Norské společnosti YARA a KONGSBERG začaly pracovat na projektu autonomní elektrické nákladní lodi YARA Birkeland. Ta by měla pomoci snížit emise v ovzduší díky omezení až 40 tisíc jízd kamionů ročně mezi městy Porsgrunn, Brevik a Larvik.
První elektrické lodě vyplují již nadcházející rok. Cílem norských firem je ale vybudovat flotilu bez lidské posádky. Podobný systém se pomalu začíná rozmáhat v oblasti automobilů. Denně tak můžeme na silnicích vidět tzv.
elektromobily. V současnosti je sice řízení lodí v řadě směru automatické, mohutné nákladní lodě ale používají výkonné spalovací motory, které zvyšují emise a produkují množství odpadu do moře.
Název YARA Birkeland vychází ze jména zakladatele a výzkumníka společnosti YARA, Kristiana Birkelanda a jedná se o první komerčně autonomní elektrickou nákladní loď, která má sloužit pro přepravu kontejnerů.
Tato společnost každý den za pomoci více než stovky kamionů přepravuje zboží. Ročně se jedná o 40 tisíc jízd a více než 20 tisíc kontejnerů. Projektu se účastní i další firma. Většinu hlavních technologií jako jsou elektrické motory, baterie a řídící systémy bude vyvíjet a dodávat společnost Kongsberg.
Kromě přepravy se počítá rovněž s autonomním robotickým nakládáním a vykládáním kontejnerů v docích.