Datum 7. července se možná jednou zapíše do historie. V tento den totiž z montážní linky továrny Tesla Motors ve Freemontu sjel vůz, který by měl automobilku Elona Muska vytáhnout ze ztráty a současně nastartovat přechod běžných smrtelníků ze spalovacích motorů na elektrický pohon.
Přichází zlomový okamžik v dopravě, nebo elektromobily zůstanou spíš „hračkou“ pro milionáře?.
Před příchodem automobilky Ford členové průměrné americké rodiny šlapali po svých, nebo kvůli cestě do nedaleké vesnice osedlali koně, případně sedli na vlak. Henry Ford ale slíbil, že Ameriku postaví na kola.
V roce 1908 začala masová výroba Modelu T s přezdívkou Plechová Líza a za 10 let polovina prodaných aut ve Spojených státech nesla toto jméno.
V roce 1924 už po amerických silnicích jezdilo kolem 10 miliónů Plechových Líz. Šéf Tesly, Elon Musk, věří, že podobný úspěch zažije i jeho nové „dítě“ se čtyřmi koly a pohonem na elektřinu.
Od luxusního modelu pro bohaté k elektromobilu do každé rodiny
Když Elon Musk stál u začátků společnosti Tesla, zrodila se mu v hlavě myšlenka, kterou sám označuje jako tajný Superplán. S utajením to zase tolik nepřeháněl, protože ho s oblibou vypráví novinářům. Superplán se skládá ze tří kroků.
Nejdřív vydělá na prodeji luxusního elektrického sporťáku pro horních deset tisíc (Tesla Roadster). Jeho zisk použije na výrobu cenově dostupnější prémiové káry pro vyšší střední třídu (Tesla Model S) a nakonec rozjede velkovýrobu elektromobilu, který si bude moci dovolit skoro každá rodina.
Osudový vůz se nyní dostává na trh. Všichni napjatě čekají, jestli se proroctví o elektrickém spasiteli naplní.
První Model 3 skončil v garáži Elona Muska
První fotky a videa dlouho očekávaného elektromobilu Tesla Model 3 už obletěly svět.
Zatímco skalní příznivci Tesly upadají pomalu do extáze, ostatní řidiče zajímá cena a další parametry vozu. Američany vyjde na 35 tisíc dolarů (v přepočtu zhruba 800 tisíc Kč). S daňovými úlevami cenovka spadne na 27 500 USD. S dojezdem 345 km na jedno nabití půjde na trhu po krku Chevroletu Bolt.
Ten sice s plnou baterií urazí vzdálenost (383 km), ale zákazník si kvůli Chevroletu na elektřinu sáhne hlouběji do peněženky (29 995 USD po daňových úlevách, 37 500 bez nich).
Když si Model 3 objednáte nyní, nejdříve ho zaparkujete ve své garáži někdy v polovině příštího roku, ale pravděpodobně ještě později. Na svůj pětimístný sedan totiž stále čeká skoro půl milionu zájemců, kteří si ho po zaplacení zálohy ve výši 1 000 USD rezervovali už dříve.
První vyrobený Model 3 dostal k 46. narozeninám Elon Musk, dalších 30 majitelů získá klíčky od vozu koncem měsíce. Masová výroba se rozjede pozvolna. Pokud všechno půjde podle plánu v srpnu přibude dalších 100 vozů, v září už 1 500 a koncem letošního roku by montážní linky Tesly měly chrlit 5 tisíc elektromobilů pro masy týdně.
Nová epocha elektromobility dostane šanci, pokud se podaří toto číslo v roce 2018 zdvojnásobit. Otazník visí nad tím, jestli takové tempo bude stíhat letos zprovozněná, ale ještě nedokončená Gigatovárna v Nevadě.
Tesla postaví v Česku 2 nové dobíjecí stanice se Superchargery
Aby se vozítka na elektřinu stala stejně běžným vybavením domácnosti jako počítač nebo mikrovlnka, plánuje Tesla také rozšířit síť dobíjecích stanic. Počet rychlonabíječek Supercharger by měl z aktuálních téměř 6 tisíc poskočit na 10 tisíc.
Expanze nemine ani Českou republiku. Než oslavíme Silvestra 2017 ke stávající stanici v Humpolci přibudou další dvě super rychlé dobíjecí stanice v ČR, jedna u Prahy a druhá poblíž Olomouce.
Zdroj fotografií: Twitter Elona Muska (https://twitter.com/elonmusk)