Evropská civilizace stále obecně vnímá muže jako silné, praktické, asertivní, energické a samostatné. Je samozřejmě otázkou, zda je tomu skutečně tak, zvláště ve chvíli, kdy se z řady mužů stávají tzv.
metrosexuálové – tedy muži, pro něž je středobodem zájmu vlastní vizáž. Takový chlapík by se možná výborně cítil v horách Nové Guineje. Tam totiž žije zajímavý kmen, zvaný Čambuli..
Příslušníci tohoto kmene rozlišují mezi rolí muže a ženy ve společnosti. Ovšem pozor, tyto role jsou přesně opačné, než je tomu u Evropanů. Vládne zde naprostý matriarchát, žena je hlavou rodiny a muž se stará o domácí práce.
Už malé děti jsou k tomuto modelu vedeny, děvčata si hrají se zbraněmi, kdežto chlapci se šperky a s ozdobami.
Muži z kmene Čambuli mají tedy vlastnosti, které se v našem kulturním kontextu zpravidla přisuzují ženám. Jsou mírní, fintiví, rádi pomlouvají. Samostatnost rozhodně není jejich silnou stránkou. Podobně jako se babičky scházejí u pletení a při té příležitosti proberou vše možné, čambulijští muži mají své chýše, kde se setkávají u různých drobných ručních prací.
Zatímco šijí šaty nebo navlékají korále, zhodnotí všechny možné vztahy mezi členy kmene a přitom se mnohokrát pohádají. Velkou část svého času věnují tomu, aby dobře vypadali.
Zatímco čambulijští chlapi klevetí, ženy se starají o přežití kmene. Starají se o úrodu, vyrážejí lovit zvěř a ryby. Rozhodně se pro ně nehodí české úsloví, že ženy jsou slabším pohlavím. Důležitý ekonomický artikl kmene, totiž sítě proti moskytům, vyrábějí také ženy.
Na trh s nimi ovšem chodí muži, pro ně je prodej sítěk velmi atraktivní činnost. Při této příležitosti se totiž mohou na veřejnosti ukázat v tom nejkrásnějším oblečení, které v šatníku mají. Výlet na trh si ovšem žádný muž nesmí dovolit, pokud mu jej jeho žena výslovně nepovolí.
Veškerá ekonomika i diplomacie kmene jsou zde pod kontrolou žen. Co se týče navazování a iniciace sexuálních vztahů, i zde hrají ženy prim. Podobně jako evropský muž touží po krásné ženě, čambulijská žena si pro život vybírá hezkého partnera, který pokud možno umí vařit.
Muž se nesmí oženit, pokud jsou ženy z jeho nejužší rodiny proti, obvykle zde má hlavní slovo jeho matka, ale názor sester je také důležitý. Slabším pohlavím u tohoto kmene jsou zkrátka chlapi a místní ženy je tak také chápou.
Není bez zajímavosti, že mezi čambulijskými muži je velmi rozšířená homosexualita. I ženy k sobě navzájem mívají přátelské a otevřené vztahy. Role pohlaví u kmene Čambuli ukazují, jaký vliv může mít na člověka výchova.
Zároveň je z něj patrné i to, že pouhý biologický výklad role obou pohlaví může být poněkud zavádějící.