Policejní statistiky jsou neúprosné. Za loňský rok u nás při dopravních nehodách automobilů s chodci zahynulo 143 lidí. A to přesto, že automobily se rok od roku i díky zpřísňujícím se podmínkám při »crashtestech« stávají bezpečnějšími.
Na trhu se navíc nedávno objevila novinka, chránící ty nejvíce zranitelné – chodce.
Stačí jeden špatný krok. Ozve se kvílení brzd a tupý náraz lidského těla do kapoty…
Obdobně v loňském roce za svou (nebo člověka za volantem) nepozornost zaplatilo životem 143 lidí, s těžkými zraněními skončilo v nemocnici 596 lidí a lehce se zranilo 2604 chodců. Mrtví chodci tak představují 19 % všech úmrtí při dopravních nehodách.
Dost alarmující čísla, která netíží jen Českou republiku. Počet srážek mezi automobily a »pěšáky« se totiž celosvětově zvyšuje. V USA je podíl chodců na celkových úmrtích 11 %, v Německu 13 %, v Číně dokonce 25 %!
Najdi svého chodce
Před nedávnem přišla se systémem detekce chodců a plně automatickým brzděním nezávislým na vůli řidiče automobilka Volvo. Systém nazvaný The Collision Warning with Full Auto Brake and Pedestrian Detection (Varování před srážkou s plným samobrzděním a s detekcí chodců) v loňském roce uspěl i v hlasování automobilových odborníků o technickou inovaci roku. Oč se jedná?
Systém je poměrně jednoduchý
Systém tvoří radar, umístěný za mřížkou chladiče, kamera před vnitřním zpětným zrcátkem a centrální řídicí jednotka. Radar detekuje chodce (nebo automobil) před vozidlem a určuje jejich vzdálenost. Kamera rozpoznává, o jaký objekt se jedná. Centrální jednotka pak vyhodnotí riziko a rozhodne, jak dál.
„Pro aktivaci brzd je nezbytné, aby přítomnost objektu potvrdil jak radar, tak i kamera. Nejmodernější čidla nyní umožňují využití plného výkonu brzdové soustavy,“ vysvětluje Thomas Broberg, vedoucí bezpečnostní poradce ve společnosti Volvo Cars.
Automobilové oko
Zjedodušeně řečeno systém je založen na stejném principu, na kterém funguje lidské oko. Takže samozřejmě platí i podobná omezení – oko i kamera logicky vidí méně za tmy, mlhy či hustého deště.
Radar do palubního počítače přenáší měnící se obraz poloh, vzdálenosti i rychlostí objektů v bezprostředním i vzdálenějším okolí vozu. Kamera tato data doplňuje o další informace. Dokáže rozlišit například osoby od 80 cm výšky.
Pozná tedy, zda se jedná o dospělého, dítě, či zda je potenciálním nebezpečím jiný automobil.
Dojde-li k situaci, že radar i kamera zjistí nebezpečí, je řidič nejprve upozorněn zvukovým výstražným signálem a červeným světlem blikajícím v jeho zorném poli na čelním skle. Červená barva nebyla zvolena náhodně – má připomínat brzdová světla jiného vozidla.
Pokud řidič sám nezareaguje, zvýší se samovolně tlak v brzdném systému a vůz začne intenzivně brzdit.
Srážce s chodcem dokáže zabránit až do rychlosti 35 km/hod., při vyšších rychlostech se pak systém snaží rychlost co nejvíce snížit. Přibrzdit tak lze až o 25 km/hod.
Čím méně, tím lépe!
Pravděpodobnost úmrtí chodce při dopravní nehodě roste se zvyšující se rychlostí automobilu. Podle odborníků a podle provedených testů přežije až 90 % chodců střet s automobilem jedoucím rychlostí 30 km/hod.
Zvýší-li se rychlost o »pouhých« 20 kilometrů na 50 km/hod., má šanci na přežití jen každy pátý člověk (20 %). Šanci 1 : 1 má člověk při srážce v rychlosti 40–50 km/hod. (i proto byla maximální rychlost v obci stanovena právě na tuto hranici).
Dokáže-li tedy systém snížit rychlost na tuto hranici, či dokonce pod ni, výrazně se zvyšuje šance, že nehoda nebude mít fatální následky.
Odhady jsou optimistické
*Podle odborníků by v případě vybavení všech automobilů tímto nebo podobným systémem rozpoznávání chodců a funkcí automatického brzdění bylo možné počet smrtlených srážek s chodci snížit o více než 20 %.
*Počet těžce zraněných by se snížil dokonce téměř o 30 %.
*Ve třech případech z deseti by navíc šlo kolizi zcela zabránit.
*Zavedení systému do běžné automobilové praxe lze očekávat okolo roku 2020.