Budoucnost dopravy: auta bez řidičů

Ulice evropských měst jsou dennodenně ucpané nadměrným provozem, blokují je nehody, práce na silnicích a další nebezpečné situace. Není divu, že se 90 % Evropanů domnívá, že by dopravní zatížení jejich měst či čtvrtí potřebovalo vylepšit.

Londýnské letiště Heathrow nabízí pohled na dopravní systémy budoucnosti a zároveň demonstruje výsledky celoevropské technologické spolupráce.

Jedná se o celosvětově první automatizované cestování, kdy tzv. „pody“ kyvadlově převážejí cestující po určené trase mezi parkovištěm a terminálem č. 5, a to bez řidiče i benzínu. Tato baterií poháněná vozítka byla zavedena v dubnu 2011, kdy nahradila dva zastaralé dieselové autobusy, které pendlovaly po letišti celý den, bez ohledu na počet přepravovaných cestujících.

Pody však pro cestující jezdí až po vyžádání, což vede k úspoře paliva a menšímu znečišťování.

Pody dosahují rychlosti až 35 km/h a značení na silnici sledují pomocí optické navigace. Jsou tiché, pohodlné a ovládají se stiskem jediného tlačítka. V budoucnu by tato vozítka využívající systém ULTra mohla tvořit síť automatizovaných vozidel, která by propojovala Heathrow a další evropská letiště s dopravními uzly, centry měst či jinými významnými body.

Automatizované „kyberautomobily“ na letišti Heathrow tvoří jádro výzkumného projektu CityMobil financovaného EU. Unikátní výzkumný tým projektu CityMobil spojil odborníky a odborné znalosti v rámci ryze evropského vědeckého úsilí a pracoval na vývoji zcela nových druhů městské dopravy.

Vycházel z myšlenky nahradit klasické automobily a autobusy vozítky, která by cestujícím byla k dispozici na vyžádání, a poloautomatickými autobusy využívajícími jak tramvajové troleje, tak zabudovaný spalovací motor.

„Dokázali jsme, že jsou tato vozidla technicky proveditelná,“ uvedla Suzanne Hoadley z bruselské organizace Polis, jednoho z 29 partnerů projektu CityMobil. „Očekáváme, že se v nadcházejících letech bude počet těchto systémů zaváděných v Evropě postupně zvyšovat.“

Ve snaze rozšířit jeho potenciál vytvořil výzkumný tým projektu CityMobil průběžný program výzkumu a vývoje, do něhož se mohlo zapojit více vědeckých pracovníků a jenž měl podnítit větší množství inovací.

Tento program měl také omezit administrativní překážky kladené automatizovaným vozidlům, poradit vládním úředníkům, jak mohou být nové druhy dopravy užitečné, a obeznámit širší vědeckou a dopravní obec s výsledky projektu.

Rovněž se snažil zlepšit to, jak veřejnost přijímá revoluční technologie, které mohou být v budoucnu zcela běžné.

Projekt má ohromný obchodní potenciál a mohl by vytvořit skutečně specializovaný segment trhu, který by Evropě přinesl hospodářský rozvoj, technologické inovace a pracovní místa. Projekt Citymobil již upoutal pozornost městských a letištních úředníků v celé Evropě i USA.

Kromě vozítek na letišti Heathrow byly v rámci projektu CityMobil zavedeny i hybridní autobusy v malebném přímořském španělském městě Castellón. Na trase mezi univerzitou a parkem v centru města mohou řidiči autobusů využívat samonaváděcí systém, který dohlíží na cestu, a do řízení zasáhnout pouze v případě nouze.

V rámci výstav projektu CityMobil ve Finsku, Francii, Itálii, Norsku a Spojeném království se lidé mohli svézt v kyberautomobilech a dalších technologicky vyspělých vozidlech.

Výzkumní pracovníci projektu CityMobil předpokládají, že si člověk v budoucnu bude moci přivolat kyberautomobil domů nebo na autobusovou zastávku, poté stiskne tlačítko příslušné cílové destinace a vozidlo jej tam po nejrychlejší trase automaticky odveze.

Bude to osobní taxi bez řidiče, který by mohl zabloudit nebo způsobit nehodu.

Automatizované pody jsou levnější než vysokorychlostní železniční doprava, a tím jsou atraktivní pro vlády snižující rozpočty. Spotřebovávají poloviční energii autobusů a čtvrtinovou energii automobilů.

Jednou by se mohly využívat i na běžných pozemních komunikacích. Tento systém by byl ideální pro starší osoby, osoby se zdravotním postižením a osoby bez řidičského oprávnění.

Pod vedením nizozemské organizace pro aplikovaný vědecký výzkum (TNO) obdržel projekt CityMobil z šestého rámcového programu pro výzkum a technický rozvoj Evropské komise podporu ve výši 11 milionů eur.

Pokračující iniciativa, jež ukončila činnost financovanou EU v prosinci 2011, spojila vládní agentury, specialisty na dopravní plánování a výrobu, univerzity a výzkumná střediska z jedenácti evropských zemí.

TZ: European Commission, DG Research & Innovation

Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Bezos rezignoval na plánovanou...

Americký podnikatel a zakladatel obchodního řetězce Amazon.com Jeff Bezos...

Jak vyrobit vodu ze vzduchu?

Již od nepaměti se lidé snažili zajistit co nejvhodnější podmínky pro...

Detekce plastového odpadu

Zdá se, že vodní hyacinty hrají důležitou roli při shromažďování a přepravě...

„MASAKRY“ ON-LINE: Co vidí...

Nikdy v historii médií nebylo tak jednoduché provádět dezinformace....

Hybridní americká jízda Valkýr

V severské mytologii jsou Valkýry ženy-dísy, které mají za úkol vybrat mrtvé...

Neověřené informace se šíří...

Zřejmě ten největší hoax o tom, že za smrt ptáků může 5G, odstartoval John Kuhles,...

Elektřinu z aut Toyota využije i...

Automobilka Toyota využila zkušenosti s vývojem elektrifikovaných vozidel i...

Když píše umělá inteligence

Umělá inteligence dlouhodobě fascinuje spisovatele sci-fi a fantasy. Knihy,...

Návrat k zaprášeným projektům: Vegas...

Když byl před několika lety poprvé představen světu unikátní koncept...

ČVUT v Praze patří podle...

ČVUT v Praze dosáhlo dalšího historického úspěchu – poprvé za dobu měření...

Nenechte si ujít další zajímavé články

V Údolí ohrožené divočiny vznikla nová stezka pro rodiny s dětmi

V Údolí ohrožené divočiny vznikla...

V novém rozvojovém území Zoo Liberec s názvem Údolí ohrožené divočiny...
Operaci šedého zákalu je bezpečné podstoupit i v létě

Operaci šedého zákalu je bezpečné...

Operace šedého zákalu je nejčastějším chirurgickým zákrokem na světě. Podle...
Odkaz nenáviděného diktátora: Ceaușescův palác má stropy vysoké i 20 metrů

Odkaz nenáviděného diktátora:...

Nevysoký diktátor vypadá v ohromném sále ještě menší. Náhle zatleská. Zvuk se...
Na léky nezapomínejte ani o letní dovolené

Na léky nezapomínejte ani o letní...

S příchodem léta se mnozí z nás chystají na dovolené, tráví více času na...
Zážitek podobný Tour de France? Zkuste indoor-cycling!

Zážitek podobný Tour de France?...

Přírodní scenérie v podobě horských horizontů francouzských Alp nebo pláží v...
Obratnou taktikou si Julius Caesar podmanil 300 nepřátelských kmenů

Obratnou taktikou si Julius Caesar...

Julius Caesar vyrazil roku 59 př. n. l. na válečné tažení dobýt Galii....
O klimatické podmínky Slovanské epopeje v Moravském Krumlově se starají technologie Siemens

O klimatické podmínky Slovanské...

Adekvátní podmínky u nejznámějšího díla secesního malíře Alfonse Muchy pomáhá...
Bešamel poprvé připravili už starověcí Řekové

Bešamel poprvé připravili už...

Co si představíte, když se řekne řecká kuchyně? Olivový olej, bylinky a zeleninu –...
Právo první noci: Musela se nevěsta podvolit svému feudálovi?

Právo první noci: Musela se...

V románech a filmech se velice často objevuje právo první noci. Hodně...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.