Domů     Zajímavosti
První umělý motýl létá jako ti skuteční
21.stoleti 31.5.2010

Vědci a konstruktéři, kteří se věnují relativně mladému odvětví, takzvané biomimetice, mají téměř „snadný“ úkol. „Stačí“ jim pouze okoukat nápady matky přírody a poté je co nejlépe napodobit. Spojený tým amerických a japonských konstruktérů nedávno stvořil prvního umělého motýla – otakárka. Vědci a konstruktéři, kteří se věnují relativně mladému odvětví, takzvané biomimetice, mají téměř „snadný“ úkol. „Stačí“ jim pouze okoukat nápady matky přírody  a poté je co nejlépe napodobit. Spojený tým amerických a japonských konstruktérů nedávno stvořil prvního umělého motýla – otakárka. Jen málokterá skupina organismů láká inženýry k napodobování tolik, jako prakticky všudypřítomný hmyz. Tato skupina členovců je dostatečně druhově početná a různorodá na to, aby se v jejich „dizajnu“ uplatnila velmi široká paleta nejrůznějších „nápadů evoluce“. Na oblibě jim přidává i  to, že umělé napodobeniny hmyzu mohou mít velmi praktické využití, například při průzkumu zamořených území či dokonce cizích planet. Hiroto Tanaka z mikrorobotické laboratoře Harvardovy univerzity ve spolupráci s kolegou Isao Šimojamou z univerzity v Tokyu se nedávno rozhodli sestrojit umělého motýla otakárka. „Pokud víme je náš model skutečně první volně létající napodobeninou, která má stejnou velikost, hmotnost a tvar, jako skutečný hmyz,“  říká prof. Tanaka. Jejich záměr byl přeci jen o něco skromnější, než vyrobit kompletního umělého průzkumníka. Hlavním účelem jejich modelu bylo ověřit hypotézu o tom, jak vlastně otakárci létají. Díky tomu,  že se jejich křídla částečně překrývají, musí se tito motýli spoléhat pouze na sílu „pohonu“ křídel bez toho, aby mohli aktivně ovládat „zpětnou aerodynamickou vazbu“, která díky jejich letu vzniká. Tato zpětná vazba pak ovlivňuje deformaci křídel a tudíž i směr a rychlost letu. Ukázalo se, že klíč k úspěchu se skrýval ve skutečně dokonalém napodobení motýlích křídel včetně jejich žilnatiny. Právě žilnatina na jejich křídlech má největší podíl na tom, že deformace křídel díky aerodynamické zpětné vazbě ovlivňuje jejich let méně, než by se čekalo.

Související články
Tomáš Jungwirth z Fyzikálního ústavu Akademie věd obdržel nejvyšší české vědecké ocenění – Národní cenu Česká hlava. Cena vyjadřuje uznání za celoživotní úspěšné a excelentní působení ve výzkumné, vývojové a inovační oblasti, zejména za výzkum spintroniky. Jungwirthův výzkum spintronických pamětí je zásadní pro vývoj procesorových čipů budoucnosti. Tradiční magnetické materiály, které dnes nacházíme i v […]
Vědci z Biologického centra Akademie věd ČR našli během letoška čtyřicet nových sladkovodních virů, které napadají vodní mikroorganismy. První, který se jim podařilo izolovat a podrobně popsat, dostal jméno podle jihočeské metropole – Budvirus. Jedná se o takzvaný obří virus, který napadá jednobuněčné vodní řasy skrytěnky. Výzkumníci potvrdili, že tento virus má významnou roli v ekosystému, protože […]
Ostatní Zajímavosti 15.11.2024
Před objevem elektřiny trávili lidé noci ve tmě a potřebné činnosti vykonávali maximálně za svitu měsíce, ohně a později petrolejových lamp. Dnes je asi 80 % světové populace vystaveno večer vysoké úrovni umělé světelné záře. Podle vědců může mít toto nadměrné světelné znečištění negativní vliv na lidské zdraví, od špatného spánku po rakovinu prsu, mrtvici […]
Příroda Zajímavosti 14.11.2024
Díváte se na 10krát zvětšený zvláštní organismus, který se pohybuje na hranici mezi houbami, zvířaty a prvoky. Jde o rod Lamproderma a patří mezi pravé slizovky, obzvláště známé svými lesklými, kovově zbarvenými spory. Slizovky jsou záhadnými organismy, které překvapují nejen vědce, ale i amatérské biology. Patří do skupiny pravých slizovek, známé jako Myxomycetes, a rod […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz