Domů     Technika
Ultralehká kovová „pěna“ odlehčí lodní dopravě
21.stoleti 26.1.2011

S návrhem kovového materiálu, díky němuž by mohly být nákladní lodě až o 30% lehčí, než jsou dnes, přišli nedávno vědci z laboratoří Fraunhoferova institutu v německém Chemnitzu. Snížení hmotnosti lodí by mohlo také významně přispět k redukci emisí oxidu uhličitého a dalších plynů, které vznikají při spalování paliva.

Nahrazení ocelových částí nákladních lodí jiný a o poznání lehčím materiálem by mohlo nákladní dopravu nejen zlevnit, ale také učinit patřičně vstřícnější k životnímu prostředí. Takový pokrok již skutečně stojí za to, aby na něm začal pracovat tým chytrých hlav. Německý Fraunhoferův institut řadou takových jistě disponuje a není proto divu, že po nějaké době dosáhli tamní vědci skutečně výrazného úspěchu. Ocelové konstrukční prvky navrhli nahradit specifickým materiálem, hydridem hliníku a titanu.

Tato látka je za běžných atmosférických podmínek práškem. Při zahřátí na teplotu nad 650 0C se však začne chovat podobně jako těsto při kynutí: z prášku se stává jakási pěna. Takto vzniklý materiál  má pak i řadu unikátních vlastností. Je lehčí než voda a k ostatním konstrukčním prvkům lodi přilne bez dodání jakéhokoliv dalšího „lepidla“. Při namáhání se sice ohne, ale nepraskne. Je proto velmi vhodný pro lodi, které se v severských oblastech musejí potýkat se sezónním nárůstem ledové pokrývky.

Nový materiál již také našel první uplatnění. Finský kapitán Veikko Hintsanen napomohl německým inženýrům s konstrukcí lodi, kterou nazvali „Bioship 1“. Tato drobná nákladní loď by podle Hintsanena mohla zásadně napomoci transportu dřeva, nutného pro zásobování malých tepelných elektráren, rozmístěných po velké části území „země tisíce jezer“.

Související články
Společnost Honda představila robota vybaveného umělou inteligencí, který zlepšuje náladu dětí během dlouhodobé léčby a přináší revoluci do nemocniční péče. Ve Fakultní nemocnici Virgen del Rocío v Seville se odehrává revoluce v péči o malé pacienty. Společnost Honda zde ve spolupráci s místními odborníky představila robota „Haru“, navrženého speciálně pro děti podstupující dlouhodobou léčbu. Haru […]
Škoda Auto ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrobila jubilejní miliontý bateriový systém. V současnosti se pracuje na dvou montážních linkách s celkovou kapacitou 1 500 kusů denně. Kapacita se pohybuje mezi 55 a 91 kWh (využitelná 52 až 86 kWh) a vedle vozů Škoda Enyaq a Elroq se tyto komplety montují také do […]
V dubnu 2024 vyzval Bílý dům vědce, s výhledem na plánovanou přítomnost astronautů a posléze i lidských základen na Měsíci v rámci mise NASA Artemis, aby vytvořili standard lunárního času. Skutečnou otázkou však není: „Kolik hodin je na Měsíci?“, ale „Jak rychle tam plyne čas?“ Čas, který ukazují hodiny, dokáže nastavit každý časoměřič, je to […]
Technika 2.12.2024
Vodíkové vozy nejsou na silnicích příliš obvyklé, Toyota v nich ale vidí vedle elektromobilů alternativu pro ekologickou mobilitu budoucnosti. Důležitým aspektem je také bezpečnost. Tu zajišťuje speciálně zkonstruovaná nádrž, která musí vydržet tlak až 700 barů. Tvoří ji proto tři pláště. První obal je plastový, který zabraňuje unikání plynu, druhý je kompozit s uhlíkovými vlákny […]
Technika 28.11.2024
Toyota předvedla koncepční model, který počítá s využitím vodíku, který se odpařuje z nádrže během jízdy. Dosud se odpařený vodík vypouštěl do atmosféry, aniž by se využil. Koncept firma předvedla během závěrečného závodu ENEOS Super Taikyu Series 2024, kterého se účastní s vozem GR Corolla H2 Concept, což je GR Corolla na kapalný vodík. V […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz