Domů     Technika
Je budoucnost letectví v laseru?
21.stoleti 21.1.2011

Takový laser je docela šikovná věc. Lze jím vrtat, používá se v medicíně nebo v technologiích optických záznamových médií. Nyní proniká i do letectví. Technologům z americké společnosti LaserMotive se podařilo pomocí laseru udržet ve vzduchu malý ultralehký vrtulník po dobu více než dvanácti hodin.
Takový laser je docela šikovná věc. Lze jím vrtat, používá se v medicíně nebo v technologiích optických záznamových médií. Nyní proniká i do letectví. Technologům z americké společnosti LaserMotive se podařilo pomocí laseru udržet ve vzduchu malý ultralehký vrtulník po dobu více než dvanácti hodin.

Dálkově ovládaný vrtulník se čtyřmi rotory tak překonal svůj vlastní světový rekord. V létě loňského roku se helikoptéra vznášela za doprovodu laserového pohonu po dobu šesti hodin. V listopadu byl již tento zajímavý výkon překonán, a to hned dvojnásobně.

250 tisíc laserových ukazovátek
Ultralehká helikoptéra má na svém spodku zabudované fotovoltaické panely, které umějí absorbovat laserové paprsky a tím vrtulník pohánějí. Elektřiny přitom vznikal dostatek, aby dokázala dobíjet baterie, kdyby náhodou lasery měly poruchu. Jen pro představu, výkon laserů byl obrovský, na to, aby se vrtulník udržel ve vzduchu, by bylo potřeba 250 tisíc laserových ukazovátek. Průměr svazku laserových paprsků činí sedm centimetrů.
Stroj, který by se dlouhou dobu dokázal udržet ve vzduchu, by našel mnohá využití. Může fungovat jako pozorovatelna, jistě by jej přivítaly i armádní složky. „Tato demonstrace představuje naši první veřejnou ukázku volně létajícího bezpilotního stroje poháněného laserem a reprezentuje tak důležitý krok v budoucím vývoji letectva,“ nešetří optimismem prezident společnosti LaserMotive Tom Nugent.

Využití v armádě i ve vesmíru
Podobné pokusy s laserem prováděla NASA už na počátku tohoto století. Nebyly však úspěšné – na nestabilní stroj, který se vznášel nad povrchem, se nepodařilo laserový svazek trvale zaměřit. Experimenty společnosti LaserMotive dopadly podstatně lépe, a tak zájem o tuto technologii projevila i americká armáda.
Tom Nugent nastínil, jak by mohl být laser využit v budoucnosti. Podle něj by umělí vojáci, pohánění laserem, asi nebyli nasazováni do boje, ale na tomto principu postavené základny by mohly fungovat jako prostředky komunikace. Velký potenciál pak Nugent vidí ve využití laserových technologií v kosmu. Tam by totiž laserovému svazku nebránily v jeho cestě žádné částice, takže vše by zde fungovalo téměř ideálně.

Laserem ke hvězdám
Kosmický výtah je snem nejen sci-fi spisovatelů, ale i mnoha vědců. Proč by se mezi orbitou a Zemí nedalo napnout lano? Družice, ze které by bylo lano spuštěno, by stála na jednom místě nad rovníkem, byla by tedy geostacionární, podobně jako většina komunikačních satelitů. Tak by se na oběžnou dráhu dali přepravovat lidé i náklad. NASA již v tomto ohledu první krůčky podniká. Tato organizace pořádá zvláštní soutěž s názvem Space Elevator Games. Jak název napovídá, jedná se o klání nápadů pro stavbu kosmického výtahu. A právě společnost LaserMotive zde zaznamenala významný úspěch. Její robot poháněný laserem zde po laně spuštěném z vrtulníku vyšplhal až do výšky jednoho kilometru. Společnost LaserMotive si ze soutěže odnesla 900 000 dolarů a NASA má otevřenou další cestu ke stavbě kosmického výtahu.

Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ukončil vývoj vozítka VIPER. Jeho úkolem mělo být pátrání po vodě či dalších zdrojích na Měsíci. Jako důvod uvedla rostoucí náklady, odkládání startu, ale také možné ohrožení dalších projektů Původně měl VIPER započít svou misi k Měsíci už na sklonku minulého roku. Nakonec však NASA požádala o odložení […]
Na dně moře u japonského pobřeží bylo objeveno gigantické naleziště klíčových prvků pro výrobu baterií do elektromobilů, ložisko niklu a kobaltu. První vrty u ostrova Minami-Torišima budou zahájeny příští rok. Využívání ložiska v průmyslovém měřítku má být zahájeno v roce 2026. Podle nadace The Nippon Foundation, která v posledních měsících zkoumala mořské dno u ostrova […]
Filmový průmysl se neustále vyvíjí a nové technologie mu umožňují vytvářet stále realističtější a poutavější zážitky pro diváky. Jaké nejmodernější technologie se v současné době používají ve filmech k tomu, aby zmátly smysly diváků? Technologií, která posouvá současný filmový průmysl neuvěřitelným způsobem vpřed, jsou tak zvané počítačově generované obrazy neboli computer generated imagery (CGI). Jedná […]
Svět se mění… Elektrifikuje se Severní Amerika, Evropa i Čína. Musejí. Statisíce vědců ze všech koutů planety přicházejí se znepokojivými čísly. Jenže v blízké budoucnosti nebude nutné bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, zároveň se budeme potýkat s nedostatkem lithia, potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz