https://www.youtube.com/watch?v=6BCgl2uumlI
Wankelův motor je typem spalovacího motoru s rotačním pístem. Využívá princip rozpínání plynů. Jeho duchovním otcem se stal německý konstruktér Felix Wankel (1902 – 1988). Princip Wankelova motoru je založen na tom, že rotační píst se otáčí okolo pevné osy otáčení.
Vyvážení motoru se dosahuje tím, že v konstrukci jsou použity dva písty. Felix Wankel na svém motoru pracoval dlouhou dobu, o čemž svědčí fakt, že první z řady patentů, které se na motoru podílejí, pochází již z roku 1929.
Po druhé světové válce, konkrétně v roce 1950, začal F. Wankel vyvíjet rotační motor pro automobilku NSU. Prototyp dokončil v roce 1957 a v 60. letech se jeho motor stával konkurencí pro motor „klasický“.
První sériově vyráběné auto poháněné jednorotorovým motorem Wankel bylo kupé NSU Wankel Spider, které se vyrábělo v letech 1964 – 1967. Robustní sedan NSU RO80 s Wankelovým motorem se dokonce stal evropským automobilem roku 1968.
Nespornou výhodou tohoto motoru je, že je menší, lehčí a lze jej lépe vyvážit než běžný pístový motor. Má i klidnější chod. Ovšem do popředí se stále silněji začaly dostávat i jeho nedostatky – Wankelův motor trpí nadměrnou spotřebou oleje, nevýhodným spalovacím poměrem a nemožností zvýšit kompresní poměr a také vyšší spotřebou paliva.
To se projevilo zvláště při ropné krizi v 70. letech minulého století a společnosti, které Wankelův motor využívaly (NSU, Citroen), od něj ustoupily.
Ve výrobě jej dodnes udržela pouze japonská automobilka Mazda, která Wankelovy motory montuje do svých sportovních vozů (např. Mazda RX-8).