Vědecká disciplína zabývající se umělou inteligencí nestojí jen na strohých výpočtech, ale je také zábavná. Jak to tedy dopadne, když se spojí hra na počítači s vědou? Doktorandi z Českého vysokého učení technického v Praze tak například sestrojili robotickou ruku.
V umělé inteligenci jim pomáhá doplněk k herní konzole. Bude sloužit i pro zdraví.
Když se na sklonku loňského roku zjevil na trhu první levný 3D senzor pohybu, hned se toho chytili dva doktorandi z Českého vysokého učení technického. Jan Hrdlička a Jiří Wild si však doplňkové zařízení k herní konzoli nekoupili kvůli hraní her, i když k tomu byl senzor zkonstruován především.
Vědci tuto mašinku, která zaznamenává pohyby v prostoru, využívají jako seriózní vědecký prostředek. Pohybový snímač totiž propojuje lidské tělo s komputerem.
Prezentace robotické ruky
Hrdlička v přednáškovém sále pražského HUBu stojí čelem k 3D senzoru a mává rukama ve výšce své hlavy. Na obrazovce počítače se objevuje jeho rozpohybovaná tříbarevná silueta. Jakmile čidlo Hrdličkovy ruce zafixuje, už vlastní pohyby ovládají robota položeného na stole. To vše ve stejném čase.
Technologie, kterou počítačové firmy začaly vyrábět v roce 2010 a jež má užití v zábavním průmyslu, nyní vstoupila do vědy. „Senzor Kinect, který používám, slouží jako rozhraní pro ovládání mechanické paže,“ popisuje proces Hrdlička a hýbe prsty ve vzduchu.
Jeho pohyby už na dálku ovládají červenou robotickou ruku, která pomocí Hrdličkových gest uchopila předmět a teď jej plynule přenáší na jiné místo.
Co s hračkou dál?
Jednoduchá robotická ruka se dvěma stupni volnosti je ovládaná jen pomocí pohybů předloktí. Senzor reaguje i na velmi jemné motorické pohyby, čehož Hrdlička s Wildem chtějí využít i na medicínském poli.
„Napadlo nás, že by pomocí tohoto procesu mohlo bavit ochrnuté lidi rehabilitovat,“ říká Hrdlička, který už na prototypu cvičebního softwaru spolupracuje s Rehabilitačním ústavem Kladruby. „Samotná myšlenka rehabilitace pomocí počítače už je stará, ale většinou šlo o připevnění nějakých speciálních zařízení na jednotlivé části těla, jejichž polohu chtěl lékař změřit,“ vysvětluje Hrdlička s tím, že v případě 3D senzorů je už díky hloubkovému obrazu vše mnohem jednodušší.
Pacient totiž za prvé na sobě nemusí mít žádná elektronická zařízení, a přesto lze pomocí nové technologie získávat v reálném čase počítačový model jeho těla spolu s ostatními daty.
Cvičení pro 21. století
Doktorandi už navrhli takové počítačové hry, které by vedly pacienta k tomu, aby rehabilitoval správně. Nemusí to být jen koncept předváděné robotické ruky, ale například různá bludiště, kterým pacient prochází pomocí pohybu ruky ve vzduchu.
„Software bude navíc pacientovy pohyby nahrávat a lékař pak z vyhodnocených dat může detailně sledovat pacientovu rehabilitaci,“ dodal Hrdlička.
Výhoda senzoru, který je určen primárně pro domácí zábavu pro hraní her, spočívá také v tom, že si jej může pacient nainstalovat i doma. Terapeuti pak budou moci být o průběhu rehabilitace informováni přes internet.
Co je to umělá inteligence?
*Umělá inteligence (UI) je obor informatiky, který se zabývá výrobou strojů vykazujících známky inteligentního chování.
*„Inteligentní chování“ je stále předmětem diskuse, obecně se pod tímto termínem vidí buď samostatně uvažující stroje, nebo propojení počítače s lidským mozkem.
*Teorie matematika Alana Turinga z roku 1950 tvrdí, že „za inteligentní můžeme prohlásit takový stroj, nerozeznáme-li jeho lingvistický výstup od lingvistického výstupu člověka“.
*Ani po 60 letech takových kvalit nedosahuje ani nejlepší z on-line překladačů Google Translatore, ale obrysy této definice už patrné jsou.