Domů     Technika
Revoluce: Na řízení automobilů nyní stačí jen oči!
21.stoleti 19.8.2010

Automobilismus pravděpodobně zaznamenává další technologickou revoluci. Tentokrát v oblasti řízení motorových vozidel. Co člověk potřebuje k tomu, aby bez problémů svůj vůz ovládal? V první řadě rozum, dále pak oči, ruce a nohy. Nyní se zdá, že by si při řízení automobilu mohly všechny končetiny v klidu odpočinout.

Automobilismus pravděpodobně zaznamenává další technologickou revoluci. Tentokrát v oblasti řízení motorových vozidel. Co člověk potřebuje k tomu, aby bez problémů svůj vůz ovládal? V první řadě rozum, dále pak oči, ruce a nohy. Nyní se zdá, že by si při řízení automobilu mohly všechny končetiny v klidu odpočinout.

Ano, k ovládání aut stačí pouze oči. Žádné volanty, žádné převodovky, žádné pedály, nic z toho vůz budoucnosti nebude obsahovat. Zato bude vybaven výkonným počítačem, který dokáže snímat pohyby očí.

Poněkud netradiční vozidlo

Že se oči dají použít k ovládání přístrojů, není zas až tak velkou novinkou. Už nyní existují počítače, které na tomto principu pracují, takový stroj vznikl i na půdě pražského ČVUT. Ale automobil? To je novinka. A tento objev mají na svědomí němečtí vědci ze Svobodné univerzity v Berlíně pod hlavičkou Team Berlin v čele s profesorem, specializujícím se na umělou inteligenci Raúlem Rojasem, který je původem z Mexika.
Základem celého systému je počítačový program nazvaný EyeDriver. Ten sám by však pochopitelně nestačil. Řidič je vybaven speciální přilbou, která má v sobě zabudované kamery, schopné snímat pohyby očí. Ani ovšem zdaleka není všechno. Zvenku automobil vypadá jak vánoční stromeček. Je totiž podobně ověšen, nikoliv však ozdobami, ale kamerami, čidly a lasery, které monitorují situaci na silnici.

Duch Berlína

Tento vůz už má své pojmenování, jeho autoři jej nazvali Spirit of Berlin, neboli Duch Berlína. K řízení postačí jednoduchá věc, sledovat zrakem svůj cíl. Automobil si pak na tomto základě poradí a pohybuje se daným směrem. Ani couvání není problém, systém pochopí vše tak, jak má, i když se řidič dívá do zpětného zrcátka.
Je pochopitelné, že šofér takového vozidla musí být zcela soustředěný, měl by sledovat svůj cíl a ne se koukat po pěkných stopařkách na kraji silnice. Nicméně, i mimoděčný pohyb hlavy dokáže německý systém rozlišit. Systém ovládání automobilu zrakem zatím funguje jen do rychlosti padesát kilometrů v hodině, ale němečtí technologové již pracují na tom, aby se maximální rychlost zvýšila přinejmenším na dvojnásobek. „Stovka, to je náš nejbližší cíl,“ bere tuto výzvu vážně Raúl Rojas a dodává: „Ale největším oříškem bude testování našeho vozu v plném městském provozu. Zde číhá řada nebezpečných překážek, například chodci na přechodech“ dodává s lehkou nadsázkou akademik.

Hra infračervených světel

Řidič takového vozidla může někomu připomínat Terminátora. Infračervené kamery na jeho přilbě sledují jak cestu před vozem, tak pohyby obou očí. Speciální zrcadla, odrážející infračervené světlo, přitom zabraňují tomu, aby řidičova schopnost vidět nebyla ničím omezována. Helma však není nikterak masivní, spíše než přilbu automobilových závodníků připomíná vybavení cyklistů. „Taková přilba je přece jen ergonomičtější a pohodlnější,“ říká Raúl Rojas.
Vůz Spirit of Berlin již byl testován na slavném berlínském letišti Tempelhof, kde během sovětské blokády Berlína v roce 1949 přistávala spojenecká letadla se zásobami. A s výsledky zkoušek byl profesor Rojas se svým týmem spokojen. Auto dokázalo bez problému jet za jiným vozidlem, také za běžícím člověkem a naprosto v pohodě couvalo. Vše trochu připomínalo scény z českého seriálu Návštěvníci, kde lidé ze vzdálené budoucnosti navštívili současnost. I jim se v jejich superautě otáčel volant jakoby sám od sebe.

Mobil šoférem

Samozřejmě, že Spirit of Berlin nemusí být řízen pouze a jen zrakem. Je to jen jedna z možností, kterými lze automobil ovládat. Vůz lze řídit i normálně, tím nejklasičtějším způsobem, pomocí volantu a dalších potřebných zařízení. „Oční mód se hodí třeba v nepřehledných situacích nebo v ostrých zatáčkách,“ konstatuje Rojas. To je rozumný přístup, protože řízení očima na delší vzdálenosti bez jiných pohybů, by mohlo vést k únavě a ke ztrátě koncentrace.
Dalším způsobem, jak automobil řídit je jeho ovládání pomocí iPhonu. Řízení auta z mobilu funguje na velmi jednoduchém principu. Na displeji je zobrazený volant a dvě ikonky: Gas (plyn) a Brake (brzda). Jakmile chce uživatel zatočit, stačí stisknout volant a začít naklánět telefon požadovaným směrem. Za pomoci akcelerometru aplikace pozná, kam chcete zahnout. Pokyny se do nervového centra vozu posílají pomocí bezdrátové technologie wi-fi.
Takový vůz ocení především lidé, kteří mají nějaký tělesný handicap. Technologové z Berlína měli původně v úmyslu postavit auto, které by bylo stoprocentně automaticky řízeno pomocí systému GPS. Při zkouškách je však napadlo otestovat, jak by ovládání vozidla mohlo vypadat při použití na trhu běžně dostupných sledovačů očí, pro které se vžil termín eye-tracker.

I mobil lze ovládat zrakem

Na oči se zaměřili i výrobci mobilních telefonů. Letos v únoru představila japonská společnost NTT DoCoMo mobilní telefon, který je, podobně jako německý vůz, ovládán zrakem. Zatím se jednalo jen o koncept, do běžného použití má tato technologie ještě daleko. Je zajímavé, že ovládací princip je umístěn do sluchátek, vybavených elektrodami. Pokud majitel telefonu pohne očima, v elektrodách vznikne náboj, kterým lze mobil řídit. Lze tak přijímat hovor, nebo třeba ovládat mp3 přehrávač zabudovaný v telefonu.

Jak obchodníci sledují zrak

Metodu eye-trackingu, tedy sledování pohybu lidských očí, v poslední době nepoužívají jen technologové, ale s vervou se do ní pustily i marketingové a reklamní společnosti. Ona taková kamera, která umí snímat pohyb očí, má totiž v obchodě velmi zajímavé využití. Touto metodou lze snadno zjišťovat, kam se zákazník v obchodě dívá, co jej zaujalo, v jakém pořadí prochází pohledem zobrazený obsah, na čem se jeho zrak zastavil a čemu věnoval více času a v neposlední řadě i to, čeho si vůbec nevšiml a totálně ignoroval. A chování zákazníků je přece to, co obchodníky zajímá nejvíce…

Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz