronautům?

Život ve vesmíru se ani vzdáleně nedá srovnávat s tím na Zemi. Přestože...

Země hicuje – oceány se...

Z nejnovější analýzy provedené v uplynulém roce vyplývá fakt, že je možné...

Pes dokáže odhalit pravou lidskou...

Podle nejčerstvější studie odborníků z Veterinární univerzity ve Vídni se psi...

Tesla na pranýři: Elektromobil měl...

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu se pouští do vyšetřování...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Záhada velkého počtu dvojčat: Josef Mengele za jejich výskyt nemohl

Záhada velkého počtu dvojčat:...

Brazilské město Candido Godoi je zajímavé tím, že se zde vyskytuje velké...
První zvukovou nahrávku vynálezce vyryl do obyčejného papíru

První zvukovou nahrávku vynálezce...

Mechanické, magnetické či optické stopy zvukových vln, které...
Fibrilace síní – nová epidemie Evropy!

Fibrilace síní – nová epidemie...

V Evropě postihuje v současnosti fibrilace síní asi 11 milionů...
Co prozradily oštěpy neandertálců?

Co prozradily oštěpy neandertálců?

Poslední archeologické nálezy stojí za přehodnocením teorií o životě neandrtálců (Homo...
Jedna, nebo dvě hlavy? Německou orlici zhyzdil hákový kříž

Jedna, nebo dvě hlavy? Německou...

Už mince ze 12. století zdobí symbol orlice. Císaři Svaté říše římské se...
Donutil Ernest von Koerber TGM k odchodu do exilu?

Donutil Ernest von Koerber TGM k...

Jaké byly začátky první československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka...
Medvěd z Knihy džunglí

Medvěd z Knihy džunglí

Medvěd pyskatý (Melursus ursinus) je šelma patřící k menším druhům...
Svátek nejmenších: Dětem jako první vzdal hold turecký prezident Atatürk

Svátek nejmenších: Dětem jako...

„Vyhlašuji přestávku. Jednání bude pokračovat za půl hodiny,“ prohlásí předseda tureckého...
Museli jsme za svoji účast v bojích pod křídly RAF zaplatit?

Museli jsme za svoji účast v...

„Rudý kroužek s nápisem Fire výstražně září a v optickém zaměřovači před naším...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.