Formule z ČVUT slaví 3. místo

Studenti z ČVUT získali se svou vlastní  formulí se spalovacím motorem 3. místo na závodech Formula Student Hungary. Jde o významný úspěch, neboť konkurence byla obrovská. Tým studentů s názvem CTU CarTech navázal na své předchozí úspěchy – letos v červenci 19. místo z Německa a 2. místo z Barcelony z roku 2011. Mezinárodní soutěž Formula Student/SAE je celosvětově nejprestižnější studentskou konstrukční soutěží.

Tým CTU CarTech startoval v pořadí již na druhé soutěži této sezony se dvěma formulemi: na spalovací pohon (kategorie Combustion) a na elektrický pohon (kategorie Electric). „Spalovací“ formule prošla stejně jako předminulý týden v Německu technickou přejímkou naprosto hladce, bez potíží absolvovala i povinné testy náklonu, hluku a brzd. Elektroformule měla s technickou přejímkou drobné potíže, avšak ty se týmu podařilo rychle vyřešit. Bez problémů pak prošla zkouškou brzd, náklonu a zkouškou odolnosti proti vodě. Soutěž se konala v přístavu města Györ, kde bylo závodiště organizátory postaveno na betonové ploše. Větší drsnost povrchu oproti běžnému asfaltu vyžadovala odlišné nastavení vozu, na které však byl tým připraven, a s nezvyklými podmínkami se dokázal vyrovnat u obou nasazených formulí.

Statické disciplíny, ve kterých měly týmy za úkol prezentovat konstrukční návrh, analýzu nákladů a business plán, byly z české strany „okořeněny“ přímou účastí historicky první členky v jinak mužském týmu, která za CTU CarTech prezentovala business plán. V business plánu kategorie Combustion slavil tým historický úspěch, když dosáhl v této disciplíně na šesté místo. Poroty statických disciplín, které čítají povětšinou zkušené inženýry z průmyslu z celé Evropy, velmi ocenily českou formuli za celkové pojetí, technickou vyspělost, vizionářský koncept a také povedený vnější design vozu.

Pro elektroformuli byla maďarská soutěž první ostrou zkušeností, a úspěchem tak byla samotná účast ve všech disciplínách s minimem penalizací. V dynamických disciplínách si „spalovací“ formule CTU CarTech vedla perfektně. Piloti týmu si zkušeně poradili s průjezdem trati ve tvaru osmičky a v této dílčí disciplíně tak tým dosáhl na pěkné šesté místo. V disciplíně zaměřené na akceleraci skončila formule těsně druhá, v jízdě po technické trati, tedy v kvalifikaci na nedělní vytrvalostní závod, pak pátá. Elektrická formule dokázala také bodovat a to i přes to, že na papírově zkušenější týmy výkonově ztrácela.

Závěrečnou disciplínou byl vytrvalostní závod na 22 km, resp. 36 kol. První z dvojice formulí ČVUT se na start postavila formule elektrická. Ta prokázala rodovou příslušnost k vytrvalým vozům CTU CarTech, dokázala náročný závod dojet až do cíle a nakonec obsadit čtrnácté místo. „Spalovací“ formule přišla jako jedna z průběžně nejlepších na řadu až těsně před koncem. I přes úmorných 36°C ve stínu předvedli týmoví piloti vyrovnaný výkon, neporazili žádný kužel a zajeli do té doby absolutně nejlepší čas.

V očekávání tak bylo, jak si za doslova tropických podmínek poradí na rozpálené trati papírově nejlepší formule univerzit z Karlsruhe (Německo), Tallinnu (Estonsko) a Budapešti (domácí tým). Z počátku dosahovali jejich piloti výborných časů, všem se dokonce podařilo překonat české nejlepší kolo, avšak pravděpodobně kvůli nedostatku paliva začaly jejich formule s blížícím se cílem zpomalovat. Vůz studentů z Karlsruhe dokonce musel odstoupit v posledním kole. „Spalovací“ formule CTU CarTech tak brala ve vytrvalostním závodě první místo. Pro CTU CarTech znamenalo toto umístění zároveň celkové vítězství v dynamických disciplínách a tedy další historický milník ve fungování týmu.

V součtu všech disciplín (včetně statických) brala „spalovací“ formule CTU CarTech za 835,94 bodů 3. místo v celé soutěži Formula Student Hungary. Na druhou pozici přitom chybělo nepatrných 2,22 bodu.

Historicky první česká elektroformule si v premiéře nevedla vůbec špatně a dokázala bodovat ve všech soutěžních disciplínách. Ve spotřebě paliva, která se pro srovnání spalovacích vozů s elektrickými přepočítávala na emise CO2, dokonce obsadila skvělé 6. místo. V celkovém hodnocení, kde se porovnávaly všechny zúčastněné týmy bez rozdílu v typu pohonu (tedy elektro i spalovací motor), dosáhla elektroformule CTU CarTech výborného 19. místa v 40členném poli vozů konkurenčních univerzit.

Oficiální internetové a facebookové stránky projektu najdete na: http://cartech.cvut.cz/

– TZ ČVUT –

Rubriky:  Auto-moto Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Nový Peugeot 208: Světová premiéra začala v Česku

Nový Peugeot 208: Světová premiéra...

Ikonický prcek, vítr segmentu B (malých aut), na který dostanete glejt, že...
Samořídící auta nedokážou počítat s nebezpečnými lidskými řidiči. Vědci se je to snaží naučit

Samořídící auta nedokážou počítat s...

Vývoj autonomních vozidel jde sice rychle kupředu, ale k dokonalosti zbývá...
Revoluce v automobilismu: Tištěná elektronika made in JLR

Revoluce v automobilismu:...

Jaguar Land Rover jako první na světě vyvíjí technologii lehké elektroniky ve...
Uhasit hořící Teslu? Není to žádná sranda!

Uhasit hořící Teslu? Není to...

Minulý měsíc obletěla svět zpráva o nehodě Tesly v Rakousku. Vozidlo tehdy...
Muskova Tesla se za poslední rok vzchopila

Muskova Tesla se za poslední rok...

Tesla amerického podnikatele Elona Muska v letošním třetím čtvrtletí...
Odpočítávání do zahájení výroby ID.3

Odpočítávání do zahájení výroby...

Už jen 6 dní. Pak se zahájí sériová výroba elektromobilu ID.3. První vozidlo...
Tesla jako poslušný pejsek: Funkci přivolání vozu řidiči využili více než milionkrát

Tesla jako poslušný pejsek: Funkci...

Tradiční čtvrtletní zpráva Tesly se pochlubila jednak neočekávaně pozitivními...
Paříž zaplaví samoobslužné elektrické skútry

Paříž zaplaví samoobslužné...

Poslední dobou je (nejen) u nás stále běžnější kritika elektrokoloběžek Lime,...
Tesla může být v klidu. Britský Dyson upouští od svého projektu s elektromobily…

Tesla může být v klidu. Britský...

Společnost Dyson byla až dosud známá především svými vysoušeči rukou na...
Spása pro silnice? Švédská společnost vyvíjí minibusy jezdící do strany

Spása pro silnice? Švédská...

Představme si na chvíli, jak by to na silnicích vypadalo, kdyby vozidla...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Nadívaní kapouni, pečení vrabci i kaše ze žaludů: Co se u nás jedlo ve středověku?

Nadívaní kapouni, pečení vrabci i...

Zatímco majetní čeští stavové si dopřávali hojnost masa,...
Přínos, nebo pohroma? Husity ve vypálení sv. Víta zastaví na poslední chvíli!

Přínos, nebo pohroma? Husity ve...

Pražští konšelé s hrůzou v očích sledují, jak husitští zbrojnoši ukládají otepi...
V čem nám pomáhají jedovatá zvířata? Z jejich jedů se vyrábějí léky!

V čem nám pomáhají jedovatá zvířata?...

Setkání s jedovatým zvířetem může pro člověka dopadnout tragicky. Současná medicína...
Neuvěřitelné rostliny: Co dokážou?

Neuvěřitelné rostliny: Co dokážou?

Rostliny jsou všude a většinou nad nimi často moc...
Španělský středověk v Americe? Když přijedou stěhováci, možné je všechno

Španělský středověk v Americe? Když...

Až se někdy dostanete do Miami, určitě navštivte i klášter...
Jaká nejroztomilejší zvířata vás mohou zabít?

Jaká nejroztomilejší zvířata vás...

Některá z následujících zvířat běžně potkáváme. S dalšími se...
Jaké jsou nejkrásnější vánoční trhy v Evropě?

Jaké jsou nejkrásnější vánoční...

Pomalu ale jistě se nám blíží Vánoce a s nimi také období nejrůznějších...
Hoď si dítětem! Bude déle žít

Hoď si dítětem! Bude déle žít

Dav lidí se tlačí u věže chrámu a všichni napjatě hledí vzhůru....
Co je zvláštního ne neutronových hvězdách?

Co je zvláštního ne neutronových...

Neutronová hvězda je astronomické těleso tvořené převážně...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.