Na zasedání Asociace armády Spojených států (AUSA 2017) představila americká automobilka GM univerzální vodíkovou nákladní platformu SURUS. Silent Utility Rover Universal Superstructure je výjimečná nejen pohonem, ale také použitím.
O elektrických nebo robotických automobilech se hovoří stále více. I když to nevypadá, že by v dohledné době zcela nahradily dnešní vznětové a zážehové verze, mají nové technologie několik výhod. Díky elektrickému pohonu je možné vyvíjet vozy zajímavých konstrukcí a tvarů.
Navíc elektrický pohon dosahuje maximálního točivého momentu již od nulových otáček. Konstrukce je jednodušší, stejně tak je lepší jejich spolehlivost a údržba.
Nové technologie se ale začínají prosazovat také v oblasti vojenských vozidel. A právě jednu takovou alternativu představila automobilka GM. Jedná se o reálnou velikost vodíkové robotické platformy SURUS. Říkáte si, že je vám toto pojmenování něčím známé?
Odkazuje totiž na jméno Hannibalova osobního slona, s kterým přešel Alpy a napadl nečekaně Římany.
SURUS navazuje na vodíkové terénní vozidlo ZH2, které vzniklo ve spolupráci GM a americké armády. V zásadě se jedná o militarizovaný civilní pick-up Chevrolet Colorado ZR2 s elektrickým pohonem a vodíkovými palivovými články.
Výhodou těchto článků je nízká teplota a bezhlučná výroba elektrické energie. ZH2 má díky novým technologiím rovněž výborné vlastnosti v terénu, a to prostřednictvím již zmíněného maximálního točivého momentu od nulových otáček. Pick-up by měl mít výkon 130 kW.
Další výhodou je tepelná stopa, kterou zanechává vozidlo za jízdy. Je tak hůře viditelné na termokamerách nepřítele. Odpadním produktem vodíkových článku je voda a toho lze využít při operacích v suchých oblastech.
Vůz je v zásadě schopen za hodinu jízdy vyrobit až dva litry vody. Americká armáda tyto platformy testovala od října 2016 a během testů se neobjevily větší problémy. Dokonce se byla schopna pomocí vozidla nepozorovaně dostat k protivníkovi na vzdálenost 100 metrů.
Unikátností platformy SURUS je její modulárnost. Lze ji upravit jako pick-up, nákladní vůz s plochou korbou nebo jako robotickou dopravní plošinu, která slouží k přepravě kontejnerů, speciálních nástaveb nebo zbraní.
Bohužel dalších technických informací není prozatím mnoho. Z dostupných informací tak víme, že SURUS pohání dva elektromotory a řiditelná jsou všechna čtyři kola. Elektrickou energii vyrábějí posléze vodíkové palivové články, které přes lithium-iontové baterie dodávají energii motorům. Zásoba vodíku vydrží zhruba na 640 kilometrů jízdy.