Myšlenka autonomního vozidla není nikterak nová. V USA se objevila už v padesátých letech minulého století, v současnosti však postupně dostává reálné obrysy. Je možné se setkat s testovacím provozem plně autonomních autobusů v reálném silničním provozu v USA, Asii, ale i v Evropě..
Nejblíže České republice dochází k podobnému testování ve Švýcarsku. Konkrétně v Sionu, hlavním městě kantonu Valais. Po městě jezdí dva autonomní elektrické minibusy „PostBus“, každý z nich má kapacitu 11 pasažérů.
Jsou nasazovány do různých typů silničního provozu. Od rušných ulic města až po pěší zóny. Pohybují se maximální rychlostí 20 km/h.
Zcela autonomní vozidla bez řidiče vyvolají revoluci nejenom v organizaci veřejné osobní dopravy, ale třeba i v městské logistice. „Co se týče logistiky, dnes se využívají autonomní vozidla ve skladech a logistických areálech,“ uvádí Martin Pichl, zástupce ředitele a vedoucí oddělení inteligentních dopravních systémů a výzkumu, vývoje a inovací.
„Kromě těchto areálů se mohou autonomní vozidla uplatnit třeba při rozvážce zboží na posledním úseku distribuce v centrech měst nebo při doručování zásilek.“.
Autonomní mobilita nemusí být využita jen v rámci městské mobility, ale třeba také jako ekologicky příznivá doprava pro obyvatele obcí i pro návštěvníky národních parků. Musíme také počítat s tím, že populace stárne a u některých řidičů ve velmi pokročilém věku nastává úbytek některých duševních a tělesných funkcí. To je riziko, které může mít vliv na schopnost řízení motorového vozidla.
„Pro systematický rozvoj autonomních vozidel je důležité, aby s touto technologií počítaly také dopravní strategie,“ řekl 21. STOLETÍ Martin Pichl z Ministerstva dopravy ČR.