Tamara i Věra neměly o nápadníky nouzi

K moderní době patří různé radiolokátory. Mohou být třeba postrachem příliš rychlých motoristů. Plní však i závažnější úkoly – třeba při předpovídání počasí či řízení hustého leteckého provozu. Vcelku samozřejmé je pak využití v armádě.

Pro americké letectvo to je šok! Píše se 28. březen 1999, v Jugoslávii zuří válka a chlouba Američanů – „neviditelný“ letoun F 117-A Nightwhawk vybavený technologií stealth, jež jej měla učinit pro nepřátelské radary nezachytitelným – je v 8.

15 ráno nečekaně zasažen ruskou raketou Isajev S-125 Něva. Ze 13 kilometrů se prudce poroučí na zem a letoun v ceně takřka miliardy korun se mění v hromadu šrotu. Sestřel přitom není náhodný, jde o naprosto cílený zásah!

Američané horečně zjišťují, co za tím stojí. Kdo mohl prokouknout neviditelnost? Nakonec dojdou k jednoznačnému verdiktu – je to československý radar Tamara v srbských službách.

Z Ostravy až do Německa Byla to doslova přelomová technologie, kterou dokázala Tamara vládnout. Mobilní radarové zařízení, na jehož přepravu stačilo 8 nákladních vozů Tatra, dokázala vycvičená posádka složit a zase rozložit během pouhé hodiny.

„Zelený válec na stožáru, který vypadá jako holubník, byla anténa. Tubus byl 25 metrů vysoký a nesměl se rozkývat více než o 1,5 stupně,“ dozvědělo se 21. STOLETÍ od ing. Petra Svobody, který se na vývoji Tamary podílel.

Tamara měla dobrou paměť Namísto do té doby běžných šesti anténních aparatur stačily Tamaře pouhé tři. Přitom se dosah radaru zvýšil až na 450 km (takže například radar umístěný u Ostravy by dokázal identifikovat cíle už na německém území).

Zařízení dokázalo rozpoznat a sledovat trasy až 72 letadel, jejichž typy předtím obsluha uložila do paměti. Z celkem 23 vyrobených kusů 15 putovalo do Sovětského svazu, jeden komplex se dostal do NDR, a po sjednocení Německa nadchl odborníky Bundeswehru.

Spokojení byli nakonec i experti z USA, ke kterým se dostala sestava určená pro Omán.

Věra dokáže divy Výrobce tohoto unikátu – státní podnik Tesla Pardubice – nakonec v roce 1991 kupodivu zkrachoval. Naštěstí chytré hlavy, které se vývojem a výrobou pasivních lokátorů zabývaly, založily společnost ERA v Pardubicích.

V polovině 90. let 20. století se tam zrodil nejmodernější „hledač letadel“ – Věra. Od Tamary se liší přesností i kapacitou zpracování. Věra ke zjišťování cílů používá nejméně tři bezobslužné stacionární přijímací stanice (každou o hmotnosti jen 25 kg), rozmístěné na vhodných výškových dominantách v terénu.

Nechybí ani centrální procesorová stanice. Dosah anténních aparatur je až 500 km, zvýšil se tedy o dalších minimálně 50 km. Pouhé 3 systémy, které naši vojáci mají k dispozici, pokrývají celé území ČR a velkou část vzdušného prostoru okolních států.

Slouží také civilistům Je jasné, že po tato unikátním zabezpečovacím zařízení sáhl i sektor civilního letectva. S tímto systémem se tak můžeme setkat třeba na několika letištích, např. v německém Braunschweigu, v dánské Kodani, ve španělské Palma de Mallorca i jinde.

Čím jsou české radary výjimečné? V boji představuje pro osádky radarů značné nebezpečí aktivní vysílání radiolokátorů. Ne že by byly ohroženy elektromagnetickým vlněním, ale kvůli nutnosti vysílání vln do éteru jsou „běžné radary“ snadno zaměřitelné a hrozí jim tedy napadení.

A pak přišel nápad, jak se tohoto rizika zbavit. Vzniklo to, co široká veřejnost zná jako tzv. „špionážní“ či „pasivní“ radar, a o čem odborníci hovoří jako o „radiotechnickém pátrači“. Oproti klasickým radarům, které střídají vysílání a příjem rádiových vln, jsou pasivní lokátory „zcela potichu“. Jen přijímají elektromagnetické záření z okolí. Moderní letouny mají řadu aktivních palubních systémů zajišťujících bezpečnost letu. Totéž platí i pro bojovou činnost. Vzdušné objekty vyzařují signály s různou modulací, výkonem i kmitočtem nosné vlny.

Vše s chutí zachycují antény radiotechnických pátračů. Základ „zázračného“ zařízení tvoří soustava tří a více stanic s vlastní „anténou“. Zachycuje impulzy, které vydávají sledované objekty. Podle časových rozdílů na každé z nich se dá komplexně matematicky vypočítat poloha cíle.

Ačkoli se pohybuje, neoklame výkonné počítače, které přesně určí jeho aktuální pozici.

Dodnes neznáme pravdu! Princip technologie „pasivního radaru“ je překvapivě jednoduchý. O to složitější je však pátrání, kam všude se tento skvělý hlídač dostal. Prodej totiž i po roce 1989 silně ovlivňovala politika.

V roce 2003 o systém Věra projevily zájem například Egypt, Malajsie, Pákistán, Vietnam a hlavně Čína. Ministerstvo průmyslu a obchodu na jaře roku 2004 vydalo licenci na prodej šesti kompletů do Číny.

Šlo o zakázku za 2,5 miliardy korun. V květnu 2004 tehdejší šéf americké diplomacie Colin Powell osobním dopisem požádal českého premiéra Vladimíra Špidlu, aby vláda zakázku zrušila. To se také stalo!

Zájem o šest systémů Tamara v hodnotě 90 000 000 amerických dolarů měl později Írán. Podle listu The Washington Post obchodu zabránil tlak americké vlády. Kam však zabloudily kusy, jež byly ve výzbroji sovětské armády, se veřejnost asi už nedoví.

Na co nestačí ani Tamara ani Věra? Není pravda, že pasivní radiolokátory vždy odhalí letoun technologie Stealth. Když pilot vypne letový radar, radiotechnický pátrač ho na nebi nenajde. Ovšem, jakmile letoun začne svým radarem „osahávat“ cíle, je odhalen.

Elektromagnetické vlny jsou zvědavé Pojem RADAR je zkratkou slovního spojení Radio Detection and Ranging. Jde o metodu detekce a měření určitých parametrů. Základem jsou elektromagnetické vlny, které zařízení vysílá do prostoru.

Vlnění naráží do objektů (pozemních, vzdušných, námořních), od kterých se odráží. Část této energie se vrací zpět k radaru, který ji vyhodnotí. Takový je princip tzv. primárních radarů. Dvojí cestu „pátrajících“ vln k objektu a po odražení zpět eliminují tzv.

sekundární radiolokátory. Jde o aktivní radar, který k činnosti potřebuje na palubě letadla tzv. odpovídač. Na zemi je zařízení – dotazovač a dále přijímač sekundárního radaru. Dotazovač se v pravidelných intervalech dotazuje a odpovídač odpovídá kódem přiděleným pro daný let od řízení letového provozu.

Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Návrat důležitého smyslu

Vědci ze Švédska sledovali čtyři lidi, kteří v průběhu 3 až 7 let...

Taxi nové generace

Sny o malých létajících strojích, které by představovaly taxislužbu, mají...

Tesla na pranýři: Elektromobil měl...

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu se pouští do vyšetřování...

ROLLS-ROYCE – Ze silnice do oblak

Britská společnost Rolls-Royce je známá především díky svým luxusním...

Stále menší a menší plasty

Plasty jsou zkázou pro naši planetu a mikroplasty ničí naše těla. Zatímco...

Na první pohled nerozeznatelné od...

Kůže je největším smyslovým orgánem a zároveň ochranným pláštěm člověka....

Čeká nás nová průmyslová revoluce?

V jakých oblastech dosáhla umělá inteligence značného pokroku? 1. Robustnější...

Znovuzrození ruského Moskviče?...

Moskevský automobilový závod Moskvič před několika dny překvapil...

Nanotkaniny využitelné v medicíně

Univerzita Karlova a Akademie věd ČR spojily své síly prostřednictvím...

Nukleární Francie

„Francie postaví v nadcházejících desetiletích nejméně šest nových...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Donutil Ernest von Koerber TGM k odchodu do exilu?

Donutil Ernest von Koerber TGM k...

Jaké byly začátky první československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka...
Medvěd z Knihy džunglí

Medvěd z Knihy džunglí

Medvěd pyskatý (Melursus ursinus) je šelma patřící k menším druhům...
Svátek nejmenších: Dětem jako první vzdal hold turecký prezident Atatürk

Svátek nejmenších: Dětem jako...

„Vyhlašuji přestávku. Jednání bude pokračovat za půl hodiny,“ prohlásí předseda tureckého...
Museli jsme za svoji účast v bojích pod křídly RAF zaplatit?

Museli jsme za svoji účast v...

„Rudý kroužek s nápisem Fire výstražně září a v optickém zaměřovači před naším...
Křídla pod drobnohledem

Křídla pod drobnohledem

V zoologické terminologii se pod označením křídla myslí specializované přední...
Zakladatel spolku nejtlustších mužů zhubnul pomocí spánku

Zakladatel spolku nejtlustších...

Diety jsou staré téměř jako lidstvo samo. Svědectví o nich máme už z...
Proč Ladislava Pohrobka korunovali uherským králem bez svatoštěpánské koruny?

Proč Ladislava Pohrobka korunovali...

Ani ne po skončení šestinedělí vezme 27. března 1440 královna Alžběty...
Nan Madol: Kdo postavil umělé ostrovy uprostřed Pacifiku?

Nan Madol: Kdo postavil umělé...

Na 92 umělých ostrůvcích v Mikronésii leží záhadné a rozbořené...
Jak vybrat kliniku estetické medicíny?

Jak vybrat kliniku estetické...

Pokud plánujete větší estetický zákrok, pravděpodobně budete důkladně...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.