Brigádní generál Didi Ben-Yoash, bývalý šéf izraelských obrněných sil, představil projekt budoucího izraelského obrněného vozidla Carmel. Cílem je vyvinout technologický demonstrátor nové pásové obrněné platformy a ukázat světu realizovatelnost nových myšlenek a přístupů, které známe maximálně tak ze sci-fi.
Vývojáři se pokusí unikátním způsobem zkombinovat balistickou ochranu, nízkou hmotnost, maximální možnou automatizaci, palebnou sílu a strategickou mobilitu. Vozidlo by mělo sloužit především pro operace v městském prostředí.
Neznamená to ale, že by se v izraelské armádě objevily v brzké době nové tanky nebo bojová vozidla. Technologie vyvinuté prostřednictvím projektu Carmel poslouží prozatím k modernizaci tanku Merkava, pásového obrněného transportéru Namer a kolového transportéru Eitan.
Kupříkladu tank Merkava IV zůstane po vylepšení na verzi Barak ve výzbroji minimálně po následující dekádu.
Na nový Carmel tak budeme muset ještě nějaký čas počkat. Podle Matzliacha, vedoucího Tankové administrativy MANTAK, bude Carmel dvakrát lehčí než Merkava IV. Součástí výbavy bude nejnovější aktivní ochranný systém APS proti PTŘS, RPG, ale také proti tankové munici a dále možnost zvýšit/snížit balistickou ochranu a to podle působnosti vozidla.
Posádku demonstrátoru Carmel budou tvořit dva nebo tři vojáci. Cílem je ale vytvořit v budoucnu plně robotické vozidlo. Co se týká pohonu, měl by být použit hybridní, s největší pravděpodobností diesel-elektrický.
Tím vroste pohyblivost vozidla a sníží se spotřeba. Hybridní pohon zároveň poskytne lepšího využití vnitřního prostoru a umožní na krátký čas tichý provoz nebo jízdu.
Do projektu se zapojily prozatím tři izraelské společnosti, Rafael, Elbit Systems a IAI.