V roce 2012 absolvovala první let největší současná vzducholoď HAV 304, která měla sloužit k přepravě zásob a materiálu. Za vznikem stala britská společnost Hybrid Air Vehicles. Původně měla být vyrobena pro americkou armádu, ale ta nakonec z projektu ustoupila. Vše zachránila ale britská vláda..
Společnosti Hybrid Air Vehicles pomohla místní vláda, která podpořila projekt částkou 200 milionů korun. Dalších šedesát milionů se podařilo získat prostřednictvím crowfundingových kampaní. Sice se již nejedná o armádní projekt, ale i tak vše nasvědčuje, že se vzducholoď představí, a to pod označením Airlander 10.
A k jakým účelům bude sloužit? Využití najde při vědeckých výzkumech, humanitární pomoci, ale také jako vyhlídková vzducholoď. Vyhlídkové lety bude nabízet luxusní cestovní kancelář Henry Cookson Adventury.
A bude to stát za to. Až šedesát cestujících bude moct obdivovat Arktidu/Antarktidu, Grand Canyon, Niagarské vodopády nebo poušť Kalahari. Vzducholoď Airlander 10 je výjimečná také z hlediska použitého paliva.
Hořlavý vodík nahradilo helium. To zajišťuje ale jen 60 procent zdvihu. O zbývající část se postará aerodynamický vztlak.
Součástí vzducholodě je také čtveřice osmiválcových vznětových motorů. Každý z nich má výkon 325 koní, a díky tomu lze dosáhnout rychlosti až 148 kilometrů v hodině. A kdy by se mohli dočkat první cestující?
Movití zákazníci si na své přijdou nejdříve v roce 2019 a to za předpokladu, že vše půjde podle nastaveného plánu.