V Německu bude elektrifikovaná dálnice

Takzvanou eHighway jako první na světě představilo Švédsko. Nyní se k nim přidalo také Německo. Elektrickým vedením pro hybridní nákladní automobily bude pokryt desetikilometrový úsek dálnice A5 a to mezi nákladovým prostorem u frankfurtského letiště a překladištěm v Darmstadtu.

Nákladní doprava se neustále zvyšuje. Do roku 2050 by se měla až ztrojnásobit, což bude mít vliv také na nárůst emisí CO2. A tak na řadu přicházejí hybridní kamiony s pantografy, které je možné dobíjet přes elektrické vedení umístěné nad dálnicí. Ve Švédsku podobný zkušební provoz běží přes rok a podle výsledků, nákladní automobily, které jsou vybaveny elektromotory, spotřebovávají o polovinu méně energie, než ty se spalovacími motory. Měřitelný pokles emisí dosahuje 80 až 90 procent, což je vskutku výborným výsledkem.

Durch die Möglichkeit des Lkw nahtlos vom Dieselbetrieb in der elektrischen Betrieb zu wechseln, sind alltägliche Fahrsituationen wie Einfädeln oder Überholen ebenso umzusetzen wie mit konventionellen Lkws. Auch Ausweichen, Schlingern und Vollbremsung funktionieren problemlos. Thanks to their ability to switch seamlessly from diesel to electric operation, eHighway trucks can perform everyday maneuvers, such as overtaking or changing lanes, just like conventional ones. Also swerving, nosing and full braking are all possible without difficulty.

V Německu se o něco podobného pokusí společnost Siemens. Principem je inteligentní sběrač proudu v kombinaci s hybridním pohonným systémem. Vozidla s pantografem jsou vybavena speciálním monitorovacím zařízením, které umožní detekovat přítomnost elektrického vedení nad vozovkou a zároveň udržuje nákladní vůz ve stabilní poloze. V případě, kdy vozidlo zaregistruje přítomnost elektrických drátů. Sběrač proudu se na ně připojí a kamion přejde na plně elektrický proud. Maximální možná rychlost v tomto režimu je 90 km/h.

Scania G 360 4x2 with pantograph, electrically powered truck at the Siemens eHighway.  Gross Dölln, Germany Photo: Dan Boman 2013

V případě, že vozidlo tuto rychlost přesáhne nebo opustí elektrifikovaný úsek, automaticky se přepne na vznětový pohon nebo elektromotor poháněný akumulátorem, jenž se mezi tím dobil. Výhodou tak je, že tento systém poskytne možnost dobíjení akumulátorů, jejichž kapacita není v současnosti stále nejlepší. Další podobná dálnice by se měla objevit rovněž v USA mezi Los Angeles a přístavem Long Beach. Stejně jako v Německu, stojí za projektem firma Siemens.

Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Heslo zapsané v hlavě? Ani zde není zcela v bezpečí!

Heslo zapsané v hlavě? Ani zde...

Staré úsloví tvrdí, že co má člověk v hlavě, to mu nikdo neukradne. Na první...
OBRAZEM: Příběh vzducholodi Hindenburg

OBRAZEM: Příběh vzducholodi...

Obyvatelé Paříže toho dne mysleli, že je šálí zrak. Zatímco kalendář...
Tank Karrar vyrazí do akce ještě v letošním roce

Tank Karrar vyrazí do akce ještě v...

Podle dostupných informací by se mělo jednat o velmi účinnou zbraň,...
Věda a sport: Odborníci se ptali na vítěze fotbalového MS umělé inteligence

Věda a sport: Odborníci se ptali na...

Celý projekt je výsledkem spolupráce belgických a německých vědců, kteří...
Zdroj nepřátelské palby zvládne najít zbraňový senzor PEARL

Zdroj nepřátelské palby zvládne...

Tento nový, přenosný systém lze nainstalovat na ruční zbraň. Výhodou je,...
Rozpoznají drony násilí v davu lidí?

Rozpoznají drony násilí v davu...

Vědcům z anglické univerzity v Cambridge se podařilo najít řešení umělé...
Nový software pro diagnostiku

Nový software pro diagnostiku

Software na psychologickou diagnostiku Hypothesis, který vyvinuli odborníci z...
Legendy 2018 pokračují i v neděli

Legendy 2018 pokračují i v neděli

Redakce 21. století se dnes zúčastnila největší české motoristické...
Zbraňový senzor PEARL: Dokáže určit, odkud vede nepřátelská palba

Zbraňový senzor PEARL: Dokáže...

Vojáci musí během boje sledovat celou řadu věcí. Rozlehlé bitevní pole však...
Robot měnící během letu svou konstrukci

Robot měnící během letu svou...

Vědcům z institutu Étienne Jules Marey Institute of Movement Sciences...

Nenechte si ujít další zajímavé články

„Bože, ono to mluví!“ aneb příběh utrženého sluchátka

„Bože, ono to mluví!“ aneb příběh...

Lze si představit současnou civilizaci bez mobilů? Asi těžko. Telefony mohou...
100 let španělské chřipky: Masová vražedkyně si oběti nevybírala!

100 let španělské chřipky: Masová...

Rok 1918 se nese v duchu prolité krve. Světem už čtvrtý rok cloumá...
Octová dieta: Bizarním prostředkem ke zhubnutí se tráví i lord Byron

Octová dieta: Bizarním prostředkem...

Lžičce jablečného octu před každým jídlem údajně vděčí za své postavy i...
Jaké bude marťanské menu?

Jaké bude marťanské menu?

O pilotovaném letu k Marsu se v odborných i laických kruzích hovoří poměrně...
Tužka: Svět s ní píše už 460 let!

Tužka: Svět s ní píše už 460 let!

Tenký váleček grafitu zasazený do kousku dřeva. Snadno se s ním píše, napsané...
Frank: Město, na které dopadne 90 milionů tun skály!

Frank: Město, na které dopadne 90...

Když je něco pevné jako skála, tak to ještě nemusí být pevné. A když...
VIDEO: Děti tak nemocné, že musejí žít ve speciální bublině

VIDEO: Děti tak nemocné, že musejí...

Vzácná porucha imunity má za následek to, že dítě musí žít...
Proč si čeští diplomati dovolil kritizovat samotného papeže?

Proč si čeští diplomati dovolil...

Nikdo dodnes přesně neví, kdo panoš Jaroslav vlastně byl! Například historik...
Průzkum: Manželství zdraví neprospívá!

Průzkum: Manželství zdraví...

Dlouhá léta se čtenáři společenských rubrik mohli seznamovat s výzkumy, že...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.