Eurotunel: Suchou nohou na Britské ostrovy

Velká Británie je sice evropská země, ale jakoby do Evropy až zas tolik nepatřila. Její ostrovní poloha jí v historii několikrát uchránila před invazí a na evropské záležitosti hledí Britové trochu odtažitě, čehož jsme svědky i v současnosti.

Nicméně, od roku 1994 je Británie se zbytkem Evropy fyzicky spojena. Právě tehdy byl uveden do provozu tunel pod kanálem La Manche, který spojil anglické Folkestone a francouzské Calais. Eurotunel, jak se spojení mezi Británií a Francií nazývá, je dlouhý 50 kilometrů a je položen v hloubce 45 metrů pod mořským dnem.

Cesta mezi oběma zeměmi se díky tunelu zkrátila na 35 minut.

0

Británie ještě před pěti miliony let byla součástí evropské pevniny, ovšem pohyby zemské kůry ji od kontinentu oddělily. Toho si třeba dodnes nevšimly některé druhy ryb, které při svém tažení instinktivně britské ostrovy obeplouvají, ačkoliv by jim cesta kanálem La Manche ušetřila spoustu sil.

První plány na uskutečnění snu propojení Británie a Francie pocházejí z doby začátku 19. století, kdy francouzský inženýr Albert Mathieu navrhl tehdejšímu vládci Francie Napoleonovi, aby bylo mezi Francií a Anglií postaveno gigantické podmořské potrubí, kterým by jezdily kočáry.

Samozřejmě, že takový plán byl neuskutečnitelný. K prvnímu pokusu o stavbu tunelu došlo již v roce 1881. Britská veřejnost však proti projektu protestovala tak vehementně, že ihned poté, co se vyhloubily první dva kilometry, byly všechny plány dány k ledu.

Podobně to dopadlo i z projekty, které počítaly s výstavbou velkého mostu. Nebezpečí invaze tunelem, to byl leitmotiv britského odporu proti tunelu. Zvláště po skončení druhé světové války se Britové stavěli zásadně proti stavbě, přitom ostrovy už dávno byly v dosahu potenciálních nepřátelských raket a letadel.

Nicméně, v roce 1964 byla mezi Francií a Británií podepsána smlouva o vzniku podmořského tunelu.

1

Avšak až v roce 1986 vlády obou zemí výstavbu tunelu definitivně posvětily. Stavět se začalo o rok později. Razící stroje vyrazily na cestu nejprve z anglického a po třech měsících i z francouzského pobřeží.

Výstavba podmořského tunelu nebyla žádná legrace. Stroje japonské výroby postupovaly vrstvou křídového slínu, tedy horninou, která vodu nepropustí. Ražení jednoho kilometru trvalo celý měsíc. Razící stroje nebyly žádné drobečky, jejich průměr dosahoval téměř devíti metrů a zuby na otočném štítu byly vyrobeny z ušlechtilé oceli, kterou ještě navíc zpevnil wolfram.

Aby stroje při ražbě držely správný směr, byly řízeny nejen pomocí počítače, ale inženýři je ovládali i lasery. Hrubá výstavba tunelů zabrala tři roky. V listopadu 1990 se Francouzi a Britové k sobě při ražbě servisního tunelu přiblížili na vzdálenost sta metrů.

Poté byl ručně vyhlouben malý tunel a 1. prosince 1990 se obě party poprvé setkaly. K proražení obou železničních tunelů, které mají průměr 7,6 metru, došlo 22. května a 28. června 1991. Na dvou místech se koleje křižují.

V případě, že je jeden tunel uzavřený, tak právě zde mohou vlaky změnit kolej. V tu chvíli se otevřou obrovská železná vrata, která umožňují přejezd soupravy z jedné koleje na druhou. Třetí tunel je služební a má šířku necelých pěti metrů.

Ostění těchto tunelů tvoří na 750 000 betonových dílců. Tím ovšem práce zdaleka nekončily. Bylo nutné položit koleje, inženýrské sítě a další nezbytnosti. Stavbu v té době provázelo mnoho komplikací, propukaly zde požáry, dodavatelé nebyli schopni splnit nasmlouvané lhůty, scházely finance a bohužel došlo i k obětem na životech – při výstavbě zahynulo 10 dělníků, většina při počáteční fázi ražby Zodpovědní pracovníci se při stavbě tunelu pod Lamanšským průlivem dopustili i několika chyb.

Zvolili složité elektronické vybavení nových vlakových souprav, které byly špatně kompatibilní s vybavením kontrolních a řídících systémů tunelu. Omylem bylo také to, že se namísto zkušených strojvedoucích začali školit zcela noví.

An Eurotunnel freight shuttle enters the Channel tunnel in Coquelles, near Calais, northern France, July 21, 2015. REUTERS/Pascal Rossignol

Tak se stalo, že k slavnostnímu otevření Eurotunelu došlo až 6. května 1994. Tunel oficiálně pokřtila britská královna Alžběta II. a tehdejší francouzský prezident François Mitterrand. Do plného provozu však Eurotunel přešel až 14.

listopadu 1994. Tunel je z bezpečnostních důvodů koncipován jako železniční. Eliminuje se tak riziko automobilových havárií, které v tunelech mohou mít zvláště fatální důsledky. Motoristé tak využívají podmořskou kyvadlovou železniční dopravu.

Speciální vagóny převážejí jak osobní automobily, tak i autobusy či kamiony. Cesta z Londýna do Paříže suchou nohou tak trvá tři hodiny. Pod mořem vlaky sviští rychlostí 160 kilometrů v hodině, na ostatních úsecích je jejich rychlost téměř dvojnásobná.

Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Virtuplex pomáhá rodinám s vážně nemocnými dětmi

Virtuplex pomáhá rodinám s vážně...

I virtuální realita může pomoci dobré věci. Důkazem je česká...
Technologie známá „z kriminálek“ odhalí zločince

Technologie známá „z kriminálek“...

Dostat i z té nejrozmazanější fotky rozpoznatelnou podobu pachatele, to...
Vědecký přístav uprostřed oceánu: Jak bude vypadat výzkumná loď Earth 300?

Vědecký přístav uprostřed oceánu:...

Architektonické studio Iddes Yachts, které obvykle tvoří luxusní lodě pro bohaté...
Hasiči budou mít nové pomocníky

Hasiči budou mít nové pomocníky

V posledních letech se na první příčky popularity na poli technologie dostaly...
Nové technologie pro budoucnost jaderné energetiky

Nové technologie pro budoucnost...

Využívání energie z jádra se stalo přirozenou součástí energetického...
Jak se bránit internetovým vyděračům?

Jak se bránit internetovým...

Byť je virtuální svět od toho reálného v mnohém odlišný, leccos však oba mají...
FUTTEC i pro využití v extrémních zimních podmínkách

FUTTEC i pro využití v extrémních...

Nepříznivé klimatické podmínky, které v uplynulých týdnech potrápily...
Chrochtající pařmen z Ameriky: Vědci naučili prase hrát videohru

Chrochtající pařmen z Ameriky:...

Označíme-li nějakého člověka za vepře či prase, tak se od něj poděkování...
Výzkumníci z FIT VUT vyvinuli novou metodu pro rozšířenou realitu

Výzkumníci z FIT VUT vyvinuli novou...

Chcete si v přírodě vyfotit hezký snímek mobilem. Namíříte kameru na...
Bidenův boj za ekologii: Prezident chce sestavit státní vozový park převážně z elektromobilů

Bidenův boj za ekologii: Prezident chce...

Po značně kontroverzních rozhodnutích v oblasti sportu či armády přichází...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Praha 1483: Masakr odstartovaly týnské zvony

Praha 1483: Masakr odstartovaly...

Kališníci se bojí, že ztratí vliv na pražských radnicích, a proto 24....
Max Kramer: Otec dálkově řízené bomby Fritz X

Max Kramer: Otec dálkově řízené...

Jakýmsi předchůdcem dnešních přesných pum řízených například lasery je...
Strašidelná zvířata žijící ve vulkánech

Strašidelná zvířata žijící ve...

Láva a vulkány jsou pro vše živé velmi nebezpečným...
V pravěku to bez „ostrých loktů“ nešlo

V pravěku to bez „ostrých loktů“...

Nejnovější archeologický průzkum dokazuje, že v pravěku se válčilo „hlava...
Jindřich II. Plantagenet vs. Thomas Becket: Vzájemné spory ukončila vražda v kostele

Jindřich II. Plantagenet vs. Thomas...

Čtyři muži ozbrojení meči vtrhnou do kadetrály v anglickém Canterbury a vrhnou se na svoji...
Před branami léta: Tajemný slunovrat plný magie i lechtivých radovánek

Před branami léta: Tajemný...

Co se děje během letního slunovratu? Z astronomického hlediska se Slunce...
Sáhl si Petr Iljič Čajkovskij na život kvůli své homosexualitě?

Sáhl si Petr Iljič Čajkovskij na...

Rodina a přátelé se v listopadu roku 1893 loučí se zemřelým ruským hudebním...
V USA existují zakázané potraviny: Které to jsou?

V USA existují zakázané...

Pokud se chystáte na cestu do Spojených států amerických a hodláte...
Santiniho Plasy: Bez vody se klášter zřítí

Santiniho Plasy: Bez vody se...

Těžce tělesně postižený Jan Blažej Santini-Aichel navrhne za třiadvacet let plodného...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.