Domů     .Top
Na 56 káv ujedete 1 míli
Markéta Slomková 22.2.2012

Jsou lidé, kteří ráno bez hrnku kávy nejsou schopni startu. V tomto nápoji je totiž kofein, který povzbuzuje mysl. Ve Velké Británii ovšem jezdí automobil, který bez kávy nenastartuje také. Jak takový vůz funguje? A kde jsou jeho limity?

Pozor, skutečně nejde o žádný žert. Na britských silnicích lze potkat vozidlo, jehož pohonem je káva. Automobil vyvinuli vědečtí novináři BBC pod vedením konstruktéra Martina Bacona. A na kontě už mají dva prototypy.

První „kávovozidlo“ vzniklo ze starého Volkswagenu Scirocco z roku 1988, který si tým nadšenců koupil za pár liber jen kvůli jedinému záměru – připomínal jim totiž legendární vozidlo De Lorean z filmové trilogie Zpátky do budoucnosti, kde fungoval jako stroj času.

Rekordy zapsány i v „Guinessovce“

„Autoccino“, jak kávovinnému stroji začali ve Velké Británii přezdívat, nezůstalo jen za zdmi televizních studií. Testování stroje vyvrcholilo zdoláním vzdálenosti mezi Manchesterem a Londýnem, kdy dokázal ujet přes 300 km.

Nejprve však museli konstruktéři vozidlo přebudovat. Vyhodili veškeré vnitřní vybavení a nepotřebné části, což auto odlehčilo o 250 kg. Následně vědci namontovali do karoserie zařízení spalující kávovinový granulát. Tento motor zaplňuje každý volný kus vozidla, dokonce i střechu.

Jak funguje motor na kávu?

Britský automobil funguje prakticky na stejném principu, jako je dřevoplynový pohon (viz box). Motor se pohybuje díky plynu uvolňujícímu se z kávy.

Nejprve se granulovaná kávovina nasype do kotle, kde se zahřeje na 700oC. Ohřevem se vytvoří plyny (vodík a oxid uhelnatý CO), které se pak ochlazují průchodem trubkami na střeše vozu. Odtud plyn klesá do filtrů umístěných v prostoru kufru.

Ochlazená směs se v karburátoru mísí se vzduchem a tvoří zápalnou směs, která pak hoří ve válcích.

Do motoristického průmyslu tento prototyp zřejmě nevstoupí. Jeho spotřeba je totiž 25 – 50x dražší, než u normálního benzinového auta. I když je jeho provoz tak drahý, Bacon se svým týmem vyrobil i druhé vozidlo s názvem Caffe Car MK 2. Jeho tým s ním na sklonku loňského roku vytvořil rychlostní světový rekord, když vůz dosáhl průměrné rychlosti 107 km za hodinu (tedy přesně 66,5 mílí za hodinu).

Kde se skrývá budoucnost alternativních pohonů?

*V 90. letech 20. století se zdálo, že pohonem budoucnosti se stane vodík. Skutečnost je však jiná, neboť vodíkové palivové články jsou sice efektivní, ale velmi drahé.

*Naděje se nyní vkládá do elektromobilů. Nejsou však bezchybné – jejich hlavním problém je totiž zoufale malý dojezd a ještě pomalejší dobíjení akumulátorů.

*Logickým mezikrokem jsou hybridy 2. generace, neboli plug-in hybridy. To je čistý elektromobil, který má na palubě malý spalovací motor, pro případ, že baterky dojdou. Spalovací motor tak není vůbec spojený s pohonným ústrojím, pracuje jen jako generátor na dobití baterek.

V Americe se tak například prodává Chevrolet Volt, v Evropě bude uveden Opel Ampera.

*Oblíbenou variantou jsou i LPG pohony, kdy automobily jezdí na zemní plyn.

Tudy ne! Slepé vývojové větve automobilového pohonu

*Na principu stlačeného vzduchu funguje nedávno představená Toyota Ku:Rin, což je jednomístný tříkolový automobil, který při zkušební jízdě dosáhl rychlosti téměř 130 km za hodinu. Vzduchovou nádrž stroje plní běžný kompresor pocházející z klimatizace aut.

Tento stroj se však nehodí pro praktický provoz. Jeho dojezd na jedno naplnění nádrže stlačeným vzduchem totiž činí jen něco přes 3 kilometry.

*Stará auta s dieselovými motory umějí s minimální úpravou jezdit na fritovací olej. Nemusí být ani čerstvý, vůz se rozjede i na řádně přefiltrovaný olej, který jinak například fastfoodové řetězce vyhazují.

*Dřevoplyn byl pohonem 2. světové války. Nadšenci si však takto upravují i současná vozidla. Byť není takový vůz esteticky atraktivní, popularizátoři si dřevoplyn nemohou vynachválit, dojezd prý mají taková vozidla srovnatelný se současnými elektromobily.

Související články
Působivá kolekce slabých, ale barevných kosmických objektů na tomto snímku je známá jako mlhovina Racek, protože svým vzhledem připomíná ptáka v letu. Útvar tvoří oblaky prachu, vodíku, hélia a malého množství těžších chemických prvků. Celá oblast je místem zrodu nových hvězd. Mimořádné rozlišení tohoto záběru pořízeného pomocí přehlídkového teleskopu ESO/VST odhaluje detaily jednotlivých astronomických objektů, […]
Zřejmě největší druh papouška v historii objevili australští paleontologové. Podle všech indicií dosahoval výšky až jednoho metru, vážil asi 7 kilogramů, nelétal a mohl se chlubit skutečně silným zobákem. Pták dostal pojmenování Heracles inexpectatus a doba jeho života je datována přibližně před 19 miliony lety. „Nový Zéland je dobře známý svými velkými nelétavými ptáky. Dominantní […]
Čeští egyptologové mají v brzké době v plánu tříměsíční výpravu do lokality Abúsír, kde chtějí pokračovat v průzkumu údolního chrámu faraona Niuserrea a okolí hrobky hodnostáře Ceje. Lucie Jirásková z Českého egyptologického ústavu FF UK řekla, že je v plánu také zpracování vykopaných předmětů. „V průběhu výzkumů není moc času na zpracování nálezů. Necháváme si na to tedy měsíc, kdy […]
Protože elektrokola nebývají úplně levnou záležitostí, je pro každého majitele nejdůležitější ze všeho kvalitní ochrana před krádeží. Toho si je dobře vědom i nizozemský výrobce kol VanMoof, který bez mrknutí oka tvrdí, že má tu nejlepší ochranu na světě. Skutečně nepřehání? Pokud se podrobněji podíváme na ochranu jejich elektrokol Electrified S2 a X2, pak je […]
Kriticky ohrožený sýček obecný letos významně posílil populaci díky velkému množství hrabošů. Teď pro něj malý hlodavec může být hrozbou. Zemědělci dostali povolení trávit hraboše plošně rozhozeným jedem. Od 5. srpna jim to umožňuje rozhodnutí Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) podřízeného ministerstvu zemědělství. Ornitologové varují, že v ohrožení je mnoho živočichů a především […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz