Eurotunel: Suchou nohou na Britské ostrovy

Velká Británie je sice evropská země, ale jakoby do Evropy až zas tolik nepatřila. Její ostrovní poloha jí v historii několikrát uchránila před invazí a na evropské záležitosti hledí Britové trochu odtažitě, čehož jsme svědky i v současnosti. Nicméně, od roku 1994 je Británie se zbytkem Evropy fyzicky spojena. Právě tehdy byl uveden do provozu tunel pod kanálem La Manche, který spojil anglické Folkestone a francouzské Calais.
Eurotunel, jak se spojení mezi Británií a Francií nazývá, je dlouhý 50 kilometrů a je položen v hloubce 45 metrů pod mořským dnem. Cesta mezi oběma zeměmi se díky tunelu zkrátila na 35 minut.

0

Británie ještě před pěti miliony let byla součástí evropské pevniny, ovšem pohyby zemské kůry ji od kontinentu oddělily. Toho si třeba dodnes nevšimly některé druhy ryb, které při svém tažení instinktivně britské ostrovy obeplouvají, ačkoliv by jim cesta kanálem La Manche ušetřila spoustu sil.
První plány na uskutečnění snu propojení Británie a Francie pocházejí z doby začátku 19. století, kdy francouzský inženýr Albert Mathieu navrhl tehdejšímu vládci Francie Napoleonovi, aby bylo mezi Francií a Anglií postaveno gigantické podmořské potrubí, kterým by jezdily kočáry. Samozřejmě, že takový plán byl neuskutečnitelný. K prvnímu pokusu o stavbu tunelu došlo již v roce 1881. Britská veřejnost však proti projektu protestovala tak vehementně, že ihned poté, co se vyhloubily první dva kilometry, byly všechny plány dány k ledu. Podobně to dopadlo i z projekty, které počítaly s výstavbou velkého mostu.
Nebezpečí invaze tunelem, to byl leitmotiv britského odporu proti tunelu. Zvláště po skončení druhé světové války se Britové stavěli zásadně proti stavbě, přitom ostrovy už dávno byly v dosahu potenciálních nepřátelských raket a letadel. Nicméně, v roce 1964 byla mezi Francií a Británií podepsána smlouva o vzniku podmořského tunelu.

1

Avšak až v roce 1986 vlády obou zemí výstavbu tunelu definitivně posvětily. Stavět se začalo o rok později. Razící stroje vyrazily na cestu nejprve z anglického a po třech měsících i z francouzského pobřeží.
Výstavba podmořského tunelu nebyla žádná legrace. Stroje japonské výroby postupovaly vrstvou křídového slínu, tedy horninou, která vodu nepropustí. Ražení jednoho kilometru trvalo celý měsíc. Razící stroje nebyly žádné drobečky, jejich průměr dosahoval téměř devíti metrů a zuby na otočném štítu byly vyrobeny z ušlechtilé oceli, kterou ještě navíc zpevnil wolfram. Aby stroje při ražbě držely správný směr, byly řízeny nejen pomocí počítače, ale inženýři je ovládali i lasery.
Hrubá výstavba tunelů zabrala tři roky. V listopadu 1990 se Francouzi a Britové k sobě při ražbě servisního tunelu přiblížili na vzdálenost sta metrů. Poté byl ručně vyhlouben malý tunel a 1. prosince 1990 se obě party poprvé setkaly.
K proražení obou železničních tunelů, které mají průměr 7,6 metru, došlo 22. května a 28. června 1991. Na dvou místech se koleje křižují. V případě, že je jeden tunel uzavřený, tak právě zde mohou vlaky změnit kolej. V tu chvíli se otevřou obrovská železná vrata, která umožňují přejezd soupravy z jedné koleje na druhou. Třetí tunel je služební a má šířku necelých pěti metrů. Ostění těchto tunelů tvoří na 750 000 betonových dílců.
Tím ovšem práce zdaleka nekončily. Bylo nutné položit koleje, inženýrské sítě a další nezbytnosti. Stavbu v té době provázelo mnoho komplikací, propukaly zde požáry, dodavatelé nebyli schopni splnit nasmlouvané lhůty, scházely finance a bohužel došlo i k obětem na životech – při výstavbě zahynulo 10 dělníků, většina při počáteční fázi ražby Zodpovědní pracovníci se při stavbě tunelu pod Lamanšským průlivem dopustili i několika chyb. Zvolili složité elektronické vybavení nových vlakových souprav, které byly špatně kompatibilní s vybavením kontrolních a řídících systémů tunelu. Omylem bylo také to, že se namísto zkušených strojvedoucích začali školit zcela noví.

An Eurotunnel freight shuttle enters the Channel tunnel in Coquelles, near Calais, northern France, July 21, 2015. REUTERS/Pascal Rossignol

Tak se stalo, že k slavnostnímu otevření Eurotunelu došlo až 6. května 1994. Tunel oficiálně pokřtila britská královna Alžběta II. a tehdejší francouzský prezident François Mitterrand. Do plného provozu však Eurotunel přešel až 14. listopadu 1994.
Tunel je z bezpečnostních důvodů koncipován jako železniční. Eliminuje se tak riziko automobilových havárií, které v tunelech mohou mít zvláště fatální důsledky. Motoristé tak využívají podmořskou kyvadlovou železniční dopravu. Speciální vagóny převážejí jak osobní automobily, tak i autobusy či kamiony. Cesta z Londýna do Paříže suchou nohou tak trvá tři hodiny. Pod mořem vlaky sviští rychlostí 160 kilometrů v hodině, na ostatních úsecích je jejich rychlost téměř dvojnásobná.

Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Vědci varují: umělá inteligence může být zneužita

Vědci varují: umělá inteligence...

Podle nové studie, na které se podíleli odborníci na kybernetiku z...
Nikola Tesla: 7 zajímavostí ze života geniálního vědce i podivína, který se štítil lidí

Nikola Tesla: 7 zajímavostí ze života...

Svými objevy předběhl dobu a stal se legendou, kterou lidé někdy...
Éra robotů je tu. Jaká bude automatizovaná společnost?

Éra robotů je tu. Jaká bude...

Digitalizace stále postupuje a éra, kdy se z lidí a strojů stanou...
V Česku vznikne národní satelitní centrum

V Česku vznikne národní...

Centrum pro kosmický průzkum SATCEN ČR, bude vytvořeno k prvnímu červenci...
Valkyrie II nahradí legendární XB-70

Valkyrie II nahradí legendární...

Boeing začátkem února představil projekt nového hypersonického...
35 let od vzniku mobilního telefonu

35 let od vzniku mobilního telefonu

Od ,,cihly“ k chytrým mobilním telefonům V současné moderní době si den...
Nejmenší mobilní telefon na světě je menší než váš palec a lehčí než mince

Nejmenší mobilní telefon na světě je...

Maličký telefon od britské společnosti Zini Mobiles Ltd. se vejde do...
Siemens zprovoznil projekt na elektrické dálnice v USA

Siemens zprovoznil projekt na...

Společnost Siemens společně s SCAQMD zprovoznily první eHighway projekt...
Výprava do středověkých Čech: Kingdom Come: Deliverance

Výprava do středověkých Čech:...

Je to už neuvěřitelných 16 let, co si český vývojářský tým Daniela Vávry...
Tesla dodá solární panely do Austrálie

Tesla dodá solární panely do...

Až 50 tisíc australských domácností vybaví Tesla solárními panely a...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Houbami proti depresím?

Houbami proti depresím?

Jednou z příčin endogenní deprese je nedostatek serotoninu, který je...
Video: Keith Hunter Jesperson: Vrah se štětcem

Video: Keith Hunter Jesperson:...

Americký sériový vrah Keith Hunter Jesperson (*1955) tvrdí,...
5x nacistická propaganda: Víš, kdo utěšuje tvoje děvče?

5x nacistická propaganda: Víš, kdo...

Nacisté se neštítili opravdu ničeho. Proto si pro šíření svých šílených...
Exoskeleton: Sofistikovaná pomůcka budoucnosti

Exoskeleton: Sofistikovaná...

Titanový krunýř, který svému nositeli vlije do žil novou sílu, je...
Metro v Moskvě: Ve stylu barokních paláců i socialistického realismu

Metro v Moskvě: Ve stylu barokních...

Psal se rok 1935, když sovětský diktátor Josif Stalin slavnostně otevíral...
Nečekaný nález: Archivář objevil kadeř vlasů George Washingtona!

Nečekaný nález: Archivář objevil...

Vlasy patřící prvnímu prezidentovi Spojených států byly...
Budoucnost cestování? Přetlaková kapsle řítící se 1200 km/h!

Budoucnost cestování? Přetlaková...

Doprava se neustále zrychluje. Dokážete si ale představit, že...
VIDEO: Olympijské momenty ve snowboardingu

VIDEO: Olympijské momenty ve...

Zimní olympijské hry už máme téměř za sebou. Jednou ze soutěží,...
Tragédie Wilhelma Gustloffa: Zlepšil si kapitán ponorky reputaci?

Tragédie Wilhelma Gustloffa:...

Několik dnů trvá posádce sovětské ponorky S-13, než se jí po bouřlivých...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.