V Aeru Vodochody se rozjela v minulých týdnech výroba nových dílů na letoun L-39NG. Největší český letecký výrobce plánuje v této etapě vyrobit celkem čtyři letouny L-39NG – tři prototypy a jeden před-sériový kus.
První celý letoun L-39NG s novou certifikací by měl být hotov na koci roku 2019 a první dodávky zákazníkům pak mohou začít v roce 2020. Jen pro zajímavost, po celém světě je v současnosti 60 uživatelů letounů L-39. Podle statistik je tak kolem 600 strojů stále v provozu.
Tyto starší verze je ale zapotřebí nahradit novými, a to je právě cílem nové generace.
Nová generace letounu přebírá to nejlepší od svého předchůdce – nízké provozní náklady, vysokou spolehlivost, snadnou logistiku a skvělé letové schopnosti – a tyto vlastnosti spojuje s moderní avionikou, nově vyvinutým motorem od výrobce Williams International a řadou dalších vylepšení.
Nyní je ve výrobě zhruba 800 nových dílů, dalších 800 dílů L-39NG je převzato z původního Albatrosu. Ze čtyř letounů, postavených v této fázi výroby, bude první z nich sloužit jako letový prototyp, dva letouny jsou určeny pro zátěžové a únavové zkoušky a čtvrtý letoun už by měl být dodán prvnímu zákazníkovi.
L-39NG je moderní cvičný typ, který je určen jako prostředek pro plnohodnotný výcvik moderních vzdušných sil. V zásadě, jak jsme již zmínili, vychází z aerodynamického hlediska z původního L-39. Uvnitř ale využívá nejmodernějších současných technologií.
Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.
Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje.