Bíle natřené střechy a také světlejší silnice i chodníky navíc ošetřené nátěrem, který odráží světlo, znatelně ovlivní zemské klima. Nejen, že bude ve světlém městě v létě chladněji, navíc prý nátěr ušetří takové množství oxidu uhličitého, jako kdyby na silnice nevyjely 50 let automobily.
Podle vědců je tento návrh jedním z nejjednodušších a přitom nejúčinnějších způsobů řešení životního prostředí ve městech.
Vědci z univerzity Concordia v Kanadském Montrealu svou studii postavili na propočtech městských a předměstských oblastí severní a jižní Ameriky, ohraničených poledníky na 45. stupni severní šířky a 45. stupni jižní šířky.
Rozsáhlá oblast zabírá plochu zhruba od Minneapolis v Minesotě až k jižní části Chile. Enviromentalisté spočítali, že ve městech by pro nátěr bylo vhodných více než 60% městských ploch. Pakliže by byla tyto místa opatřena nátěrem, poklesla by globální průměrná teplota až o 0,07 ° C. Budovy se světlou střechou by navíc nebyly tak prohřáté a díky tomu jejich klimatizace pojedou na nižší výkon – podle vědců ušetří díky nátěru 10 – 15 % spotřeby elektrického proudu.
Natřené města celkově zvýší své albedo (míru odrazivosti tělesa nebo jeho povrchu) cca o 10 %, což by znamenalo celosvětové snížení CO2 o 130 až 150 miliard tun. „Zvýšení albeda sníží atmosférickou teplotu a zvrátí předpokládané zvýšení teplot způsobených globálním oteplováním,“ vysvětluje ve své studii Hashem Akbari.
Zdá se vám to neproveditelné? Globální nátěr podle vědců není nereálný, i když monstrózní úkol. Taková „přemalba“ silnic a střech by se mohla provést postupně: střechy jsou obvykle nahrazeny nebo opravovány každých 20 až 30 let, ulice a silnice každých 10 let. Třeba se vědcům zesvětlení měst podaří prosadit.