Bývaly doby, kdy ruské železnice byly spíše pro smích. To se tak v jednom vagonu na trati mezi Moskvou a Leningradem sešli dva Rusové. „Kampak?“ ptal se ten první. „Do Moskvy, a vy?“ „Do Leningradu.“ „Vot eto technika…!“
Pokud lokomotiva neměla poruchu, v dobách Sovětského svazu cestující mezi dvěma největšími ruskými městy strávili ve vlaku osm i více hodin. Ale to už je minulost. I Rusko už má své TGV nebo Šinkansen. Rychlovlak Sapsan, vyrobený v Německu, který na Západě jezdí pod označením Velaro, zkrátí cestu mezi Moskvou a Petrohradem na polovinu, tedy na čtyři hodiny. Vzdálenost mezi oběma sídly je přitom 650 kilometrů. Jen pro srovnání – české Pendolino zvládne 356kilometrovou vzdálenost mezi Prahou a Ostravou za tři hodiny a devět minut.
Sapsan je ruské označení pro sokola stěhovavého. Tento dravec dokáže vyvinout při střemhlavém útoku rychlost až 300 kilometrů v hodině. Jeho železniční jmenovec mu v tomto ohledu může směle konkurovat – mezi ruskými břízkami bude zatím svištět rychlostí 250 km/h, a v budoucnosti se jeho rychlost ještě o 80 kilometrů zvýší.
I vnitřní vybavení vlaku je na vysoké úrovni. Cestující budou mít k dispozici televizi i internet. Nabídka jídelního vozu má být srovnatelná s nejlepšími restauracemi. Jízdenka bude přitom pořád levnější než letecký spoj. V budoucnu by se Sapsan měl podívat i do dalších ruských měst, jako první na řadě bude páté největší město Ruské federace Nižnyj Novgorod.
Technické údaje
výrobce: Siemens
doba výroby: 2008–2010
celková produkce: 8 kusů
rozchod: 1520 mm
délka vlaku: 250 metrů*
šířka: 3265 mm
váha lokomotivy: 667 t
max. rychlost: 250 km/h**
výkon: 8000 kW
*10 vagonů pro 604 sedících cestujících
** Po úpravách může dosáhnout až 330 km/h