Formule z ČVUT slaví 3. místo

Studenti z ČVUT získali se svou vlastní  formulí se spalovacím motorem 3. místo na závodech Formula Student Hungary. Jde o významný úspěch, neboť konkurence byla obrovská. Tým studentů s názvem CTU CarTech navázal na své předchozí úspěchy – letos v červenci 19. místo z Německa a 2. místo z Barcelony z roku 2011. Mezinárodní soutěž Formula Student/SAE je celosvětově nejprestižnější studentskou konstrukční soutěží.

Tým CTU CarTech startoval v pořadí již na druhé soutěži této sezony se dvěma formulemi: na spalovací pohon (kategorie Combustion) a na elektrický pohon (kategorie Electric). „Spalovací“ formule prošla stejně jako předminulý týden v Německu technickou přejímkou naprosto hladce, bez potíží absolvovala i povinné testy náklonu, hluku a brzd. Elektroformule měla s technickou přejímkou drobné potíže, avšak ty se týmu podařilo rychle vyřešit. Bez problémů pak prošla zkouškou brzd, náklonu a zkouškou odolnosti proti vodě. Soutěž se konala v přístavu města Györ, kde bylo závodiště organizátory postaveno na betonové ploše. Větší drsnost povrchu oproti běžnému asfaltu vyžadovala odlišné nastavení vozu, na které však byl tým připraven, a s nezvyklými podmínkami se dokázal vyrovnat u obou nasazených formulí.

Statické disciplíny, ve kterých měly týmy za úkol prezentovat konstrukční návrh, analýzu nákladů a business plán, byly z české strany „okořeněny“ přímou účastí historicky první členky v jinak mužském týmu, která za CTU CarTech prezentovala business plán. V business plánu kategorie Combustion slavil tým historický úspěch, když dosáhl v této disciplíně na šesté místo. Poroty statických disciplín, které čítají povětšinou zkušené inženýry z průmyslu z celé Evropy, velmi ocenily českou formuli za celkové pojetí, technickou vyspělost, vizionářský koncept a také povedený vnější design vozu.

Pro elektroformuli byla maďarská soutěž první ostrou zkušeností, a úspěchem tak byla samotná účast ve všech disciplínách s minimem penalizací. V dynamických disciplínách si „spalovací“ formule CTU CarTech vedla perfektně. Piloti týmu si zkušeně poradili s průjezdem trati ve tvaru osmičky a v této dílčí disciplíně tak tým dosáhl na pěkné šesté místo. V disciplíně zaměřené na akceleraci skončila formule těsně druhá, v jízdě po technické trati, tedy v kvalifikaci na nedělní vytrvalostní závod, pak pátá. Elektrická formule dokázala také bodovat a to i přes to, že na papírově zkušenější týmy výkonově ztrácela.

Závěrečnou disciplínou byl vytrvalostní závod na 22 km, resp. 36 kol. První z dvojice formulí ČVUT se na start postavila formule elektrická. Ta prokázala rodovou příslušnost k vytrvalým vozům CTU CarTech, dokázala náročný závod dojet až do cíle a nakonec obsadit čtrnácté místo. „Spalovací“ formule přišla jako jedna z průběžně nejlepších na řadu až těsně před koncem. I přes úmorných 36°C ve stínu předvedli týmoví piloti vyrovnaný výkon, neporazili žádný kužel a zajeli do té doby absolutně nejlepší čas.

V očekávání tak bylo, jak si za doslova tropických podmínek poradí na rozpálené trati papírově nejlepší formule univerzit z Karlsruhe (Německo), Tallinnu (Estonsko) a Budapešti (domácí tým). Z počátku dosahovali jejich piloti výborných časů, všem se dokonce podařilo překonat české nejlepší kolo, avšak pravděpodobně kvůli nedostatku paliva začaly jejich formule s blížícím se cílem zpomalovat. Vůz studentů z Karlsruhe dokonce musel odstoupit v posledním kole. „Spalovací“ formule CTU CarTech tak brala ve vytrvalostním závodě první místo. Pro CTU CarTech znamenalo toto umístění zároveň celkové vítězství v dynamických disciplínách a tedy další historický milník ve fungování týmu.

V součtu všech disciplín (včetně statických) brala „spalovací“ formule CTU CarTech za 835,94 bodů 3. místo v celé soutěži Formula Student Hungary. Na druhou pozici přitom chybělo nepatrných 2,22 bodu.

Historicky první česká elektroformule si v premiéře nevedla vůbec špatně a dokázala bodovat ve všech soutěžních disciplínách. Ve spotřebě paliva, která se pro srovnání spalovacích vozů s elektrickými přepočítávala na emise CO2, dokonce obsadila skvělé 6. místo. V celkovém hodnocení, kde se porovnávaly všechny zúčastněné týmy bez rozdílu v typu pohonu (tedy elektro i spalovací motor), dosáhla elektroformule CTU CarTech výborného 19. místa v 40členném poli vozů konkurenčních univerzit.

Oficiální internetové a facebookové stránky projektu najdete na: http://cartech.cvut.cz/

– TZ ČVUT –

Rubriky:  Auto-moto Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Autonomní roboti-zabijáci čekají na svou chvíli. Bude to již za dva roky?

Autonomní roboti-zabijáci čekají...

Na webu Vox se před několika dny objevil článek na téma autonomních...
Byl vyhlášen 13. ročník projektu L´Oréal UNESCO Pro ženy ve vědě

Byl vyhlášen 13. ročník projektu...

Projekt společnosti L’Oréal a Světové organizace UNESCO podporuje mladé...
První nositelný senzor bez baterie pro zlepšení bezpečnosti pokožky na slunci

První nositelný senzor bez baterie...

Firma La Roche-Posay tento týden oznámila celosvětové uvedení My Skin...
Čeští vědci budou v poušti vyrábět vodu ze vzduchu

Čeští vědci budou v poušti...

Ze sídla Univerzitního centra energeticky efektivních budov ČVUT v Buštěhradu byl...
2030: Takhle vypadá revoluce v městské dopravě

2030: Takhle vypadá revoluce v...

Ráno bus, odpoledne rozvoz zboží, večer popelář. Jedna modulární platforma,...
Budoucnost zas a znovu: VW rodinka na baterky

Budoucnost zas a znovu: VW...

Převratný Brouk, ikonický Golf, revoluční Passat… Volkswagen během...
Česká republika je království spamů

Česká republika je království spamů

Podle nejnovějších údajů expertů na kybernetickou bezpečnost z února 2019 odchází z Česka...
Lev bude tankovat proud

Lev bude tankovat proud

Automobilka Peugeot ve Francii spustila ofenzívu elektrifikace...
Laser vyhledá a zničí nádorové buňky

Laser vyhledá a zničí nádorové...

Za novým zařízením, které dokáže vyhledávat a úspěšně eliminovat...
ČVUT řeší, jak pomoci záchranářům

ČVUT řeší, jak pomoci záchranářům

Odborníci z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze vyvinuli simulátor, který změní způsob...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Lipník nad Bečvou překvapí

Lipník nad Bečvou překvapí

Asi 10 kilometrů východně od Olomouce nalezneme malebné městečko Lipník nad...
Kostel sv. Josefa při kapucínském klášteře ve Fulneku

Kostel sv. Josefa při kapucínském...

V severomoravském Fulneku (20 kilometrů jihozápadně od Ostravy) najdeme...
Cyklovýlet: Projížďka Českou Kanadou

Cyklovýlet: Projížďka Českou...

Tento výlet nás zavede do oblasti Třeboňské pánve, kraje rybníků a...
Bojiště budoucnosti: Když válčí roboti a zobou se zázračné pilule

Bojiště budoucnosti: Když válčí...

Helma, která snímá tep, a do žil pumpuje koňskou sílu, robotická pomoc, jakmile tělo...
Procházka v korunách lipenských stromů stromů

Procházka v korunách lipenských...

Stezka korunami stromů je celorepublikový unikát a vůbec první stezka...
Dechberoucí zámek Kratochvíle

Dechberoucí zámek Kratochvíle

Severozápadně od Českých Budějovic se poblíž městečka Netolice nachází...
Nejlepší německé zábavní parky

Nejlepší německé zábavní parky

Francie má svůj Eurodisneyland, Vídeň Prátr, ale víte, kde zábavní...
Itálie, země plná skvostů

Itálie, země plná skvostů

Když českou kotlinu ještě pokrývaly lesy, v Itálii už se stavěly...
Šumavský discgolf: adrenalinová zábava pro celou rodinu

Šumavský discgolf: adrenalinová...

Spojením golfu a frisbee vznikla zábava pro malé i velké, zkrátka u discgolfu se...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.