Formule z ČVUT slaví 3. místo

Studenti z ČVUT získali se svou vlastní  formulí se spalovacím motorem 3. místo na závodech Formula Student Hungary. Jde o významný úspěch, neboť konkurence byla obrovská. Tým studentů s názvem CTU CarTech navázal na své předchozí úspěchy – letos v červenci 19. místo z Německa a 2. místo z Barcelony z roku 2011. Mezinárodní soutěž Formula Student/SAE je celosvětově nejprestižnější studentskou konstrukční soutěží.

Tým CTU CarTech startoval v pořadí již na druhé soutěži této sezony se dvěma formulemi: na spalovací pohon (kategorie Combustion) a na elektrický pohon (kategorie Electric). „Spalovací“ formule prošla stejně jako předminulý týden v Německu technickou přejímkou naprosto hladce, bez potíží absolvovala i povinné testy náklonu, hluku a brzd. Elektroformule měla s technickou přejímkou drobné potíže, avšak ty se týmu podařilo rychle vyřešit. Bez problémů pak prošla zkouškou brzd, náklonu a zkouškou odolnosti proti vodě. Soutěž se konala v přístavu města Györ, kde bylo závodiště organizátory postaveno na betonové ploše. Větší drsnost povrchu oproti běžnému asfaltu vyžadovala odlišné nastavení vozu, na které však byl tým připraven, a s nezvyklými podmínkami se dokázal vyrovnat u obou nasazených formulí.

Statické disciplíny, ve kterých měly týmy za úkol prezentovat konstrukční návrh, analýzu nákladů a business plán, byly z české strany „okořeněny“ přímou účastí historicky první členky v jinak mužském týmu, která za CTU CarTech prezentovala business plán. V business plánu kategorie Combustion slavil tým historický úspěch, když dosáhl v této disciplíně na šesté místo. Poroty statických disciplín, které čítají povětšinou zkušené inženýry z průmyslu z celé Evropy, velmi ocenily českou formuli za celkové pojetí, technickou vyspělost, vizionářský koncept a také povedený vnější design vozu.

Pro elektroformuli byla maďarská soutěž první ostrou zkušeností, a úspěchem tak byla samotná účast ve všech disciplínách s minimem penalizací. V dynamických disciplínách si „spalovací“ formule CTU CarTech vedla perfektně. Piloti týmu si zkušeně poradili s průjezdem trati ve tvaru osmičky a v této dílčí disciplíně tak tým dosáhl na pěkné šesté místo. V disciplíně zaměřené na akceleraci skončila formule těsně druhá, v jízdě po technické trati, tedy v kvalifikaci na nedělní vytrvalostní závod, pak pátá. Elektrická formule dokázala také bodovat a to i přes to, že na papírově zkušenější týmy výkonově ztrácela.

Závěrečnou disciplínou byl vytrvalostní závod na 22 km, resp. 36 kol. První z dvojice formulí ČVUT se na start postavila formule elektrická. Ta prokázala rodovou příslušnost k vytrvalým vozům CTU CarTech, dokázala náročný závod dojet až do cíle a nakonec obsadit čtrnácté místo. „Spalovací“ formule přišla jako jedna z průběžně nejlepších na řadu až těsně před koncem. I přes úmorných 36°C ve stínu předvedli týmoví piloti vyrovnaný výkon, neporazili žádný kužel a zajeli do té doby absolutně nejlepší čas.

V očekávání tak bylo, jak si za doslova tropických podmínek poradí na rozpálené trati papírově nejlepší formule univerzit z Karlsruhe (Německo), Tallinnu (Estonsko) a Budapešti (domácí tým). Z počátku dosahovali jejich piloti výborných časů, všem se dokonce podařilo překonat české nejlepší kolo, avšak pravděpodobně kvůli nedostatku paliva začaly jejich formule s blížícím se cílem zpomalovat. Vůz studentů z Karlsruhe dokonce musel odstoupit v posledním kole. „Spalovací“ formule CTU CarTech tak brala ve vytrvalostním závodě první místo. Pro CTU CarTech znamenalo toto umístění zároveň celkové vítězství v dynamických disciplínách a tedy další historický milník ve fungování týmu.

V součtu všech disciplín (včetně statických) brala „spalovací“ formule CTU CarTech za 835,94 bodů 3. místo v celé soutěži Formula Student Hungary. Na druhou pozici přitom chybělo nepatrných 2,22 bodu.

Historicky první česká elektroformule si v premiéře nevedla vůbec špatně a dokázala bodovat ve všech soutěžních disciplínách. Ve spotřebě paliva, která se pro srovnání spalovacích vozů s elektrickými přepočítávala na emise CO2, dokonce obsadila skvělé 6. místo. V celkovém hodnocení, kde se porovnávaly všechny zúčastněné týmy bez rozdílu v typu pohonu (tedy elektro i spalovací motor), dosáhla elektroformule CTU CarTech výborného 19. místa v 40členném poli vozů konkurenčních univerzit.

Oficiální internetové a facebookové stránky projektu najdete na: http://cartech.cvut.cz/

– TZ ČVUT –

Rubriky:  Auto-moto Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Nejhezčí kombi roku 2019?

Nejhezčí kombi roku 2019?

Měl by patřit k tradičnímu manažerskému dress codu asi jako světle...
Elektromobily už jen s výstražnými zvuky

Elektromobily už jen...

Od 1. července 2019 musí být elektromobily podle nového nařízení EU...
Nový systém na detekci vozidel v protisměru

Nový systém na detekci vozidel v...

Student Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií Vysokého...
Česká města stále dusí automobilová doprava

Česká města stále dusí...

Že automobilová doprava založená na spalovacích motorech je jedním z největších...
Tiché elektromobily jsou minulostí. EU požaduje hlasitější zvuk…

Tiché elektromobily jsou minulostí....

Především s ohledem na bezpečnost chodců vstupuje v platnost nová legislativa EU,...
Budoucnost zas a znovu: VW rodinka na baterky

Budoucnost zas a znovu: VW...

Převratný Brouk, ikonický Golf, revoluční Passat… Volkswagen během...
Lev bude tankovat proud

Lev bude tankovat proud

Automobilka Peugeot ve Francii spustila ofenzívu elektrifikace...
Pneumatiky budoucnosti? Nepropíchnutelné a bez vzduchu

Pneumatiky budoucnosti?...

Známý francouzský výrobce pneumatik Michelin před několika dny představil...
Švédský zájemce o elektromobil vynalezl nabíjení za jízdy

Švédský zájemce o elektromobil...

Je to téměř osm let, co Švéd Dan Zethraeus koketoval s...
Škoda představí svůj první elektromobil na MS v hokeji

Škoda představí svůj první...

Jak možná víte, automobilka Škoda je hlavním sponzorem aktuálně...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Léky na pálení žáhy prý zvyšují riziko alergií

Léky na pálení žáhy prý zvyšují...

Za příčinami pyrózy a překyselení žaludku často stojí stres, špatné stravování...
Malý Superman Lee Quigley: Životní role ho vžene do náruče smrti!

Malý Superman Lee Quigley: Životní...

Komu se poštěstí, aby hned ve své první filmové roli vyfasoval za otce...
Erich Priebke: Do svých vojáků nalije koňak a poté vyráží vraždit

Erich Priebke: Do svých vojáků nalije...

Čtyřiadvacátý březnový den roku 1944 se stane bolavým dnem italských...
K zubaři bez strachu z bolesti

K zubaři bez strachu z bolesti

Vědci z University of Plymouth přišli s výzkumem kmenových buněk. Podle...
Pozůstatky největšího papouška byly nalezeny na Novém Zélandu

Pozůstatky největšího papouška...

Zřejmě největší druh papouška v historii objevili australští paleontologové....
Voják Paul Newman má z pekla štěstí: Modrookého frajera zachrání uši

Voják Paul Newman má z pekla štěstí:...

S trochou nadsázky se dá říct, že válku přivítá s otevřenou náručí. Vidí...
Leo Major: Hrdina, nebo šílenec? Sám osvobodí celé město

Leo Major: Hrdina, nebo šílenec?...

Druhá světová válka zná mnoho hrdinských činů a mnoho hrdinů. Ovšem...
Speciální schopnost: Vědci „naočkovali“ myším noční vidění

Speciální schopnost: Vědci...

Kdo by nechtěl vidět svět v nových barvách a dimenzích? Možnost, jak toho...
Takhle vypadají skutečná létající auta

Takhle vypadají skutečná...

S létajícími auty se lidé měli dlouhou dobu možnost setkat tak...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.