Tunel Seikan: Dopravní chlouba Japonska slaví třicátiny

Tunely jsou fascinující stavby. A postavit rekordně dlouhý tunel je extrémně náročné. Jedním z nejdelších dopravních tunelů v současnosti je ten, kterým jezdí vlaky mezi japonskými ostrovy Honšú a Hokkaidó. Jmenuje se Seikan a 13. března od jeho otevření uplyne 30 let.
Tunel Seikan je dlouhý 54 kilometrů a položen je v hloubce až 84 metrů. S výstavbou se započalo v roce 1971 a trvala dlouhých 17 let, než mohl být Seikan slavnostně otevřen.

Japonsko je ostrovní zemí, což přináší určitá specifika. Budování dopravní infrastruktury je v tomto případě poněkud komplikovanější. S myšlenkou postavit síť tunelů mezi ostrovy si Japonci pohrávali již v první polovině 20. století. Tehdejší projekty dokonce počítaly s propojením mezi japonskými domovskými ostrovy a Koreou či Sachalinem, což tehdy byla území pod správou říše vycházejícího slunce.
V roce 1954 Japonsko postihla velká katastrofa, když se v Cugarském průlivu potopilo pět trajektů. Tehdy přišlo o život 1430 lidí. Krátce po této smutné události byly zahájeny geologické práce, které měly zjistit, jak nejlépe propojit ostrovy Honšú a Hokkaidó. Již první průzkumy ukázaly, že výstavba tunelu bude nesmírně obtížná. Mořské podloží mezi oběma ostrovy totiž tvoří tvrdá skaliska sopečného původu. Ta jsou navíc propustná, takže zprvu se musela provést betonová injektáž skály.

V roce 1971 se tedy konečně mohlo začít razit. Vzhledem k tvrdosti skály dělníci museli pracovat s výbušninami a vzniklá suť byla poté odklízena. To stavbu velmi zdržovalo. A navíc se brzy objevily první problémy.
Hned čtyřikrát byl tunel zaplaven, například v roce 1976 tekla do tunelu voda rychlostí 80 tun za minutu. Veškerá voda byla odčerpána až po dvou měsících. Rozpracovaný tunel postihlo také několik požárů. Při výstavbě zahynuly čtyři desítky pracovníků a místo plánovaných 9 let se stavělo let 17.
Ostatně, do tunelu zatéká dodnes. Čtyřiadvacet hodin denně zde pilně pracují vysoce výkonná odsávací zařízení. Kdyby se všechna naráz porouchala, Seikan by byl do 3 dnů kompletně zaplaven…
Při stavbě bylo spotřebováno 168 000 tun oceli a náklady se zde vyšplhaly na 3,6 miliardy dolarů, což pětkrát překročilo původní rozpočet. Nakonec zde však 13. března 1988 konečně projel první vlak. Minul i dvě podmořské železniční stanice. Ne snad, že by delfíni měli zájem se svézt vlakem, stanice jsou zamýšleny jako nouzové a v případě nenadálých událostí se zde cestující mohou ukrýt.
Zajímavě je zde vyřešena i klimatizace. Vzduch je do tunelu vháněn ze šikmých šachet a pilotními chodbami na obou stranách stavby. Aby zde nebyl vzduch zatuchlý, je neustále vyměňován. Proudí sem rychlostí 3,2 km/hod. Takové tempo udržuje i stálou teplotu.

Nad osudem unikátní stavby se ovšem dlouhou dobu vznášela řada otazníků. Například ji nemohly využívat známé vlaky Šinkanzen. V tunelu totiž byly položené úzkorozchodné koleje. Původně zde měl fungovat i běžný rozchod kolejí, na to však už nezbyly finance.
Navíc byl seikanský tunel velmi málo využíván. Cesta mezi ostrovy totiž byla na japonské poměry neúměrně dlouhá, ještě před třemi lety vlakem z Tokia do Sappora trvala 10,5 hodiny. Přitom letadlem vše vyjde na 3,5 hodiny včetně času stráveného na letišti.
Od roku 2016 však tunelem jezdí i vlaky Šinkanzen, což cestu podstatně zkrátilo. V tom samém roce také Seikan přišel o primát nejdelšího železničního tunelu na světě, když jej s 57 kilometry délky překonal Gotthardský tunel ve Švýcarsku.

 

Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Jaké jsou trendy v televizorech?

Jaké jsou trendy v televizorech?

Doba je rychlá a s ní je rychlý i vývoj televizorů. Kdo by si v...
Letadlové lodě jako zbraně minulosti? Možná je nahradí obří ponorky…

Letadlové lodě jako zbraně minulosti?...

Letadlové lodě jsou bezesporu nádherné a impozantní. Jenže také velice drahé a z...
Dirt eBike: Společnost Segway chystá terénní elektromotorku

Dirt eBike: Společnost Segway...

Není to tak dávno, co se naším hlavním městem proháněly stovky drahých...
Tesla jako poslušný pejsek: Funkci přivolání vozu řidiči využili více než milionkrát

Tesla jako poslušný pejsek: Funkci...

Tradiční čtvrtletní zpráva Tesly se pochlubila jednak neočekávaně pozitivními...
Muskova SpaceX staví zbrusu nové rakety Starship

Muskova SpaceX staví zbrusu nové...

Zaměstnanci Space Exploration Technologies Corporation, více známé pod...
Bankomaty tu jsou s námi již více než půl století

Bankomaty tu jsou s námi již více...

Bankomatům patří hned několik prvenství. Byly prvním zařízením na bázi...
Kdo byl opravdu autorem Staroměstského orloje?

Kdo byl opravdu autorem...

Dvanáct apoštolů postupně vyhlédne ze dvou oken. Lakomec třese svým naditým...
Spása pro silnice? Švédská společnost vyvíjí minibusy jezdící do strany

Spása pro silnice? Švédská...

Představme si na chvíli, jak by to na silnicích vypadalo, kdyby vozidla...
Unikátní prototyp trysky raketového motoru představuje Siemens na veletrhu v Brně

Unikátní prototyp trysky...

Společnost BeAM, přední výrobce strojů v oblasti technologie DED (Directed...
Američtí policisté nedostihli pachatele. U jejich Tesly se vybila baterie…

Američtí policisté nedostihli...

Loni obletěla svět zpráva o novém policejním voze v kalifornském...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Lasagne značky Colgate aneb přešlapy známých firem

Lasagne značky Colgate aneb...

Každá značka má jisté produkty, pod kterými se proslavila....
7 ohromujících evropských knihoven 

7 ohromujících evropských knihoven 

Knihovny jako pokladnice vědění samy o sobě budí úctu a obdiv nejen...
Bitva o Pavlovův dům: Zabila sovětská četa víc skopčáků než kolik jich padlo při invazi do Paříže?

Bitva o Pavlovův dům: Zabila sovětská...

Burácivý hlomoz může znamenat jedinou věc – blíží se další vlna německého útoku....
Samička muntžaka chocholatého v Liberci

Samička muntžaka chocholatého v...

Liberecká zoologická zahrada se může pochlubit novým přírůstkem. Ve středu 23....
Proč Asiaté nosí roušku?

Proč Asiaté nosí roušku?

V Japonsku, Číně a dalších asijských zemích, je celkem běžné...
Proč anglický král týral medvěda?

Proč anglický král týral medvěda?

Hladový lev se vrhne na malého psíka a prokousne mu krk. Kolem stojící diváci...
Obrovské stavitelské chyby: Katastrofa, která zaplavila Chicago

Obrovské stavitelské chyby:...

V dnešním díle se dozvíte něco o stavební katastrofě, která...
Oprava části DNA není dnes pro vědce překážkou

Oprava části DNA není dnes pro...

Američtí odborníci z Broad Institute MIT a výzkumníci z Harvardovy...
Gettyovi: Dědičná kletba chladného srdce

Gettyovi: Dědičná kletba...

Getty rovná se bohatství a moc. Jednoduchá rovnice, kterou zná nazpaměť snad...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.