Ozbrojenci islámského státu, syrští povstalci a další mají trik, jak čelit letecké převaze protivníka. Stačí zapálit ropu, pneumatiky a jiný hořlavý materiál. Následný kouř je velmi účinný a mnohdy znemožňuje zaměření povrchu radarem.
Američtí vývojáři DARP (Defense Advanced Research Projects Agency) minulý týden představili novinku, která by měla být v technologické oblasti radaru průlomem. Za pomoci tohoto radaru je totiž možné povrch země sledovat skrz kouř, dým, mlhu nebo mraky.
V současnosti sice existují například infrakamery za zhoršené viditelnosti, ale ani ty nevidí přes mraky. Nedokážou to ani radary SAR (Synthetic aperture radar). Ty sice skrze mraky vidí, ale jsou pomalé.
Snímání je možné zrychlit přesunem na vyšší frekvence, ale posléze je radar citlivější na atmosférické jevy.
A tak projekt ViSAR (Video Synthetic Aperture Radar) je blýskáním na lepší časy. Během testování se specialistům podařilo nasnímat nepřetržité video zemského povrchu v reálném čase. Zařízení bylo umístěno na palubě upraveného letounu DC-3. Snímání proběhlo za letu v mracích, ale také nad mraky.
Pokaždé, když se DC-3 dostala nad mraky nebo do nich, osleply elektro-optické a elektroinfračervené senzory. Naopak ViSAR snímal povrch dál. Základem radaru je technologie EHF, neboli Extremely High Frequency.
Tento senzor pracuje na vysokých frekvencích a díky tomu vidí skrz kouř, ale i mraky. Pokud se systém osvědčí, měl by být nasazen v různých typech letadel.