Domů     Technika
Ultralehká kovová „pěna“ odlehčí lodní dopravě
21.stoleti 26.1.2011

S návrhem kovového materiálu, díky němuž by mohly být nákladní lodě až o 30% lehčí, než jsou dnes, přišli nedávno vědci z laboratoří Fraunhoferova institutu v německém Chemnitzu. Snížení hmotnosti lodí by mohlo také významně přispět k redukci emisí oxidu uhličitého a dalších plynů, které vznikají při spalování paliva.

Nahrazení ocelových částí nákladních lodí jiný a o poznání lehčím materiálem by mohlo nákladní dopravu nejen zlevnit, ale také učinit patřičně vstřícnější k životnímu prostředí. Takový pokrok již skutečně stojí za to, aby na něm začal pracovat tým chytrých hlav. Německý Fraunhoferův institut řadou takových jistě disponuje a není proto divu, že po nějaké době dosáhli tamní vědci skutečně výrazného úspěchu. Ocelové konstrukční prvky navrhli nahradit specifickým materiálem, hydridem hliníku a titanu.

Tato látka je za běžných atmosférických podmínek práškem. Při zahřátí na teplotu nad 650 0C se však začne chovat podobně jako těsto při kynutí: z prášku se stává jakási pěna. Takto vzniklý materiál  má pak i řadu unikátních vlastností. Je lehčí než voda a k ostatním konstrukčním prvkům lodi přilne bez dodání jakéhokoliv dalšího „lepidla“. Při namáhání se sice ohne, ale nepraskne. Je proto velmi vhodný pro lodi, které se v severských oblastech musejí potýkat se sezónním nárůstem ledové pokrývky.

Nový materiál již také našel první uplatnění. Finský kapitán Veikko Hintsanen napomohl německým inženýrům s konstrukcí lodi, kterou nazvali „Bioship 1“. Tato drobná nákladní loď by podle Hintsanena mohla zásadně napomoci transportu dřeva, nutného pro zásobování malých tepelných elektráren, rozmístěných po velké části území „země tisíce jezer“.

Související články
Technika 9.7.2025
Představte si robota, který se sám orientuje v temném podzemí, analyzuje stěny tunelu a rozpozná člověka i nečekanou trhlinu. Ne, to není sci-fi – to je JULBOT. A právě takoví roboti se dnes učí pracovat v podzemní laboratoři ČVUT. Moderní stavebnictví se posouvá hluboko pod zem – a s ním i technologie, které mu pomáhají. […]
Mluvit s chatbotem může být jako snažit se obejmout ledničku – chladné, strojené a bez odezvy. A když jde o něco osobního? Často zjistíme, že robot prostě nestačí. Proč nás ale právě tato komunikace tolik stresuje? Když člověk mluví s člověkem, nejde jen o slova. Hraje se tu s gesty, výrazem tváře, tónem hlasu… někdy […]
Technika 6.7.2025
V Číně se objevila nová a neobvyklá forma technologie „tap and pay“, která umožňuje zákazníkům platit pouhým naskenováním dlaně místo tradiční platební karty. Tuto biometrickou technologii poprvé uvedl internetový gigant Tencent a v posledních měsících se ji snaží co nejvíce rozšířit. Lidé, kteří novou technologií využívají, mohou zapomenout na peněženky a u pokladen nechat své […]
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz