https://www.youtube.com/watch?v=ykyxXgYLx08
18. června 1942 padli po hrdinném boji v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje v Resslově ulici v Praze parašutisté vyslaní z Velké Británie s cílem odstranit zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha.
Spolu s Janem Kubišem (1913-1942) a Josefem Gabčíkem (1912-1942) zde zemřela další pětice československých vojáků – Adolf Opálka (1915-1942), Jaroslav Švarc (1914-1942), Jan Hrubý (1915-1942), Josef Bublík (1920-1942) a Josef Valčík (1914-1942).
Hrdinství parašutistů se odrazilo v několika filmech, které byly od 27. 5. 1942 natočeny. Prvenství patří rakouskému režisérovi Fritzu Langovi (1890–1976) mimo jiné autorovi slavného filmu Metropolis), jenž již v roce 1943 natáčí v emigraci v USA film Hangmen also Die!
Spíše než věrnou rekonstrukcí průběhu celé akce je tento film působivým válečným thrillerem, který ve své době fungoval i jako protinacistická propaganda.
Překvapivě dlouhou pauzu, kdy filmaři o tento nesporně zajímavý námět neměli zájem, ukončil až Jiří Sequens v roce 1964. Jeho Atentát je bezesporu doposud nejvěrnějším zaznamenáním událostí samotného atentátu, doby jeho příprav i toho, co následovalo.
Drobné historické nepřesnosti a úmyslné pozměnění jmen některých aktérů je asi to jediné, co lze filmu vytknout.
Podobně dokumentárně zpracovaný byl samotný útok v jinak propagandě poplatném Vávrově snímku Sokolovo z roku 1974.
Napodobit Sequensův Atentát se pokusili v roce 1975 Američané pod taktovkou Lewise Gilberta (do té doby se mohl pochlubit například bondovkou Žiješ jen dvakrát, či válečným Potopte Bismarck!). Akční podívaná je vykoupena řadou historických nepřesností a omylů, z nichž patří i závěrečná scéna, kdy se v kryptě plné vody Gabčík s Kubišem vzájemně zastřelí.
Ani skutečnost, že na Heydrichův vůz atentátníci čekají na Smíchově, zatímco Heydrich jede z Panenských Břežan podle Vltavy, příliš se skutečností nekoresponduje. Ale nešť! Jen jim nemusela jít od úst pára, protože koncem května bývá v Praze většinou teplo….
Dokumentární Opus pro smrtihlava se navzdory době svého vzniku – v roce 1984 – poměrně dobře vypořádal s ideologií. Jisté úlitby vládnoucí „státostraně“ sice v komentáři zazní, ale jsou bohatě vyváženy množstvím autentických filmových záběrů.
Krátce po revoluci v roce 1992 natočil „hraný dokument“ SS-3: Atentát na Heydricha režisér Jan Kaplan, jemuž odborně radil badatel Jaroslav Čvančara. Sice podobně jako Operation Daybreak přesunul místo atentátu z již přestavěné libeňské zatáčky, ale zvolil alespoň vzhledově podobnou lokalitu nad Prašným mostem na Brusnici.
To samotná akce útoku na Heydrichův mercedes na poslední chvíli přidaná do filmu Petra Nikolaeva (*1957) Lidice, jenž byl natočen v roce 2011, trpí značně amatérským ztvárněním.
V loňském a letošním roce se do distribuce dostaly další dva snímky. V roce 2016 to byl Anthropoid, jehož režisérem je Sean Ellis, který jej natáčel v českých exteriérech a do hlavních rolí obsadil Ciliana Murphyho a Jamie Dornana.
Mnoho rolí hráli čeští herci. Film se snaží o odpovídající historické ztvárnění, což se mu ne vždy zcela podaří. Nicméně zahraničnímu divákovi ukáže, že Čechoslováci měli i jiný odboj, než „pouhé“ piloty účastnící se Bitvy o Británii.
Letošní Smrtihlav (v originále Muž se železným srdcem) je převedením románu Laurenta Bineta HHhH na filmové plátno. Postaral se o to Cédric Jimenez a jeho film si s historickou věrností příliš hlavu neláme.
Vlastně s ní má minimum společného. Již sám fakt, že se nenatáčel v Praze, ale Budapešti naznačuje, že český divák nebude s výsledkem zřejmě velmi spokojen. Film je rozdělen do dvou polovin, z nichž první je věnována Reionhardu Heydrichovi a jeho vzestupu ve strukturách nacistické Třetí říše.
Druhá polovina je zacílena na parašutisty a domácí odboj. Jenže scénář je ve snaze ukázat toho co nejvíce příliš děravý, divák, který nemá o českých dějinách nějaké povědomí, bude často tápat „kdo je kdo“.
O historických a jiných omylech nemá smysl se blíže zmiňovat, je jich totiž příliš mnoho…
Vrcholem dokumentární tvorby zůstává cyklus České televize Heydrich – konečné řešení, který ve 44 dílech mapuje osudy nejen samotných parašutistů a jejich cíle, ale i spolupracovníků, bez nichž by se akce nemohla uskutečnit.