Studie využívající magnetickou rezonanci mozku odhalila možnou biologickou souvislost mezi hudebním vzděláváním malých dětí a zlepšením výkonnosti mozku u dětí i dospělých hudebníků.
Výzkum ukázal, že hudebně nadané dětí mají kognitivní procesy na vysoké úrovni. Snadnější učení jim umožňuje rychle zpracovávat informace, řešit problémy, plánovat a činit správná rozhodnutí.
Právě tyto schopnosti jsou často důležitějšími předpoklady k dosažení akademického titulu a úspěšného profesního života než je třeba hodnota IQ.
Obecně se soudí, že přípravné testy a všeobecné vzdělání připraví mladé lidi na pozdější studium daleko lépe než hudební výchova, která je v učebních osnovách základních škol spíše opomíjeným předmětem.
Realita je ale zdá, trochu jiná. Výzkum však nepřihlížel k dalším faktorům, které mohou ovlivňovat schopnost učit se, jako je například socioekonomický status dětí.