Plastové karoserie: inspirace Trabantem?

Plastové karoserie má našinec obvykle spojené s lidovým východoněmeckým vozítkem, zvaným Trabant. I kvůli duroplastu, ze kterého bylo toto auto vyrobeno, byl Trabant terčem mnoha vtípků. Jenže se nyní zdá, že by plastová karoserie přece jen mohla mít svou budoucnost.

Jak odlehčit karoserie velkých nákladních vozů? Na tento problém se zaměřili britští technologové. Pokud se totiž sníží hmotnost kamionů, mohou v nich být použity lehčí motory. Ty do ovzduší vypouštějí méně škodlivých látek.

A navíc, lehčí náklaďák se nechová tak brutálně k vozovkám, díky čemuž se může ušetřit nemalé množství financí určené na opravy silnic.

Nové možnosti v aerodynamice Karoserie nových kamionů není na plastu závislá úplně. Z umělých hmot, konkrétně ze sklolaminátu, je vyrobena pouze kostra návěsu. Ale i tak se hmotnost běžného nákladního vozu sníží o jednu a půl tuny.

Samotné návěsy z plastu přitom váží pouhou čtvrtinu hmotnosti návěsů běžných, u kterých se váha pohybuje kolem šesti tun. Výzkum těchto nových technologií podporuje Evropská unie v rámci projektu Clearmould.

Jak odlehčené karoserie vznikají, vysvětlil jeden z britských badatelů, kteří se na výzkumu podílejí, Matthew Turner: „Při výzkumu jsou použity recyklovatelné pryskyřice, obsahující vysoký počet pevných úlomků.

Tak získáváme konstrukční termoplasty. Ty pak umožňují, abychom mohli vyrobit objekty z naprosto recyklovatelného materiálu. Narozdíl od klasických jsou tyto materiály lehčí, ale nejen to. Lze je navíc i různě formovat a tvarovat, čímž se v aerodynamice otevírají nové možnosti.

Aby se to nerozpadlo… Flexibilnost tohoto materiálu není od věci. „Nové návěsy mohou být hladké a ploché. Klasické návěsy vypadají na první pohled podobně, ale zespodu, kam se běžně oko nepodívá, jsou velmi členité.

Jsou totiž sestaveny z mnoha menších dílků,“ podotýká další z výzkumníků David Goodwin. Pokud nákladní vůz veze návěs ze sklolaminátu, výrazně klesá odpor vzduchu, zejména při vyšších rychlostech. Sklolaminát, který Britové při výrobě odlehčené karoserie použili, je celkem slušně odolný.

Je lehký i pevný zároveň. Pouhých pět milimetrů tenký sklolaminát bez problémů udržel zátěž šedesáti kilogramů. A je jasné, že v praxi použitý materiál bude silnější, takže dopravci se nemusejí bát, že se jim plně naložené kamiony za jízdy rozpadnou.

Snesitelná lehkost jízdy Nová technologie je zatím ve fázi testování. Britští konstruktéři hlásí, že zkoušky zatím probíhají úspěšně. Na návěs se sklolaminátovou kostrou je položen náklad o váze 28 tun a také senzory, které během jízdy snímají zátěž.

Experti v počítačovém středisku pak pozorně sledují, co námaha z konstrukcí udělá. Zkušební řidič se může skutečně vyřádit. S kamionem jezdí po různých površích, po mokré i suché vozovce, přejíždí i různé drobné překážky, jako jsou zpomalovací pruhy.

Brzdy jsou při těchto pokusech vystaveny enormní zátěži, a tím pádem je testována i kostra návěsu. Vzhledem k tomu, že zatím žádné problémy nenastaly, je možná blízko doba, kdy plasty dobudou i výrobu karoserií.

Bavlna, pryskyřice, duroplast a randál – to byl Trabant Rok 1957 byl pro sovětský blok ve znamení oslav. Vždyť tehdy uplynulo čtyřicet let od komunisty velebené petrohradské říjnové revoluce, byť se ve skutečnosti jednalo toliko o přestřelku v anarchií zmítaném Rusku.

K výročí této události vypustil SSSR do kosmu první umělou oběžnici Sputnik. A v NDR sjela z továrních pásů také družice, byť ne tak ambiciózní jako ta sovětská. Ano, řeč je o vozítku zvaném Trabant, což v českém překladu znamená právě družice.

Byl to neobyčejný automobil, i proto se stal jedním ze symbolů NDR. Vozy prvních sérií se mohly pochlubit karoserií vyrobenou z odpadní bavlny a pryskyřice. Trabanty jsou však neodmyslitelně spojeny s duroplastem, z něj už byl vyroben slavný Trabant 601, který spatřil světlo světa v roce 1964, a který lze ještě tu a tam dodnes na silnicích potkat.

Poháněl ho dvoutaktní, vzduchem chlazený dvouválec o výkonu 26 koní. Vybaven byl čtyřstupňovou převodovkou s volnoběžkou. Na přání zákazníků byla montována poloautomatická převodovka Hycomat. Na svou dobu to nebyl vůbec špatný vůz.

Jenže Trabant zaspal dobu, což pro výrobky ze zemí »tábora míru« nebylo ničím neobvyklým. Charakteristickými pro tento vůz se staly dva pojmy – zápach a hluk. Slavné východoněmecké BMV (bakelitové motorové vozidlo) se v podstatě ve stejné podobě vyrábělo až do roku 1991, za celou dobu jeho výroby vznikly tři miliony kusů.

Objevilo se několik návrhů na jeho vylepšení, na některých z nich spolupracovali i českoslovenští inženýři, všechny plány nakonec zůstaly u ledu. Nastal tedy definitivní konec fenoménu Trabant? Možná ne.

Na loňském autosalonu ve Frankfurtu byl představen nový Trabant, šetrný k životnímu prostředí. Je vybaven elektromotorem, dosáhne rychlosti 130 kilometrů v hodině (jeho uřvaný předchůdce si o takové rychlosti mohl nechat jen zdát) a na jedno nabití dojede až do vzdálenosti 160 kilometrů.

Nový Trabant by se na silnice mohl dostat již v příštím roce. Vrátí se nákladní tramvaje?

Nákladní dopravu nemusejí zajišťovat jen kamiony nebo vlaky. Začátkem minulého století byla hojně využívána nákladní tramvaj a ta se o své ztracené pozice, ze kterých ji vytlačily především nákladní automobily, nyní znovu hlásí.

Nedaleko našich hranic v německých Drážďanech stojí v centru města továrna společnosti Volkswagen. Zásobování této fabriky pomocí kamionů je jen obtížné představitelné, obyvatelé města by pak trpěli chronickou otravou.

A tak na místní koleje vyjela nákladní tramvaj, zvaná TramGoCar. Dva nákladní vozy brázdí drážďanské ulice ve čtyřicetiminutovém intervalu již od roku 2000. Každá souprava má pět vozů, takže o potřebné dodávky je bohatě postaráno.

O zřízení nákladní tramvajové dopravy uvažují i jiná města, například Curych, Vídeň nebo Brno.

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Chytrá auta sníží počet nehod o...

Počet dopravních nehod napříč Evropou dlouhodobě klesá, což je zaručeně...

Ženy a dívky jsou žádané pro...

Automobilka Toyota spustila program, jehož cílem je zvýšit podíl...

Strojaři představili už 6....

V předvečer dubajského EXPA, kde se závěrem výstavy představí ty...

Jaká bude budoucnost luxusních...

Auta a lidstvo se mění v čase a místě. A ještě více se změní do roku 2030. Ze...

Lázně, které prodlužují životnost...

Pokud přemýšlíte o koupi nového automobilu, možná se vám dostal do hledáčku i některý...

Děti z měst jsou zdatnější než děti...

Děti z velkých měst jsou fyzicky zdatnější než děti z vesnic a malých obcí....

BMW Group zrychluje udržitelnou...

BMW Group bude v příštích letech urychlovat expanzi elektromobility. Očekává...

Toyota vyrábí v Austrálii zelený...

Toyota otevřela v australském státě Victoria první komerční podnik na...

Toyota vyvinula chladírenský vůz...

Automobilka Toyota vyvinula chladírenské vozidlo pro bezpečnou...

Bidenův boj za ekologii: Prezident chce...

Po značně kontroverzních rozhodnutích v oblasti sportu či armády přichází...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Římského vojevůdce Crassa zničila vlastní arogance

Římského vojevůdce Crassa zničila...

Římský politik Marcus Licinius Crassus se snaží v popularitě vyrovnat...
Japonský debakl u Okinawy: Sázka na největší loď světa selhala

Japonský debakl u Okinawy: Sázka na...

Když Američané na jaře roku 1945 dobývají japonský ostrov Okinawa,...
Kam zmizel D. B. Cooper i s tučným výkupným?

Kam zmizel D. B. Cooper i s tučným...

Dne 24. listopadu 2021 uběhlo přesně 50 let od okamžiku, kdy muž...
Anglická jízda smrti: Za britský debakl mohou rozhádaní příbuzní

Anglická jízda smrti: Za britský...

Krymská válka (1853–1856) mezi Ruskem a Osmanskou říší je v březnu 1854...
Děsivý únos: Tři dívky v domě hrůzy

Děsivý únos: Tři dívky v domě hrůzy

Napohled obyčejný pohodlný dům v rezidenční čtvrti v Clevelandu...
Malá potyčka se změnila v jatka: Slavného pruského krále popletl vítr

Malá potyčka se změnila v jatka:...

Během sedmileté války (1756–1763) se dopouští osudového přehmatu i tak schopný...
I mistr tesař se utne: Napoleonova chyba stála život 550 000 vojáků

I mistr tesař se utne: Napoleonova...

Francouzský císař Napoleon Bonaparte překračuje 24. června 1812 řeku Němen...
Zvíře jako dvojsečná zbraň: Řeckou porážku zavinil splašený slon

Zvíře jako dvojsečná zbraň: Řeckou...

Řecké městské státy si v roce 280 př. n. l. povolávají na pomoc proti římským...
Al Capone: Legendární mafiánský boss

Al Capone: Legendární mafiánský...

Letos v květnu uplyne přesně 80 let od chvíle, kdy do vězení nastoupil...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.