Domů     Technika
Zahltí reklama mobilní telefony?
21.stoleti
od 21.stoleti 19.10.2009

Až se jednou bude vzpomínat na přelom 20. a 21. století, bude možná této epoše dán název doba reklamní. Reklama na nás číhá všude. Kamkoliv se člověk podívá, odtamtud na něj vybafne nějaký propagační nápis. Televize i internet by bez reklamy existovaly jen obtížně. A reklama už pomalu dobývá i svět mobilních telefonů.Až se jednou bude vzpomínat na přelom 20. a 21. století, bude možná této epoše dán název doba reklamní. Reklama na nás číhá všude. Kamkoliv se člověk podívá, odtamtud na něj vybafne nějaký propagační nápis. Televize i internet by bez reklamy existovaly jen obtížně. A reklama už pomalu dobývá i svět mobilních telefonů.

Zadavatelé reklamy i majitelé mobilních telefonů si již nějakou dobu oťukávají nový fenomén – komerční sdělení na displeji mobilu. Při příležitosti letošního veletrhu reklamy Cannes Lions pak někteří experti v této oblasti odhadli, že reklama v mobilech se do dvou let stane běžnou součástí života. „Důležitou roli zde hraje to, že sociální sítě jako Facebook jsou čím dál mobilnější. Za poslední tři měsíce jsme napoprvé spustili mnoho mobilních kampaní,“ pochlubil se David Kenny z americké reklamní skupiny Publicis.

Reklama za esemesku

Jsou lidé, kteří jsou na jakoukoliv reklamu už alergičtí. Těžko se jim divit při tom množství propagačních materiálů, se kterými se denně chtě nechtě setkáváme. Pokud takovému člověku každých pět minut zapípá esemeska s nějakým reklamním sdělením, brzy si jeho mobil vyzkouší, jaké to je proletět oknem. Reklamní agentury už proto pracují na nových postupech, kterými příjemce reklamy tolik neotráví. Jednou z takových možností jsou protislužby, kdy operátor poskytne zákazníkovi, který souhlasí se zasíláním reklam, určité slevy na volání či posílání SMS zpráv.
Podle odhadů se do mobilní reklamy v příštích pěti letech investuje v celosvětovém měřítku 28,8 miliardy USD (asi 533 miliard Kč). České země jsou v tomto ohledu zatím skromné, výdaje na tento druh reklamy v tomto roce sotva přesáhnou 100 milionů korun, což u nás činí čtyři procenta z veškerých reklamních investic.

Cílená propagace

Mobilní reklama má z hlediska zadavatele jednu nezastupitelnou výhodu – může být totiž určena konkrétní skupině lidí. Mobilní operátoři disponují seznamem svých zákazníků s řadou osobních údajů. Zadavatel si tedy zaplatí komerční sdělení pro určitou kategorii, například ženy od 25 do 35 let. Je pochopitelné, že takové skupině nebude nabízet třeba supermoderní kopačky. Mobilní reklama může být zajímavá i pro lokální inzerenty, například pro toho, kdo si na menším městě založí obchod nebo restauraci. A v neposlední řadě může mobilní reklama oslovit i lidi, kteří se třeba televizi programově vyhýbají.
Reklamní experti si mnoho slibují od rozvíjejících se trhů v Africe a v Jižní Americe. Před technology, kteří budou mít tuto problematiku na starosti, však stojí jeden problém – schází jednotný systém a technologie. Naděje se vkládají do rychlé mobilní technologie 4G, s jejímž masovým rozšířením se však počítá až po roce 2015. Nicméně, zdá se, že už je jen otázkou času, kdy naše mobilní telefony zavalí tsunami plné reklam.

Nejstarší dochovaný reklamní nápis pochází z Egypta

Reklama se nutně musela zrodit ve chvíli, kdy lidé pochopili, že obchodovat je pro ně výhodné. První reklamy se asi příliš nelišily od toho, co dodnes můžeme vidět na tržištích v orientálním světě, kde každý trhovec hlasitě vychvaluje své zboží. První písemný záznam o reklamě se dochoval na 4000 let staré hliněné tabulce, kterou archeologové objevili v Egyptě, v místě bývalého starověkého královského města Memfis. Je na ní napsáno: Zde žiji já, Rinos z Kypru z milosti bohů obdařený uměním vyložit neomylně každý sen. Až nástup knihtisku otevřel reklamě nové obzory a od 19. století s nástupem překotného vývoje průmyslu se objevuje reklama v dnešní formě.

reklama
Související články
Komerční 3D tisk se ve světě začal vyvíjet již od osmdesátých let dvacátého století a jeho doména je především oblast průmyslových firem. Naprostá většina následné produkce směřuje do oblasti vývoje prototypů. Současnými největšími výrobci 3D tiskáren jsou společnosti 3D Systems a Stratasys. Instalace prvních tiskáren pro trojrozměrný tisk proběhla v České republice přibližně v polovině […]
Radioaktivita neboli radiace je strašák poslední doby. Říká se, že co nezničí teplo a tlaková vlna při dopadu atomové bomby, postihne radiace. Radioaktivita tady však byla vždy, i když vědecky byla popsána až na konci 19. století. Radioaktivita je uvolňování energie z rozpadu jader určitých druhů atomů a izotopů. Od svého objevu v roce 1896 […]
Smrt zůstává ve společnosti tabuizovaným tématem, což je pravděpodobně jeden z hlavních důvodů, proč oblast pohřebnictví nedoznala za poslední století prakticky žádných změn. Dosáhnout určitého pokroku se nyní chystají zástupci českého startupu Goodbye, kteří chtějí značně zaprášené pohřebnictví obohatit o digitalizaci i další způsoby zjednodušení, jenž se dotknou nebožtíka i pozůstalých. Podle zakladatele Jiřího Štěpánka […]
Evropská komise schválila novou celoevropskou strategii kybernetické bezpečnosti, známou jako směrnice NIS 2. V platnost by měla vstoupit v roce 2024 a bude mít zásadní dopad na fungování více než 6000c českých firem a organizací. Zavádí totiž řadu pravidel pro zajištění bezpečnosti jejich kyberprostoru proti hackerským útokům. Podle expertů na kyberbezpečnost však pro naplnění takového […]
Jejich výroba započala někdy v polovině 20. století – PFAS neboli nesmrtelné chemikálie. Lidé je používají pro odpuzení vody a mastnoty z obalů potravin, rekreačního oblečení či koberců. Pro zdraví člověka jsou vysoce toxické, co ale s tím, když je přijímáme spolu s vodou a potravinami? Okem je spatřit nelze, tudíž nejsou pro člověka viditelné, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz