Tamara i Věra neměly o nápadníky nouzi

K moderní době patří různé radiolokátory. Mohou být třeba postrachem příliš rychlých motoristů. Plní však i závažnější úkoly – třeba při předpovídání počasí či řízení hustého leteckého provozu. Vcelku samozřejmé je pak využití v armádě.

Pro americké letectvo to je šok! Píše se 28. březen 1999, v Jugoslávii zuří válka a chlouba Američanů – „neviditelný“ letoun F 117-A Nightwhawk vybavený technologií stealth, jež jej měla učinit pro nepřátelské radary nezachytitelným – je v 8.

15 ráno nečekaně zasažen ruskou raketou Isajev S-125 Něva. Ze 13 kilometrů se prudce poroučí na zem a letoun v ceně takřka miliardy korun se mění v hromadu šrotu. Sestřel přitom není náhodný, jde o naprosto cílený zásah!

Američané horečně zjišťují, co za tím stojí. Kdo mohl prokouknout neviditelnost? Nakonec dojdou k jednoznačnému verdiktu – je to československý radar Tamara v srbských službách.

Z Ostravy až do Německa Byla to doslova přelomová technologie, kterou dokázala Tamara vládnout. Mobilní radarové zařízení, na jehož přepravu stačilo 8 nákladních vozů Tatra, dokázala vycvičená posádka složit a zase rozložit během pouhé hodiny.

„Zelený válec na stožáru, který vypadá jako holubník, byla anténa. Tubus byl 25 metrů vysoký a nesměl se rozkývat více než o 1,5 stupně,“ dozvědělo se 21. STOLETÍ od ing. Petra Svobody, který se na vývoji Tamary podílel.

Tamara měla dobrou paměť Namísto do té doby běžných šesti anténních aparatur stačily Tamaře pouhé tři. Přitom se dosah radaru zvýšil až na 450 km (takže například radar umístěný u Ostravy by dokázal identifikovat cíle už na německém území).

Zařízení dokázalo rozpoznat a sledovat trasy až 72 letadel, jejichž typy předtím obsluha uložila do paměti. Z celkem 23 vyrobených kusů 15 putovalo do Sovětského svazu, jeden komplex se dostal do NDR, a po sjednocení Německa nadchl odborníky Bundeswehru.

Spokojení byli nakonec i experti z USA, ke kterým se dostala sestava určená pro Omán.

Věra dokáže divy Výrobce tohoto unikátu – státní podnik Tesla Pardubice – nakonec v roce 1991 kupodivu zkrachoval. Naštěstí chytré hlavy, které se vývojem a výrobou pasivních lokátorů zabývaly, založily společnost ERA v Pardubicích.

V polovině 90. let 20. století se tam zrodil nejmodernější „hledač letadel“ – Věra. Od Tamary se liší přesností i kapacitou zpracování. Věra ke zjišťování cílů používá nejméně tři bezobslužné stacionární přijímací stanice (každou o hmotnosti jen 25 kg), rozmístěné na vhodných výškových dominantách v terénu.

Nechybí ani centrální procesorová stanice. Dosah anténních aparatur je až 500 km, zvýšil se tedy o dalších minimálně 50 km. Pouhé 3 systémy, které naši vojáci mají k dispozici, pokrývají celé území ČR a velkou část vzdušného prostoru okolních států.

Slouží také civilistům Je jasné, že po tato unikátním zabezpečovacím zařízení sáhl i sektor civilního letectva. S tímto systémem se tak můžeme setkat třeba na několika letištích, např. v německém Braunschweigu, v dánské Kodani, ve španělské Palma de Mallorca i jinde.

Čím jsou české radary výjimečné? V boji představuje pro osádky radarů značné nebezpečí aktivní vysílání radiolokátorů. Ne že by byly ohroženy elektromagnetickým vlněním, ale kvůli nutnosti vysílání vln do éteru jsou „běžné radary“ snadno zaměřitelné a hrozí jim tedy napadení.

A pak přišel nápad, jak se tohoto rizika zbavit. Vzniklo to, co široká veřejnost zná jako tzv. „špionážní“ či „pasivní“ radar, a o čem odborníci hovoří jako o „radiotechnickém pátrači“. Oproti klasickým radarům, které střídají vysílání a příjem rádiových vln, jsou pasivní lokátory „zcela potichu“. Jen přijímají elektromagnetické záření z okolí. Moderní letouny mají řadu aktivních palubních systémů zajišťujících bezpečnost letu. Totéž platí i pro bojovou činnost. Vzdušné objekty vyzařují signály s různou modulací, výkonem i kmitočtem nosné vlny.

Vše s chutí zachycují antény radiotechnických pátračů. Základ „zázračného“ zařízení tvoří soustava tří a více stanic s vlastní „anténou“. Zachycuje impulzy, které vydávají sledované objekty. Podle časových rozdílů na každé z nich se dá komplexně matematicky vypočítat poloha cíle.

Ačkoli se pohybuje, neoklame výkonné počítače, které přesně určí jeho aktuální pozici.

Dodnes neznáme pravdu! Princip technologie „pasivního radaru“ je překvapivě jednoduchý. O to složitější je však pátrání, kam všude se tento skvělý hlídač dostal. Prodej totiž i po roce 1989 silně ovlivňovala politika.

V roce 2003 o systém Věra projevily zájem například Egypt, Malajsie, Pákistán, Vietnam a hlavně Čína. Ministerstvo průmyslu a obchodu na jaře roku 2004 vydalo licenci na prodej šesti kompletů do Číny.

Šlo o zakázku za 2,5 miliardy korun. V květnu 2004 tehdejší šéf americké diplomacie Colin Powell osobním dopisem požádal českého premiéra Vladimíra Špidlu, aby vláda zakázku zrušila. To se také stalo!

Zájem o šest systémů Tamara v hodnotě 90 000 000 amerických dolarů měl později Írán. Podle listu The Washington Post obchodu zabránil tlak americké vlády. Kam však zabloudily kusy, jež byly ve výzbroji sovětské armády, se veřejnost asi už nedoví.

Na co nestačí ani Tamara ani Věra? Není pravda, že pasivní radiolokátory vždy odhalí letoun technologie Stealth. Když pilot vypne letový radar, radiotechnický pátrač ho na nebi nenajde. Ovšem, jakmile letoun začne svým radarem „osahávat“ cíle, je odhalen.

Elektromagnetické vlny jsou zvědavé Pojem RADAR je zkratkou slovního spojení Radio Detection and Ranging. Jde o metodu detekce a měření určitých parametrů. Základem jsou elektromagnetické vlny, které zařízení vysílá do prostoru.

Vlnění naráží do objektů (pozemních, vzdušných, námořních), od kterých se odráží. Část této energie se vrací zpět k radaru, který ji vyhodnotí. Takový je princip tzv. primárních radarů. Dvojí cestu „pátrajících“ vln k objektu a po odražení zpět eliminují tzv.

sekundární radiolokátory. Jde o aktivní radar, který k činnosti potřebuje na palubě letadla tzv. odpovídač. Na zemi je zařízení – dotazovač a dále přijímač sekundárního radaru. Dotazovač se v pravidelných intervalech dotazuje a odpovídač odpovídá kódem přiděleným pro daný let od řízení letového provozu.

Rubriky:  Technika Technologie
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Příběh vánočního stromečku s dvaceti rozzářenými vánočními stromky

Příběh vánočního stromečku s dvaceti...

Vypadá to, že advent v plné kráse přece jen nakonec bude. Zámek Loučeň zve...
Nový způsob testování je na světě

Nový způsob testování je na světě

Firma DIANA Biotechnologies dokončila s pomocí Nemocnice Na Bulovce...
Síla myšlenky: Americká armáda chce přístroj pro telepatickou komunikaci

Síla myšlenky: Americká armáda...

Americká armáda chystá další projekt jako vystřižený ze sci-fi filmu. V rámci...
Před 290 lety byl uloven jelen šestadvacaterák

Před 290 lety byl uloven jelen...

V Národním zemědělském muzeu na zámku Ohrada se nachází světová trofej...
Kdo byl nejohroženější?

Kdo byl nejohroženější?

Dle dat Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR (ÚZIS)...
Národním muzeum představuje symbol českého lva

Národním muzeum představuje symbol...

Národní muzeum pro své návštěvníky připravilo v Historické budově zcela novou...
HIV i nadále zůstává hrozbou

HIV i nadále zůstává hrozbou

Ačkoliv to tak v letošním roce možná nevypadá, spolu s příchodem nového...
Národní muzeum představilo veřejnosti dokončený Palachův pylon

Národní muzeum představilo...

Před Novou budovou Národního muzea se již řadu let vyjímá necelých...
Česká společnost investuje do řešení paradentózy

Česká společnost investuje do...

Ačkoli paradentóza představuje široce rozšířené infekční onemocnění postihující...
Nový Hyundai Ioniq plug-in hybrid: Tankujte emoce

Nový Hyundai Ioniq plug-in...

Buď slyšíte motor o trochu větší než je lidský mozek, nebo neslyšíte...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Brutální pokusy na lidech ve jménu vědy! Horší než zvěrstva, která páchali nacisté v koncentrácích!  

Brutální pokusy na lidech ve jménu vědy!...

Je známo, že nacisté využívali vězně v koncentračních táborech k pokusům,...
Pánové, pozor! Šediny jsou sexy, ale i varováním!

Pánové, pozor! Šediny jsou sexy,...

Objev, který nepotěší muže ani ženu. Když si v zrcadle upravují účes a...
Dějepis jinak: Proč existují předsudky vůči zrzavým?

Dějepis jinak: Proč existují...

Zrzaví lidé bývají i dnes terčem posměchu a...
Doprava budoucnosti v reálu: Brno je vzorem pro Evropu

Doprava budoucnosti v reálu:...

Jednou bude většina aut komunikovat sama se sebou, s návěstidly, semafory,...
Zrádná pralesnička azurová: Jedním dotekem zabije 1500 lidí!

Zrádná pralesnička azurová:...

Pět centimetrů azurové krásy. Hříčka přírody, která omámí půvabem, posléze...
Dějepis jinak: Jak se rodilo v minulosti?

Dějepis jinak: Jak se rodilo v...

Příchod nového člověka na tento svět je pro mnoho lidí nejkrásnějším...
První Šípková Růženka: Záletný král ji znásilní ve spánku!

První Šípková Růženka: Záletný král...

Příběh o krásné princezně, která se v království jednoho dne píchne do...
Skrývá hrad Potštejn skutečný poklad?

Skrývá hrad Potštejn skutečný...

Hrabě Jan Antonín Harbuval Chamaré si nedá pokoj. Po tajemném pokladu kdesi...
Není pilot jako pilot: Roboti mají letadla stavět, udržovat i řídit!

Není pilot jako pilot: Roboti mají...

Americké Air Force nezahálí a pouští se do pomalé revoluce v létání. Do...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.